מגה בעיה: תוכנית ההבראה של מגה לא סגרה את כל הפינות

ההסכם שאליו הגיעו אתמול עובדי מגה, קבוצת אלון וההסתדרות לא מרגיע את 5,700 עובדי הרשת ■ הצדדים סיכמו על מספר המפוטרים ומספר הסניפים שייסגרו - אבל לא על תוכנית אסטרטגית סדורה שתוציא את מגה מהבוץ

מסיבת עיתונאים - מגה / צילום: שלומי יוסף
מסיבת עיתונאים - מגה / צילום: שלומי יוסף

אחרי שא' בת ה-6 צפתה אתמול (א') במהדורת החדשות עם הוריה, היא ניגשה לאביה העובד ברשת מגה ושאלה: "אבא, לא תעבוד יותר? סוגרים לנו את הסניף?".

"זו בושה למדינה. אני אחד שרוצה לעבוד בכבוד ולפרנס את הבית בכבוד. אנחנו חיים מהיד לפה, ועכשיו נחיה מהרצפה לפה", אומר אביה ל"גלובס".

ההסכם שאליו הגיעו אתמול עובדי מגה, הנהלת קבוצת אלון המחזיקה ברשת וההסתדרות, לא הרגיע את 5,700 עובדי הרשת. המתח, כך הם אומרים, אפילו עלה.

במסגרת ההסכם יפוטרו כ-1,000 עובדים ברשת, וכל היתר יספגו קיצוצי שכר למשך 5 שנים.

למעט סניפי YOU בדימונה ובטבריה, שלגביהם הוצהר שהם לא ייסגרו, בכל יתר הסניפים מתרחשת מאתמול בורסת הימורים. רק בשבוע הבא תמסור ההנהלה את ההודעה על זהות 32 הסניפים שייסגרו - 14 סניפי YOU אחרים, ב-16 סניפי מגה בעיר ובשני סניפים של זול בשפע. מספר הסניפים סייסגרו עלול לגדול אף ל-35.

עובדי הסניפים שייסגרו צפויים לקבל מכתבי פיטורים. לחלק מהם יוצע לעבור לעבוד בסניף אחר, ומן הסתם בחלק מהמקרים המרחק הגאוגרפי יכריע.

עובד ברשת, אשר עמו שוחחנו, מספר: "האווירה קשה מאוד בכל הסניפים, ואנשים ממש מפוחדים. לא יודעים מי יהיה הבא בתור. זה לא רק שכל אחד מפחד שהוא יילך הביתה, אלא חוששים גם מהקיצוצים שעומדים להיות. זה קיצוץ במשכורת החודשית, שמשפיע עליך ביום-יום. אני עובד החודש, ואפילו לא יודע מהי המשכורת שאקבל. הם הלכו על העובדים הפשוטים - לא על הבכירים. מה יקרה אם בעלי הבית יוציאו כסף מהכיס? למה לקחת מהעובד הפשוט שחי משכר מינימום?".

העובד מתכוון בדבריו לוויתור על תוספות השכר, שעליו הסכימו אתמול העובדים, העומד על 35 מיליון שקל בשנה, למשך 5 שנים. במגה מועסקים היום 5,700 עובדים. בהנחה שלאחר גל הפיטורים יישארו ברשת 4,000 עובדים - הרי מדובר בוויתור על רכיבי שכר בגובה ממוצע של 8,750 שקל בשנה לעובד, שהם יותר מ-700 שקל לחודש.

"עובד שמרוויח 4,600 שקל נטו, והוא אב לילדים, מה יישאר לו במשכורת אחרי הקיצוץ? עם משכורת כזאת אי-אפשר לחיות במשק. גם כרגע קשה, אז מה יהיה? הבנק לא יגיד לי 'בגלל שזו המשכורת תשלם משכנתא נמוכה יותר', או שאצטרך לשלם פחות במכולת. לפני 3 שנים ביטלו לנו את יום הכיף בימית 2000. לפני כמה חודשים לקחו לנו 3 ימי חופשה כדי להציל את הרשת, וזה לא הציל אותה. זה המון כסף לעובדים שמרוויחים שכר מינימום".

