"תוכנית הנדל"ן של משה כחלון מאכזבת ביותר"

שר האוצר פרסם לראשונה את עיקרי תוכניתו לשוק הדיור - והביקורות לא איחרו לבוא ■ מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן: "שמח שמבינים שקודם כל צריך להגדיל את ההיצע, אבל אני לא חושב שהגברת נטל המס על משקיעים היא נכונה"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

לאחר ששר האוצר פרסם אתמול (ד') לראשונה באופן רשמי את עיקרי תוכניות הדיור שבכוונתו לקבל, גורמים בענף הנדל"ן מתחילים להגיב לצעדים השונים. כמו תמיד, לצד הברכות מגיעות גם אזהרות על העובדה שצעדים שונים עשויים גם לפגוע בשוק ולהוביל לעליות מחירים בסופו של דבר. כצפוי, עיקר הביקורת היא על הצעד שמבקש להגדיל את המיסוי על רוכשי דירות להשקעה. נזכיר שכל ההחלטות עליהן הצהיר שר האוצר כחלון אתמול עוד צריכות לקבל את אישור קבינט הדיור.

"ההחלטות שקיבל קבינט הדיור בשבוע שעבר וההחלטות הצפויות לעלות לדיון בו בשבוע הבא, יכולות בהחלט לסייע באופן משמעותי להסרת חסמים ולהאצת הבנייה לשם הפחתת מצוקת הדיור", כך אמר היום מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, "יחד עם זאת, ההחלטה הנוגעת להגדלת מס הרכישה על דירות להשקעה עלולה לפגוע דווקא בזוגות צעירים, במחסורי דירות ובסטודנטים שוכרי הדירות שאין ביכולתם להשיג הון עצמי לשם רכישת דירה ואשר שכר הדירה אותו הם משלמים צפוי לעלות כתוצאה מירידה בהיצע הדירות להשכרה".

בן שמעון הוסיף ואמר כי "נכון יעשה השר אם ידחה את ההחלטה על העלאת מס הרכישה עד למצב שבו שימוסד ויפעל כאן שוק שכירות משוכלל וזמין שיבטיח הצע דירות זמין לשכירות במחירים סבירים. אנו בוני הארץ, נמשיך לעמוד לרשות הממשלה ולהציע לה את הידע המקצועי שיכול לקדם פתרונות ישימים לחסמים בענפי הבנייה והתשתית".

עפרה חדד, סמנכ"ל חברת יורו ישראל התייחסה גם היא לצעדים השונים ואמרה: "מעבר לניסיון להגדיל את ההיצע, שלדעתי לא יקרה במיידי ולא יורגש, אין שום בשורה לזוגות שאין להם דירות. זוגות צעירים שהיום הם כבר לא צעירים, זוג עם שני ילדים וכדומה לא יכולים לקנות דירה כשישנה דרישה להון עצמי של 30% על מנת לקחת משכנתא. כחלון לא נתן שום תקווה לרוכשים כגון מענק או הטבה לרוכשים בפריפריה או הקטנת הון עצמי, שום דבר מעבר להגדלת המיסוי והכבדה על אותם זוגות ששוכרים דירה. מדוע שלא יגלגל את כל המיסים שיגבה לחסרי הדיור? מדוע רק לקחת? התוכנית מאכזבת ביותר. בנוסף, קבלנים יעשו חשבון אם משתלם להם לגשת למכרזי מחיר למשתכן ואם לא אז הם לא ייגשו, ואז תישאל השאלה מי יבנה? ושוב - ההיצע הינו פחות מהביקוש".

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן: "ראשית צריך להמתין ולראות אילו סעיפים מהתוכנית הרחבה הזאת אכן יתממשו. לצערי השר כחלון הוא לא השר הראשון שמציג תוכנית לפתרונות דיור אך אני מקווה שהוא יהיה השר הראשון שמצליח ליישום תוכנית אחת בתחום הדיור. אני שמח ששר האוצר מבין שקודם כל צריך להגדיל את היצע הדירות, להביא עובדים זרים ולהסיר חסמים קשים בתוכניות התחדשות עירונית. מצד שני אני לא חושב שהגברת נטל המס על משקיעים היא פעולה נכונה. חלק ניכר מרוכשי הדירות להשקעה הם אזרחי מדינת ישראל מהמעמד הבינוני שנאלצים לקנות דירה נוספת כדי לבטח את עתידם הפנסיוני. כל מס שיוטל על רכישת דירות אלה רק יפגע בפנסיה של ציבור רחב. מי שיש לו כיסים עמוקים ימשיך וירכוש דירות להשקעה ללא הפרעה ממס זה או אחר".

"מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות"

עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים ושותף במשרד משה מזרחי נח קריגל, התייחס גם הוא לסוגיית מס הרכישה ואמר כי "תוצאת המהלך תהיה הגברת היקף המיסוי אך לא תפטור את בעיית הנדל"ן. לו שר האוצר היה מעלה את גובה מס הרכישה ל-30%, אולי הייתה בו איזה שירות, המהלך הזה לא ישנה כלום בשוק הדיור. התוכנית צריכה להתמקד בצד ההיצע, בניה חדשה עם תכנון טוב".

איציק אמסלם, יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג, מסכים שמדובר בשורה מרשימה של צעדים אבל תוהה האם לממשלה החדשה ולשר האוצר יהיה די זמן להוציא אותם אל הפועל לפני שיהיו בחירות: "קשה לראות שינוי כלשהו במהלך 2015 וכנראה שגם לא לאורך השנה הבאה. זאת משום ששינויים תכנוניים ורגולטוריים אורכים זמן. ואז נשאלת השאלה האם הממשלה הנוכחית אז תחזיק מעמד עוד שנתיים או שאנו נדונים שוב לבחירות חוזרות ולתוכניות חדשות של שר שיכון חדש? בינתיים, המחירים בשטח רק עולים, לכך תורמת שיטת שיווק הקרקעות שנעשית במשורה ובהפרשי זמן גדולים בין מכרז למכרז. שני אלה מביאים לתחרות קשה בין החברות הגורמת לעלייה במחירי הקרקעות המוצעים. לגבי הבאת עובדים זרים לענף הרי שמהלך זה צריך אף הוא להיות מהלך בראייה ארוכת טווח ולא זמנית. מסה של עובדים לפרק זמן קצר לא תפתור בעיות אלא תיצור בלבול. כבר דובר רבות על כך שמכסות כוח האדם הנמוכות לענף הבניה הן מהגורמים העיקריים להמשך עליות המחיר אחרי מחירי הקרקע . בגלל המחסור, הסינים הם אלה שמכתיבים לנו מה יהיו מחירי הדירות בארץ וזה פשוט אבסורד. התייקרות תשומות הבנייה והתארכות משך הביצוע גורמים לעליות מחירים".

גם ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, התייחס לתוכנית: "זוהי מכת מוות ניצחת לשוק משקיעי הדירות. היא תגרום לכל המשקיעים למשוך את ידיהם מהדירות, תקטין באופן דרמטי את מלאי הדירות הנמצאות בשוק, ובמיוחד באיזור הביקוש בתל אביב וגוש דן ותגרום מיידית להאמרת מחירי השכירות. כחלון במו ידיו יפגע דווקא בצעירים וחסרי הדירה, אותה אוכלוסיה שהוא מבקש לעזור לה. הפיאסקו של מע"מ אפס שהיינו עדים לו אשתקד, יהיה כאין וכאפס מול הנזק שהיא תגרום לשוק הדיור. התחזית שלי: עלייה מיידית במחירי הדירות באיזור הביקוש ועלייה מידית במחירי השכירות".