זו התוכנית המלאה של כחלון להורדת מחירי הדיור

עוד מציע כחלון לאמץ את מסקנות הצוות הממשלתי לבחינת הדיור ביישובי המיעוטים ולהרחיב את סל הפתרונות לדיור עבור האוכלוסייה החרדית • מדריך משכנתא

נדלן, משה כחלון / צילום: שלומי יוסף, שאטרסטוק
נדלן, משה כחלון / צילום: שלומי יוסף, שאטרסטוק

לאחר תקופה ארוכה של שמועות הכריז היום (ד') שר האוצר משה כחלון על מספר צעדים בהם הוא מתכוון לנקוט במסגרת תוכנית הדיור. לדברי השר כחלון, מאז כניסתו לתפקיד התקיימו עשרות פגישות בנושא הדיור, ובמהלך השבוע האחרון התקיימו שתי פגישות מסכמות אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בעקבות הפגישות הללו הוחלט באילו צעדים לנקוט, והדברים עתידים לעלות לאישור קבינט הדיור הבא.

ממשרד האוצר נמסר היום כי התוכנית שבכוונת השר להביא לאישור הקבינט הינה שלב ראשון מבין מספר שלבים בתוכנית הדיור. "השלב הראשון של התוכנית כולל מספר רב של צעדים אשר נותנים מענה לשורה של חסמים ובעיות המאפיינים את שוק הדיור בישראל, כאשר המטרה היא למתן את עליות מחירי הדירות ולסייע לזוגות הצעירים המתקשים ברכישת דירה ראשונה".

במסגרת תוכנית הדיור ניתן למצוא את הצעדים הבאים: עידוד המרת דירות משרדים לדירות למגורים, מסלול מקוצר לפיצול דירות להשכרה תוך שמירה על מרחב מגורים ראוי, קידום בנייה למגורים על קרקעות ביעוד ציבורי והרחבת הגדרת בני מקום בהקצאות רשות מקרקעי ישראל.

במסגרת מכרזי רמ"י ומשרד השיכון מתכוון כחלון לעשות את מה שכבר קיבל את המנדט לעשות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים - להרחיב את תוכנית מחיר למשתכן. עם זאת, במסגרת הודעת האוצר לא צויין האם כל המכרזים יפורסמו בשיטה זו כפי שנכתב בהסכם הקואלציוני או שמא יפורסמו רק חלק מהמכרזים בשיטה זו. במקביל מסר היום שר האוצר כי בכוונתו להעמיק את ההנחות במסגרת המכרזים ולהרחיב את הקריטריונים לרוכשי דירה ראשונה. נזכיר כי במסגרת ההסכמים הקואליציונים בין הליכוד למפלגות החרדיות דרשו האחרונות להחזיר את הקריטריונים של ההטבות לדיור לאלה שהיו תקפים ב-2012, כלומר ללא סעיף מיצוי כושר השתכרות. בהודעת האוצר אין התייחסות לנושא זה, ומעניין יהיה לראות כיצד יתגבר שר האוצר על קושי זה.

עוד במסגרת התוכנית, ישנה התייחסות גם לסוגיית כוח-האדם באנף הבנייה. באוצר מסרו כי בכוונתם להוביל מתן מענקים ושינויי תקינה לטובת תיעוש חברות הבנייה, הגדלת מספר העובדים בענף הבנייה באמצעות הכשרת ישראלים ותוספת עובדים זרים.

תוכנית הדיור של שר האוצר כוללת גם שורה של צעדי מיסוי שמטרתם, כך על-פי משרד האוצר: "ריסון הביקוש להשקעה בדירות". במישור זה מתכוון שר האוצר להגדיל את מס הרכישה למשקיעים לרמה של בין 8% ל-10%. כך, דירות שנמצאות היום במדרגות הנמוכות עליהם משלם היום רוכש דירה להשקעה מס בשיעור 5% עד 7% יעלו ל-8% מס רכישה, ודירות עליהן משלמים היום משקיעים מס רכישה בשיעור של בין 8% ל-10% יעלו לרמה של 10%. עוד נמסר ממשרד האוצר כי בכוונת שר האוצר ליזום צעדי מיסוי נוספים להרחבת היצע הדירות הזמינות.

במקביל, בכוונת האוצר לצמצם את ההגדרה של 'דירות בהמתנה' ל-12 חודשים בלבד וזאת לעומת 24 חודשים היום. "רשות המסים מאפשרת כיום לרוכשי דירה שנייה שעדיין לא מכרו את דירתם הראשונה, משך זמן של 24 חודשים עד ליום המכירה (לצורך חיוב במס). על-פי ההצעה, יצומצם משך הזמן ל- 12 חודשים מתוך מטרה לשחרר מלאי דירות בהמתנה לשוק בטווח הקצר, וכן לסייע בקידום מהיר יותר של עסקאות הדיור", כך מסבירים באוצר.

