כץ על הרכבת הקלה: "לא הולך להיות קל, אבל זה הכרחי"

שר התחבורה בתדרוך לקראת תחילת העבודות על הקו האדום: "הנחיתי את נת"ע לפעול כמה שניתן מתחת לקרקע גם אם זה עולה יותר. זה משביח את הקרקע מעל ומקדם פרויקטים. גם מבחינת ביטחון - תחנות תת קרקעיות ומנהרות יכולות לשמש כמחסה בשעת חירום"

העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי
העבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב /צילום: תמר מצפי

"למעלה מ-60 שנה שמדינות מפותחות ומתפתחות הקימו מערכות להסעת המונים, ופה זה לא קרה. כעת אנחנו נמצאים בנקודת זמן משמעותית. הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה יוצאת לדרך" - כך טען שר התחבורה ישראל כץ בתדרוך עיתונאים שקיימה היום בבוקר חברת נת"ע לקראת תחילת העבודות על קו הרכבת הראשון של הרכבת הקלה ב-2 באוגוסט.

אורכו של הקו הראשון, האדום, הוא 24 ק"מ - מתוכם 11 ק"מ במנהרה תת-קרקעית. הקו צפוי לעבור בתחומי פתח-תקווה, בני-ברק, רמת-גן, תל-אביב ובת-ים "התוואי הנוכחי שהוא חצי מעל הקרקע וחצי מתחת לקרקע זה שילוב מיוחד, אבל אני חושב שכל קילומטר שמתבצע מתחת לפני הקרקע זה חשוב ביותר" טען השר והוסיף "אני הנחיתי את נת"ע לפעול כמה שניתן מתחת לקרקע גם אם זה עולה יותר. זה משביח את הקרקע מעל ומקדם פרויקטים. גם מבחינת ביטחון - תחנות תת קרקעיות ומנהרות יכולות לשמש כמחסה בשעת חירום".

השר הזכיר את הסיבות להעברת הפרויקט מידיה של קבוצת MTS שזכתה במכרז לבניית הרכבת הקלה ב-2006, לידיה של חברת נת"ע הממשלתית ב-2010 "כל גורמי המקצוע במשרד התחבורה והאוצר הגיעו למסקנה שהזכיינים לא היו מסוגלים בשום דרך לבצע את הפרויקטים. לא הייתה להם סגירה פיננסית, לא הייתה לכידות של הקבוצה. הייתה לנו אפשרות או להמשיך בהתדיינות עם הזכיינית או להקים חברה".

עוד טען כץ כי "כדי להקל כמה שאפשר ביקשתי מנת"ע שקיפות מלאה, כך שההליך עצמו יהיה חשוף לציבור, לאנשי העסקים ולרשויות. כל אחד יוכל להעיר הערות ולקבל את המידע הדרוש לו במהלך העבודות".

לטענת השר "זה לא הולך להיות קל, אבל זה הכרחי. אנחנו חייבם לעשות את זה. ככל שיידחה הפרויקט זה יהיה יותר קשה ובלתי אפשרי. זה יחזיר אותנו ל-60 שנה של רעיונות. אם היו עושים את זה לפני עשרות שנים היה קל יותר, הייתה פחות פגיעה בסביבה והינו יכולים לעשות יותר דברים".

מנכ"ל נת"ע יהודה בר און הדגיש כי החברה תפעל במגוון דרכים על מנת להקל על מאות הסוחרים שיושפעו מעבודות הרכבת הקלה "מעבר למפגשים שקיימנו ונקיים עם בעלי עסקים, אנחנו מבטיחים שירות לא סטנדרטי לסוחרים. בין היתר נאפשר להולכי רגל נגישות מלאה לבית העסק, נאפשר לבתי העסק לפרסם על גבי הגדרות שלנו, ובאתרי הבנייה נציב נציגים שיענו על כל שאלה שיש לסוחרים. לא רק זו, אלא שקבלני הביצוע שלנו מחויבים לספק לבתי העסק יכולת של פריקה וטעינה".

מנהל אגף תכנון, רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, פירט על היערכות המשרד לקראת תחילת העבודות. לטענתו, רכבת ישראל תתגבר את קו הרכבת בין ראשון לציון לתל אביב, כך שבשעות הבוקר תתאפשר תוספת של 6,000 נוסעים, ובשעות אחר הצהרים תוספת של 7,500 נוסעים. עוד הוא הוסיף כי תהיה תוספת אוטובוסים לקו 1 של המטרונית לאורך תוואי הרכבת העל קרקעי, וכן תוספת אוטובוסים לקווי 100 ממודיעין לתל אביב.

סמנכ"לית תשתיות במשרד התחבורה, קרן טרנר הוסיפה כי המשרד מקדם שינוי חקיקה שיאפשר לרשויות המקומיות לאכוף את הנסיעה בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית "בחודשיים הקרובים נתקין 40 עמדות עם מצלמות תנועה, ואנחנו מקווים שבתוך חצי שנה נשלים הליך חקיקה שיאפשר לרשויות המקומיות לאכוף את התנועה בנתיבים באמצעות המצלמות. כשאנחנו שואלים בחול איך הם אוכפים את הנסיעה בנת"צים, אומרים לנו שהם שמים שלט. לצערי בישראל זה לא עובד וצריך אכיפה".