ומה עם אותם המקרים שבהם שני בני הזוג עובדים ברשת? מסתבר כי ההסכם אינו כולל סעיף המבטיח כי במקרים אלה לא יפוטרו שני בני הזוג. בהתייחס לכך אומר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "החמלה נמצאת גם אצלנו. אם יהיו מקרים כאלה, נצמצם את הפגיעה למינימום".

בשורה התחתונה, מגה צריכה היום את העובדים איתה, אבל היא צפויה למצוא אלפי עובדים ממורמרים, שיתעסקו בדאגה איך לגמור את החודש לפני שהם יתעסקו במכירות לצרכנים.

מה יקרה עם YOU?

הנהלת קבוצת אלון והנהלת מגה צלחו אתמול את המכשול הראשון שנקרה בדרכם להבראת הרשת - הגעה להסכם עם העובדים. הצדדים סיכמו פחות או יותר על מספר המפוטרים, מספר הסניפים שייסגרו, הענקת שליש ממניות החברה לעובדים והזרמת הון מצד בעלי המניות. אבל בשום שלב לא דובר על האסטרטגיה, שבאמצעותה מתכננים הקברניטים להוציא את עגלת מגה מהבוץ.

סגירת סניפים הפסדיים היא לא אסטרטגיה - היא מדרון שאליו עלולים לגלוש סניפים נוספים, שהיום הם רווחיים, והחל ממחר הם עלולים להפסיד כסף ולהכביד על הרשת.

למנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, המכהן בתפקידו ימים ספורים בלבד, לא ניתנה כל שהות לגבש אסטרטגיה לרשת וממנה לגזור את הצעדים המתבקשים. רווחים גורמים לשאננות - וזה מה שקרה במגה במשך שנים - ואילו הפסדים גורמים לכאבים וגוררים צעדים נחפזים.

ערב ההסכם עם העובדים ביקשה הנהלת קבוצת אלון לנסות למכור את תת-הרשת YOU. התנגדות העובדים סיכלה את המהלך. מה בער להנהלת אלון להיפטר מ-YOU, שבה הושקעו עד כה כ-200 מיליון שקל? במילה אחת - ההפסדים. YOU הייתה אחראית לכ-60% מהפסדיה של מגה בחודשים האחרונים.

YOU אמנם הציעה ערך לצרכן, אבל לא הצליחה להתמודד עם שחיקת הרווח הגולמי, וגם הצרכן לא קנה את המסר עד הסוף. אז נכון שמכירות הסניפים שהוסבו ל-YOU עלו, אבל לא מספיק כדי לפצות על השחיקה ברווח.

רשת YOU מונה היום 37 סניפים, ואחרי מכירת חלק מהסניפים היא תמנה 23 בלבד. זה בוודאי יקשה עוד יותר לתמוך בה.

ברוקמאייר עצמו אמר אתמול כי מגה צריכה לשחק בקלפים החזקים שלה ולא לדמם בגזרת הדיסקאונט שבה היא לא חזקה. האמירה הזאת מעלה את השאלה, האם מגה לא מסוגלת "לשחק" בדיסקאונט, מי מבטיח שאותם הסניפים שיישארו בסיבוב הזה לא ייסגרו בסיבוב הבא?

העובדים אולי סיכלו את מכירת תת-הרשת, נכון לעכשיו, אבל כלל לא בטוח שזה יחזיק מים לאורך זמן.

סניפים במחיר מציאה

מגה רוצה להתחזק במרכזי הערים, אם כי גם שם היא מתכננת לסגור 16 סניפים הפסדיים של מגה בעיר.

