דעה: ועדי העובדים הגדולים מצמיחים דורות של מפונקים

מי החליט של-600 עובדי בנק ישראל מגיע מענק על מעבר מבנה ועמידה בפקקים?

נפתח בעובדות:

1. בנק ישראל ישפץ את המבנה הקבוע שלו בקריית הממשלה.
2. בתקופת השיפוץ יעברו 600 עובדי הבנק המרכזי לעבוד במבנה זמני בהר חוצבים.
3. כל עובד בבנק ישראל יזכה ב-5,000 שקל לשנה, במשך שלוש שנים - מענק מעבר.
4. יום העבודה של עובדי בנק ישראל יקוצר בחצי שעה למשך שנה וחצי, בגלל הפקקים בכניסה להר חוצבים - בונוס מעבר.

מדברים המון, ובצדק, על חזירותם של טייקונים, כמו גם על אטימותם של מנהלים בכירים בחברות ציבוריות שלא מצדיקים את תנאי העסקתם; או בכירים בשירות הציבורי, שלא מצליחים להתאפק למראה כד השמנת השייך לכולנו.

מעט מדי נכתב, לטעמי, על עריצותם של ועדי העובדים הגדולים, שמצליחים, כמו במקרה להלן, להשיג מענקים מופרכים שאין להם כל קשר לביצועי העובדים; והטבות שסיבותיהן נעוצות ב... פקקי התנועה בכבישים.

בבנק ישראל שכחו אולי מי מממן אותם. זה בסדר, יאמרו משלמי המסים, כבר התרגלנו ששוכחים אותנו. אבל כבר נכנסתם לשיפוץ מבנה במאות מיליוני שקלים, חבל שלא השכלתם להסתפק בכך. עובדים מתלוננים על צפיפות יחסית? שיתפטרו, רבאק. קשה להם בפקקים? שייצאו רבע שעה קודם, במטותא. אפשר לחשוב שכל כך רע לעבוד אצלכם. לפי נתונים שפורסמו בשנה שעברה, עלות השכר הממוצעת לעובד בבנק ישראל גבוהה מ-25 אלף שקל בחודש.

ומה עונה דובר בנק ישראל, בתגובה?

"פרויקט שיקום המבנה המרכזי של בנק ישראל הינו צעד הכרחי לאור התפוררות התשתיות בו, אשר הביאו לליקויי ביטחון, בטיחות ותפקוד רבים. כתוצאה מהחלטת ההנהלה לצמצם ככל האפשר את הוצאות השכירות של המבנה החלופי, תנאי העבודה והשהייה של העובדים בו צפויים להיות נחותים באופן משמעותי לעומת התנאים במבנה הקיים.

"התוספת היא בגבולות הנורמות המקובלות במגזר הציבורי ואף למטה מהן, אושרה על ידי הממונה על השכר באוצר, ומבטאת נכונות של העובדים לשאת בנטל זה למשך מספר שנים, למרות אי הנוחות היחסית הכרוכה בו".

מה יש לומר - נעתקתי. "בגבולות הנורמות המקובלות, "ואף למטה מהן", "נכונותם לשאת בנטל". אין כמו פקידים שמקריבים עצמם על מזבח האומה.