צעד נוסף שקשור לתחום המיסוי מתייחס לצמצום תקופת הפטור ממס שבח עבור דירות בירושה. מקבלי דירה יחידה בירושה זכאים למכור אותה בפטור ממס שבח ללא קשר למספר הדירות שברשותם וללא הגבלת זמן. על-פי ההצעה, תקופת הפטור ממס שבח על דירה יחידה שהתקבלה בירושה תוגבל ל-24 חודשים מיום קבלת הדירה, או שנתיים מיום כניסת החוק לתוקף.

צעדים נוספים שעתידים לעשות לקבינט הדיור ונכללים בתוכנית הדיור הם:

■ רפורמה בפדיון הקרקע על-ידי העמקת הליכי הפדיון קרקע לטובת הגדלת היצע הדיור, בהתאם להמלצות צוות 90 הימים. הכוונה היא להמשיך בחקיקת חוק הותמ"ל ולקדם הליך מהיר להפקעת קרקע.

■ הקמת הרשות להתחדשות עירונית, רשות שתרכז את הסמכות והאחריות בתחום ההתחדשות העירונית שמטרתה הסרת חסמים לפרויקטים של פינוי-בינוי.

■ אימוץ מסקנות הצוות הממשלתי לבחינת הדיור ביישובי המיעוטים על-ידי הסרת חסמים לבנייה למגורים, ביישובי המיעוטים. כזכור, רק אתמול פורסמו מסקנות צוות 120 הימים שהוקם על-ידי הממשלה הקודמת, דוח מקיף שהצביע על שורה של צעדים שעל המדינה לנקוט כדי להקל על מצוקת הדיור ביישובי הדרוזים הערבים והצ'רקסים. מדובר בצעדים רחבים הדורשים תקציב לא קטן שעל הממשלה יהיה להקצות למטרה זו.

■ עידוד הבנייה במרחב הכפרי על-ידי קידום בנייה באמצעות יצירת תמהיל נכון בין שיווק לבנים ממשיכים לבין כלל האוכלוסייה ותמריצים נוספים ביישובי הפריפריה.

■ מציאת פתרונות דיור לאוכלוסייה החרדית על-ידי הרחבת סל הפתרונות לדיור במגזר זה הסובל גם הוא ממצוקת דיור קשה.

■ המשך גיבוש הסכמי גג והסכמים אסטרטגיים מול רשויות מקומיות. קידום הסכמים להסרת חסמים למתחמים גדולים לדיור וקידום הסכמים שיובילו לבניית כ-95 אלף יחידות דיור.

ממשרד האוצר נמסר הערב כי "התוכנית הטעונה את אישור קבינט הדיור מיועדת להגדיל את היצע הדיור ולמתן את הביקוש בקרב רוכשי דירה שנייה. בכוונת שר האוצר להציג בהמשך גם תוכנית פיננסית התומכת בהסדרת שוק הדירות להשכרה".

שר האוצר, משה כחלון אמר עם פרסום התוכנית כי "היום אנחנו לוקחים אחריות ומציגים רפורמה ממשלתית חסרת תקדים, וביחד עם זאת שקולה ומאוזנת שתטפל גם בצד ההיצע וגם בצד הביקוש".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר: "שר האוצר ואני התחייבנו לאזרחי ישראל לעשות הכל בכדי להוריד את מחירי הדיור. אנחנו הולכים לטפל בשלושת אמצעי הייצור - הקרקע, כוח-האדם וההון. אם נטפל בשלושת הדברים הללו - נוכל להשיג תוצאה. אנחנו רוצים להעביר את זה במהירות בממשלה ובכנסת. יש כאן בהחלט דרך חדשה, נועזת ולדעתי גם זו שתצליח".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הגיב לתוכנית באומרו כי "אחרי עליות מחירים של כמעט 90%, הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים. רק לפי זה יבחן כחלון. בתוכנית הדיור שהציג ישנם בהחלט מספר צעדים חיוביים דוגמת הרחבת פרויקט דיור למשתכן, קידום הסכמי הגג מול הרשויות ויוזמה גם בצד של הביקוש מול רוכשי דירות להשקעה. אלה בהחלט צעדים שנוכל לתת להם רשת ביטחון פרלמנטרית בכנסת. מצד שני, מטרידה ההתעלמות מהדיור הציבורי ומהגדרה ברורה של הקריטריונים בפרויקט 'מחיר למשתכן'. לא נאפשר מצב שבו ינסו מחדש להגדיר קריטריונים מעוותים כמו ותק בשנות נישואים שיפלו לרעה את הדור צעיר שעובד ומשרת".