זליכה: מחיר הגז - שוד; להשאיר הגז בים לממשלה הבאה

פרופ' ירון זליכה: "המחיר צריך להיות 3 דולרים ליחידת חום, לא סנט יותר" ■ "לאירופים יש עלויות הובלה, לכן המחיר שם גבוה" ■ "נתניהו מתנער מפיקוח בגלל האידיאולוגיה הקפיטליסטית והניאו-ליברלית השמרנית שלו"

"ישנה התעקשות חסרת פשר של נתניהו ושריו על מחיר הגז, שהוא כפול מהמחיר הנורמטיבי שצריך להיות. ההפרש הוא עשרות רבות של מיליארדי שקלים, שלא לומר מאות לאורך דורות, שגרמו, גורמים וימשיכו לגרום נזקים אדירים לכלכלה הישראלית". את הדברים האלה אמר הבוקר (ד') פרופ' ירון זליכה, ראש ביה"ס לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, בראיון לחגי גולן, עורך "גלובס", ברדיו 103FM.

זליכה הוסיף כי במתווה הסכם הגז, שפורסם אתמול (ג'), ממשלת נתניהו מנסה "לעשות פה תרגיל לא מוסרי, הסכם כניעה, שיכבול את הממשלות הבאות". לכן, לפי זליכה, "עדיף שההסכם לא יעבור, שהכל יישאר כפי שהוא כיום בתקווה שהזמן יעבור, הממשלה תתחלף והממשלה הבאה תוריד את מחיר הגז ולא תהיה כבולה להסכמים קודמים. אם אלה התנאים לפיתוח מאגר 'לוויתן', אני מעדיף שהגז יישאר בים עד הממשלה הבאה".

בנוגע למחיר הגז הטבעי, אמר זליכה: "המחיר צריך להיות 3 דולרים ליחידת חום, לא סנט יותר, אבל לפי המתווה הוא מתחיל ב-5.5 ד' ומטפס אפילו עד 8 ד'. צריך לזכור שאם משווים לאירופה, שם אין גז, הם מייבאים הכל ולכן יש להם עלויות הובלה עצומות. אם תנטרל את עלויות ההובלה הללו, עלות הגז באירופה כמעט שווה לעלות הגז בארה"ב.

"אצלנו, לעומת זאת, מצאו גז שני מטרים מהחוף ועלויות ההובלה שוליות לחלוטין. הם בשליטת ממשלת ישראל ותחת החוק במדינת ישראל. החוק הזה מאפשר להטיל פיקוח מחירים, כך שהמחיר ישקף תחרות משוכללת. יש לנו כל האפשרויות החוקיות, שנתניהו מתעקש להתנער מהן".

- למה?

"כי זו האידיאולוגיה הקפיטליסטית והניאו-ליברלית השמרנית שלו, שלפיה אם נשפוך את המשאבים של המדינה על ראשם של הטייקונים זה יביא לצמיחה שמתישהו, בעזרת השם, אולי במאה הבאה, תחלחל לציבור הישראל".

- אז מה המתווה הרצוי בעיניך?

"המתווה כולל בסך הכל שורה אחת: פיקוח על מחירי הגז, תודה, ביי. זהו. בדיוק כפי שכחלון עשה בסלולר, מה הוא עשה שם? פיקוח על מחירי השיחה הנכנסת. מדוע? כי השיחה הנכנסת היא מקטע מונופוליסטי שאי אפשר להתחרות בו. אותו הדבר בשוק הגז. כל הפירוטכניקה וההבטחות לא יעזרו. גם מחיר מקסימום לא יעזור, כי הוא המחיר שקיים היום, שהוא שוד מאורגן. המחיר שקיים היום כפול מהמחיר שהיה כאן אם היה פיקוח מחירים. אני קורא לכנסת לא לאשר את המתווה, שהגז יישאר בים עד הממשלה הבאה. זה הרבה יותר טוב מכבילת ידיים לשנים הבאות ואי פיקוח על המחירים".