ימי הזוהר של מגה בעיר חלפו, וברשת מבקשים להחזיר עטרה ליושנה. נכון לעכשיו, הרשת העירונית סובלת מירידה במכירות, וחלק מסניפיה זקוקים להשקעה. במגה בעיר משלמים עכשיו את מחיר ההזנחה ארוכת-השנים של הנהלת הרשת הקודמת ומגלים שהמחיר יקר.

התקציבים ותשומת-הלב הניהולית הופנו עד היום ל-YOU, וכרגע רוצים לחשב מסלול מחדש ובמסלול הזה להתמקד במגה בעיר. זה אומר השקעות של עשרות מיליוני שקלים ברשת העירונית בזמן שהקופה ריקה.

רשתות הדיסקאונט כבר מזמן לא נמצאות הרחק מהשכונות. חלקן נכנסו לתוך הערים, וחלקן פועלות באזורי תעשייה הסמוכים אליהן. אז נכון שצריך רכב כדי להגיע אליהן, אבל עבור רוב הצרכנים זה לא מהווה מחסום.

יוצא אפוא שכעת מגה תמכור את הסניפים המשופצים והמושקעים שלה (ברשת YOU), שאליהם ייכנסו המתחרים בזמן קצר. ההתעניינות בסניפים החלה אתמול מיד בתום מסיבת העיתונאים. רשתות מתחרות מבינות שאפשר אולי לקונת כאן סניפים במחיר מציאה - במחיר הנמוך מההשקעה בהם.

מה שהן לא יודעות הוא שמגה גיבשה אסטרטגיית התגוננות חלקית. היא תמשיך להפעיל את סניפי YOU הקרובים לשכונות, ולו כדי שרשתות הדיסקאונט המתחרות לא ייכנסו במקומה ויהוו איום ישיר על הרשת העירונית. בדרך זו הרשתות הרי עלולות למוטט למגה בעיר את הרווח הגולמי ולחסל אותה.

זו הסיבה שהרשת תמשיך להפעיל את סניפי YOU בקריית עתידים בתל-אביב - סניף שאליו לוטשים עיניים מתחרים רבים; באור-יהודה; בצומת מורשה הסמוך לרמת-השרון; במודיעין ובמקומות נוספים. נוסף על כך, הסניפים הללו קרובים לאוכלוסייה בחתך סוציו-אקונומי בינוני ומעלה.

"ארוכה הדרך לפנינו"

לא פחות חשוב הוא שמגה עדיין לא הגיעה להסכם עם הספקים, הבנקים ומשכירי הנדל"ן. הנהלת קבוצת אלון נמצאת כבר בשיחות עם כולם, אך הדרך להסכם כזה אינה פשוטה. מגה מבקשת פריסת תשלומים, הנחה בשכירויות ועוד.

אם הרשת לא תצליח להגיע להסדר עם כל הגורמים האלה, שום תוכנית הבראה לא תוכל לצאת אל הפועל, והרשת עלולה למצוא את עצמה בתוך זמן קצר בנקודה נמוכה יותר מזו הנוכחית.

בכך לא מסתכמים הקשיים של מגה: לדוגמה נזכיר את הבעיות הקשות שיש לה בתת-הרשת עדן טבע מרקט, שהיא טרם פתרה, וכפי הנראה גם שם היא תפעל לסגירת סניפים הפסדיים, בנוסף לאיחוד מערכות הסחר והאספקה עם מגה. בינתיים ממשיכה עדן טבע מרקט להסב נזקים.

ברוקמאייר מצדו מנסה לשדר אופטימיות. "הפעולות הנוכחיות היו הכרחיות מבחינה תזרימית לעצירת הדימום. האתגר הגדול הוא לחבר את העובדים עם אסטרטגיה ברורה ומהודקת, שמציפה תוכן אמיתי במגה בעיר ושומרת על נתח יחסי נמוך של הארד דיסקאונט בתוך התמהיל הכולל של הרשת. עדיין ארוכה הדרך לפנינו ורבת-מכשולים".

מגה
 מגה