86% מהקוראים בישראל מעדיפים ספרים מודפסים על דיגיטליים

עפ"י סקר שנערך לכבוד שבוע הספר, תושבי הדרום הם המתקדמים בארץ בקריאה דיגיטלית ■ נשים קוראות יותר ספרים מגברים, אך הגברים יותר פתוחים לקריאת ספרים דיגיטליים

ספרים/ איור: שאטרסטוק
ספרים/ איור: שאטרסטוק

רק כחמישית מקוראי הספרים בישראל קוראים ספרים דיגיטליים - כך עולה מסקר שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עבור מיזם הספרים הדיגיטליים "עברית" לכבוד שבוע הספר.

הסקר, שנערך בחודש שעבר בקרב 602 ישראלים בגילאי 18 ומעלה שקראו לפחות 4 ספרים במהלך השנה האחרונה, מצביע על כך ש-86% מקוראי הספרים בישראל מעדיפים ספרים מודפסים כאמצעי העיקרי לקריאת ספרים. 9% מקוראי הספרים מעדיפים לפטופ, טאבלט או סמארטפון, 2% מעדיפים מכשירים ייעודיים כמו קינדל, ורק 1% מעדיף לקרוא מהמחשב הרגיל.

בחלוקה לגילאים, אפשר לראות כי בני 18-54 מעדיפים יותר סמארטפונים כאמצעי לקריאת ספרים דיגיטליים, בעוד בני 55 ומעלה מעדיפים לקרוא מהטאבלט.

עוד עולה מהסקר כי ככל שלקוראי הספרים יש השכלה גבוהה יותר - יש סבירות גבוהה יותר שיעדיפו אמצעים דיגיטליים לקריאת ספרים. תושבי הדרום הם המתקדמים ביותר דיגיטלית בכל הקשור לקריאת ספרים, כש-17% מקוראי הספרים באזור זה צורכים ספרים באמצעים דיגיטליים, בעוד באזור ירושלים יש את השיעור הנמוך ביותר (6.8%).

על-פי הסקר, הישראלי הממוצע קרא 4.9 ספרים בשנה האחרונה, כשהנתח העיקרי (26.5%) קראו 2-3 ספרים בתקופה המדוברת. 7.6% מהישראלים קראו 16 ספרים ויותר, כשמנגד 13.6% לא קראו כלל ספרים בשנה האחרונה.

הסקר מראה כי נשים קוראות בממוצע יותר ספרים מגברים, בעוד הגברים יותר פתוחים לקריאת ספרים דיגיטליים.

הסקר מעלה כי דתיים וחרדים קוראים הרבה יותר ספרים לעומת חילונים ומסורתיים - 7.1 ספרים בממוצע בשנה לעומת 4.6 ו-4.0 בהתאמה - אך מעדיפים באופן מובהק את הגרסה המודפסת, עם 91.4% מתוך קוראי הספרים לעומת כ-84% בקרב חילוניים ומסורתיים. אחת הסיבות לכך, ניתן לשער, נובעת מהעובדה שבקרב אוכלוסייה זו לא ניתן לצרוך ספרים באמצעים דיגיטליים בשבתות ובחגים, לעומת ספרים מודפסים.

הסקר בחן מדוע הישראלים קוראי הספרים מעדיפים את הגרסה המודפסת על זו הדיגיטלית, והראה כי 42% טענו כי הנוחות משחקת תפקיד מכריע בהעדפה. 23% טענו כי הם אוהבים את הריח והתחושה של קריאה בספר מודפס, בעוד 20% טענו כי הם עושים זאת מכוח ההרגל. 9% טענו כי הזמינות של ספרים מודפסים גבוהה יותר, ושיעור דומה הצביע על העובדה שספרים מודפסים מתאימים לקריאה בשבת.

הסקר בדק גם את הנכונות של הישראלים קוראי הספרים לרכוש ספרים חדשים במהלך השנה הקרובה, ומצא כי כמחצית מקוראי הספרים מתכננים לרכוש רק ספרים מודפסים, ו-27% נוספים מתכננים לרכוש בעיקר ספרים נוספים. הדיגיטל מהווה רק כ-9% מכלל קוראי הספרים שיקנו ספרים שכאלה. 7% כלל לא מתכננים לרכוש ספרים חדשים במהלך השנה הקרובה.

איפה ישראלים מעדיפים לקרוא ספרים דיגיטליים? מבין הקוראים דרך הסמאטרפון עולה כי הרוב (34%) מעדיפים לקרוא בנסיעה בדרכים או בטיסות, 18% בבית, 14% בהמתנה לתור, ו-4% ציינו את השירותים כמקום המועדף עליהם לקרוא ספר דרך הסמארטפון.

שאלה נוספת בדקה את המודעות לאתרים ואפליקציות שמאפשרים לרכוש ספרים דיגיטליים, כשאל המקום הראשון הגיע אתר אמזון (18%), לאחריו אתר עברית (13%), ובמקום השלישי עם 4% נמצא אתר ebook.

גיא בן-נון, מנהל "עברית - ספרים דיגיטליים", אומר כי "אמנם פופולריות קריאת הספרים הדיגיטליים בישראל אינה גבוהה כמו בארה"ב ובאירופה, אך בהחלט ישנה מגמה עקבית של עלייה בקריאת הספרים הדיגיטליים מדי שנה, כשהקפיצה המשמעותית הגיעה בפברואר 2014, אז נכנס לתוקף חוק הספרים. קוראים שחיפשו אלטרנטיבה למחירי הספרים המוגנים המודפסים, מצאו אותה בדיגיטל". עוד הוסיף בן-נון כי "נתוני הסקר מוכיחים כי ברגע שיתנסו בקריאת ספרים דיגיטליים ויפרצו את מחסום קריאת הספרים המודפסים מתוך הרגל, יבינו כי מדובר בדרך נוחה, קלה ופשוטה לקריאת ספרים".

ספרים דיגיטליים ומודפסים
 ספרים דיגיטליים ומודפסים