הפרופיל של מגה במלוא כיעורו

אין סיבה שהמשקיעים יקבלו נתונים כה חשובים רגע לפני קריסתה של הרשת

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

הבקשה של רשת מגה לבית המשפט להגנה מפני נושיה היוותה הזדמנות נדירה ללמוד על נפלאות הדיווח החשבונאי. מגה היא חברה-בת בבעלות מלאה של חברת אלון רבוע כחול, ולפיכך היא אינה מחויבת בפרסום תוצאותיה העסקיות לציבור. זה הסתפק עד כה בדיווח מגזרי שפרסמה החברה-האם על תוצאות "מגזר הסופרמרקטים" שלה.

הדיווח המגזרי, אשר צורף לדוחות שנת 2014, הציג רווח של 38 מיליון שקל מפעילות הסופרמרקטים, לצד הפסד של כ-70 מיליון שקל מ"סניפים שהוחלט על הפסקת פעילותם".

לעומת זאת, קורא של הדוח השנתי של אלון רבוע כחול אשר הוגש לרשות ניירות ערך האמריקאית (החברה נסחרת בשתי הבורסות) זכה לקבל תמונה שונה בתכלית. בדוח זה נכתב כי פעילות מגה רשמה הפסד של 277 מיליון שקל והפסד שנתי נוסף בגין מחיקת נכס מס בשווי של 132 מיליון שקל, קרי 410 מיליון שקל הפסד בסך-הכול.

בבקשה לבית המשפט צמחו הפסדי מגה בשנת 2014 ל-436 מיליון שקל. בבקשה לא ניתן פירוט במסגרת הפסד זה כמה מתוכו הוא תפעולי וכמה הוא תוצאה של מחיקות חשבונאיות חד-פעמיות, אשר אינן מעידות על ביצועי הרשת השוטפים.

התחושה היא שכל זמן שהחברה-האם אלון רבוע כחול חפצה לשדר עסקים כרגיל במגה, היא הציגה פרופיל נאה יותר של העסק - ועתה, כאשר היא רוצה להשיג הישגים דרמטיים מול נושיה, מוצג הפרופיל של מגה במלוא כיעורו.

אלון רבוע כחול ניצלה את שיטת הדיווח הנהוגה בארה"ב כדי להימנע מפרסום הפסדיה הכבדים של רשת מגה. פירוט ההפסדים הללו היה חייב להיות חלק אינטגרלי מכל דוח כספי שדיווחה החברה בשנים האחרונות, והשמטתו מהדוחות שפורסמו בישראל הוא בגדר כשר חשבונאית - אבל מסריח.

תפקידה של רשות ניירות ערך הוא למצוא את המתכונת הנכונה לוודא כי מידע חיוני מסוג זה יגיע גם לגברת כהן מחדרה, כדי שלא תסבול מארביטראז' רגולטורי. קורא סביר של הדוחות הכספיים של אלון רבוע כחול, אשר אינו בקיא בשפה האנגלית, לא יכול היה להעלות בדעתו כי היקף ההפסדים של מגה כה עצום.

אין סיבה שהמשקיעים והנושים של מגה יקבלו נתונים כה חשובים על אודות מצבה של הרשת רק רגע לפני קריסתה. המהות הבסיסית של דוח כספי היא שיקוף מצבה של החברה בזמן אמת, ובמקרה שלפנינו - מאות עמודים של דוחות כספיים לא השכילו לעשות כן.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון.