ראש יאח"ה, תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, הובא למנוחות

ברכה שם קץ לחייו בירייה בבוקר יום ראשון האחרון ■ מ"מ המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, ספד לו: "לא שמענו את המצוקה הקשה בה היית נתון, והיא זועקת ממעשיך" ■ בתו של ברכה, מורן: "אבא, הימים האחרונים לחייך היו סיוט"

הרבה מאוד רעשי רקע, פרסומים סותרים, אינטרסים אפלים, אגו, תככים ומזימות נחשפו לפני מותו הטרגי של תת-ניצב אפרים ברכה המנוח, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), וממשיכים להתגלות גם לאחר מותו.

לפעמים קשה לציבור, ממרחק, להבחין מי צודק, ומי מטעה, מי דובר אמת, מי משקר, מניעיו של מי מושחתים ושל מי טהורים.

ברכה, ששם קץ לחייו בירייה במכוניתו בבוקר יום ראשון האחרון, הובא אתמול (ב') למנוחות בחלקה הצבאית של בית-העלמין במודיעין, עיר מגוריו.

מלבד בני משפחתו וחבריו של ברכה הגיעו אל ההלוויה בכירי המשטרה בהווה ובעבר, אנשי פרקליטות, שרים, חברי כנסת ועיתונאים. ההספדים שנישאו אמש לזכרו של ברכה ז"ל חשפו את האמת באשר לאופיו ולהתנהלותו של האיש שנחשב לחוקר מספר 1 של המשטרה.

"לא שמענו את הירייה, אבל היא מהדהדת באוזני כולנו, כשם שלא שמענו את המצוקה הקשה בה היית נתון, והיא זועקת ממעשיך" ספד לברכה מ"מ המפכ"ל, ניצב בנצי סאו. "שר ההיסטוריה ישפוט ברבות הימים את המהלכים ואת המניעים שהביאו אדם ערכי ורגיש כמוך אל הנקודה שאין ממנה חזור, ואנחנו, שנותרנו המומים, ניצבים מול קברך, ואין לנו תשובות".

ניצב סאו אמר עוד בהספדו כי "להיות קצין משטרה משמעו לוותר על חיי משפחה ומנעמי החיים כדי להבטיח חיי משפחה ומנעמי חיים לאחרים. להיות קצין משטרה משמעו לשים את טובת הכלל לפני טובתך האישית, לתת את עצמך לפני שאתה מבקש לקבל. בכל המבחנים הללו אתה שימשת כדוגמה ומופת. היית קצין המשטרה שהכיל בתוכו את כל אותן תכונות, שפעל למען חברה טובה יותר, נקייה יותר, צודקת יותר, חברה שכולנו רוצים בה".

הלווייתו של תנ"צ אפרים ברכה / צילום: אמיר מאירי
 הלווייתו של תנ"צ אפרים ברכה / צילום: אמיר מאירי

"נעשה נגדו מסע צלב"

בתו של ברכה, מורן, ספדה לאביה ואמרה כי הימים האחרונים לחייו היו סיוט. "אמרת שאתה לא מרגיש טוב, ושהלב שלך חלש. כנראה שלא הבנתי את תחושת חוסר האונים האמיתית שלך. לא ידעתי מה לעשות כדי לעזור לך. אם רק הייתי יכולה לקחת ממך את הכאב. אמרתי לך שתהיה חזק, כי יש לך עוד 4 חתונות ללוות אותנו ועוד מיליון נכדים להכיר. אמרתי לך שבן הזוג הבא שלי לא נכנס הביתה בלי אישור ממך. נפרדת מאיתנו והיית איתנו הרבה ולא הסכמת שנזוז ממך. חיבקתי אותך, הסתכלת עלינו ואמרת שאתה רוצה שנהיה מאושרים, ושאתה אוהב אותנו".

ברכה ז"ל, בן 55 במותו, הותיר אחריו אלמנה, 4 ילדים ו-7 אחים ואחיות. לאורך כל שנותיו במשטרה שירת ברכה ז"ל בשורת תפקידי חקירות ומודיעין בימ"ר תל-אביב, בלהב 433 ובאגף החקירות והמודיעין, ובתפקידו האחרון פיקד על היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433.

לפני כ-3 שנים חשף ברכה, שומר המצוות, כי הרב ישאיהו פינטו הציע לו שוחד של מאות אלפי שקלים תמורת מידע מחקירה שהתנהלה נגדו. בעקבות המידע שהביא ברכה הוגש נגד פינטו כתב אישום, ופינטו הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות השוחד ובעבירות נוספות.

מאז שהביא את המידע סבל ברכה מלחצים קשים מכיוון חסידיו של פינטו ומשורה של פרסומים מכפישים בתקשורת. בין היתר הותקף ברכה על-ידי העיתונאי יואב יצחק מאתר News1, שטען כי הוא מסוכן לציבור.

כתב "מעריב", אביחי זינו, אף הביא לחשיפתו של ברכה כמקור שהדליף לו מידע על חקירת פרשת שרה נתניהו ומעונות ראש הממשלה, והגיש נגדו תלונה במחלקה לחקירות שוטרים.

בעקבות הדברים הוציאה פרקליטות המדינה לאחר התאבדותו של ברכה הודעת הבהרה, לפיה בניגוד לפרסומם שקריים של העיתונאי יואב יצחק, לא התנהלה נגד ברכה חקירה כלשהי.

השר לביטחון פנים, גלעדן ארדן ומקורבים לברכה וגורמים במשטרה תקפו את הפרקליטות על כך שהוציאה את ההודעה בדבר ניקיון-כפיו של ברכה רק לאחר מותו, ולא גדעה את מחול ההכפשות נגדו עוד בחייו. "נעשה נגדו מסע צלב. דמו מרוח על ידיהם של אנשים רבים. הוא לא בהכרח צדיק, אבל הוא היה קצין הגון וישר, ולא הייתה סיבה להעלות אותו על הצלב, גם אם מעד; אבל זה מה שעשו לו, עד שהוא נשבר", אמר אחד מחבריו בימים האחרונים.