האם פייסבוק תנסה לחסום את השירות החדש של מובלי?

צוקרברג נגד חוגג, מערכה שנייה? בדצמבר 2013 החליטה אינסטגרם לחסום ממשתמשי מובלי את היכולת למשוך תמונות שלהם מאינסטגרם לתוך מובלי ■ האם הסיפור יחזור עכשיו עם EyeIn מבית מובלי?

משה חוגג / צילום: סיון פרג'
משה חוגג / צילום: סיון פרג'

המהלך האחרון של אינסטגרם, ששייכת לפייסבוק, עשוי להשפיע בצורה משמעותית על עתידה של חברת הסטארט-אפ הישראלית Mobli. אינסטגרם השיקה שלשום (ג') גרסה חדשה לאפליקציה שלה. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", הגרסה כוללת בין היתר מנוע חיפוש מבוסס מקומות בזמן אמת. הרעיון מזכיר - ולא בכדי - את הפיתוח של חברת מובלי הישראלית של היזם והמשקיע משה חוגג, שהשיקה בשבוע שעבר את EyeIn, שירות שמאפשר פחות או יותר את אותו הדבר.

הסמיכות בין ההשקות מלמדת על צירוף מקרים אבל גם אולי על לחץ מצידה של אינסטגרם, שמיהרה לשחרר את עדכון האפליקציה מיד אחרי מובלי.

אבל השירות החדש של אינסטגרם, שמספר המשתמשים באפליקציה שבבעלות פייסבוק גדול יותר מפי 10 מזה של מובלי, הוא לא זה שצריך להדאיג את מובלי וחוגג, אלא דווקא מהלכים אפשריים של פייסבוק בנושא.

שירות EyeIn, שמציג תמונות וסרטוני וידיאו מבוססי מקומות, נשען ברובו על תמונות משתמשים מאינסטגרם ומפייסבוק, לצד תמונות מטוויטר וממובלי עצמה.

תיאורטית, פייסבוק ואינסטגרם יכולות בכל רגע נתון לסגור את הגישה עבור מובלי ו-EyeIn מלהשתמש בתמונות וסרטונים מהשירותים הללו ובכך לחסל את מובלי שתישאר כמעט בלי תמונות - לאור העובדה שהחברה שינתה את הפוקוס וכיום 90% מהעסק מתמקד ב-EyeIn ורק 10% באפליקציה החברתית של מובלי.

חוגג נשאל על אפשרות של חסימת הגישה בשיחה עם "גלובס" בשבוע שעבר ואמר כי הוא לא מאמין שאינסטגרם ופייסבוק יעשו איפה ואיפה ויחסמו דווקא אותו משימוש בתמונות, בזמן שאפליקציות אחרות כן יכולות לעשות זאת.

אבל ניסיון העבר של מובלי עם אינסטגרם מוכיח שהיא דווקא יכולה לעשות את זה. בדצמבר 2013 החליטה אינסטגרם לחסום ממשתמשי מובלי את היכולת למשוך תמונות שלהם מאינסטגרם לתוך מובלי בלחיצת כפתור ולמעשה לאסור גישה לשירותיה השונים באמצעות מה שקרוי API.

באינסטגרם לא דיברו אז על חשש מתחרות והסבירו כי "תקנות השימוש ב-API של אינסטגרם די ברורות באשר לכך שניסיון של אפליקציה אחרת לחקות או לנסות להחליף את חוויית המשתמש מפר את תנאי השימוש שלנו".

כעת, עולה השאלה אם אינסטגרם ישתמשו בכרטיס ה-API פעם נוספת. על פני השטח, נראה שפייסבוק כבר מובילים מהלך שכזה, שכן מאז ההכרזה על השדרוג האחרון של אינסטגרם, לא ניתן למצוא תמונות מתוך פייסבוק בתוך שירות EyeIn של מובלי, כפי שעולה מבדיקת "גלובס". בחברה עצמה סירבו להתייחס לנושא זה.

לא מדובר בפעם הראשונה ששתי החברות, שמציעות רשת חברתית מבוססת תמונות, מתחרות ראש בראש. ביולי אשתקד השיקה מובלי את Mirage, אפליקציה שמאפשרת העברת תמונות בין משתמשים שנעלמות לאחר עשר שניות - בדומה לאפליקציית Snapchat. יומיים לאחר מכן, שחררה אינסטגרם אפליקציה דומה משלה בשם Bolt.

החדשנות של מובלי לא עזרה לה לאורך הדרך. העובדה שבתחילת הדרך אינסטגרם הקדימה ביציאה לשוק את מובלי בכמה חודשים ושחררה אפליקציה שמאפשרת העלאת תמונות והוספת פילטרים, שיחקה לטובתה. מנגד, למובלי לא עזרה העובדה שהיא הקדימה את המתחרה טכנולוגית כשהציעה העלאת סרטוני וידיאו מהיום הראשון שלה ואף גייסה לשורותיה שורת משקיעים מוכרים בדמות ליאונרדו דיקפריו, סרינה וויליאמס וקרלוס סלים, ששמו כ-86 מיליון דולר על החברה.

באפריל 2012 פייסבוק רכשה את אינסטגרם במיליארד דולר, מה שדי סתם את הגולל על תחרות בין אינסטגרם המגובה ברשת החברתית הפופולרית ובהר מזומנים, לבין מובלי הקטנה יותר. גם קמפיין יחסי ציבור שהריצה מובלי ב-2013, שהבטיח 100 אלף דולר למי שיעזוב את אינסטגרם ואף הפיצה סרטון תחת הכותרת Instagram RIP, לא עזר לה.

הפעם, כשמובלי נשענת כמעט לחלוטין על משאבי התמונות והווידיאו של אינסטגרם, ייתכן שההתנגשות בין שתי החברות תהיה חריפה במיוחד ולא ברור מה יעלה בגורלה של מובלי במידה ופייסבוק ואינסטגרם ישחקו את תפקיד הבריונים השכונתיים ויחסמו את הגישה למאגר המדיה שלהם.