אקירוב: "התנהלותו של גילה במכרז חניון קרתא פגעה בצרכן"

לפני כחצי שנה נפסלה מועמדות אלרוב במכרז לרכישת חניון קרתא בירושלים, מחשש ליצירת מונופול בחניונים באזור ■ אקירוב: "התחייבתי בפני גילה לשמור אותם מחירים 20 שנה, והנה מחירי החניה בחניון עלו ב-12%-40%"

אלפרד אקירוב ודיויד גילה / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
אלפרד אקירוב ודיויד גילה / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

כחצי שנה לאחר שנפסלה מועמדותו של אלפרד אקירוב במכרז לרכישת חניון קרתא בירושלים, יוצא איש העסקים במתקפה חסרת תקדים על הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה.

במכתב ששיגר לממונה על ההגבלים טוען אקירוב כי גילה פגע בתחרות בתחום החניונים בבירה, גרם לעליית מחירי החניונים בעיר ועלול לגרום נזק למרכז המסחרי ממילא שבבעלותו.

אקירוב תוקף במכתבו את החלטת הממונה על ההגבלים לפסול את הצעת חברת אלרוב שבשליטתו לרכוש את חניון קרתא, הסמוך לקניון ממילא שבבעלות אלרוב ולשער יפו בעיר העתיקה.

לטענת אקירוב, עוד בטרם נפסלה מועמדותו במכרז, הוא התריע בפני הממונה כי הזוכה במכרז תעלה את המחיר, באופן שיפגע בצרכנים, אך הממונה לא שעה לאזהרותיו.

כעת, טוען אקירוב, המציאות טופחת לממונה על הפנים, כאשר זמן קצר לאחר הזכייה, הזוכה, חברת ריט 1 בניהולו של שמואל סייד, אכן העלתה את מחירי החניה בחניון. התוצאה, לטענת אקירוב, היא פגיעה בצרכנים.

"זה נימוק הגיוני?"

מכתבו של אקירוב נשלח חרף העובדה שאין לממונה כל דרך לשנות את המצב הקיים בקשר לחניון קרתא, וכל מטרתו הינה להוכיח את הממונה על טעותו.

בשיחה עם "גלובס" אמר אקירוב כי מטרתו של המכתב היא לומר לממונה "אמרתי לך", ולהראות לו כי בהתנהלותו בפרשה זו הוא פגע, הלכה למעשה, בתחרות ובצרכן.

חניון קרתא, הבנוי על שטח של כ-22 דונם ב-3 מפלסים ומכיל 800 מקומות חניה למכוניות ו-35 מקומות חניה לאוטובוסים, הועמד למכירה לפני כ-3 שנים כחלק מפירוק חברת קרתא.

חברת אלרוב שבשליטת אקירוב זכתה במכרז לרכישתו תמורת 110 מיליון שקל, לאחר שגברה על 8 מציעים נוספים. מדובר בסכום שהיה גבוה משמעותית מהערכת השמאי שהוזמנה על-ידי עורכי המכרז, ולפיה שווי החניון הוערך ב-70 מיליון שקל.

ואולם, כאמור, במארס אשתקד פסל הממונה על ההגבלים גילה את הרכישה בידי אלרוב, מחשש ליצירת מונופול בחניוני העיר העתיקה. זאת, בשל החזקותיה של חברת אלרוב בשני החניונים המתחרים הסמוכים לקרתא: ממילא ומצודת דוד, הכוללים יחד 1,200 מקומות חניה. על רקע פסילתה של אלרוב, התקבלה ההצעה השנייה בגובהה, שאותה הגישה חברת ריט 1.

לטענת אקירוב, במהלך הדיונים מול הממונה על ההגבלים, התחייב אקירוב שלא להעלות את מחירי החניון ב-20 השנים שלאחר הזכייה, ואולם הממונה לא זז מעמדתו, לפיה זכייתו של אקירוב במכרז תגביל את התחרות.

"הוא אמר לי: 'לא, העיקר התחרות'. אמרתי לו 'המחיר יעלה, והצרכן יפגע, אז אני מתחייב ל-20 שנה לשמור על אותם מחירים, כולל שעה ראשונה חינם, שעה שנייה יותר זול מכל החניונים באזור' - והוא עדיין סירב, בשם התחרות. הוא אמר שאין לו אפשרות לפקח שלא אעלה מחירים. זה נימוק הגיוני? הרי המחירים מתפרסמים ברבים כל יום. לא צריך כוח-אדם ומשאבים מיוחדים כדי לגלות מה המחיר בחניון", אומר אקירוב ל"גלובס".

"נזק לתושבי ירושלים"

במכתב ששיגר לממונה מציין אקירוב, באמצעות עו"ד רם כספי, כי "בטרם יבשה הדיו מהסכם רכישת חניון קרתא על-ידי ריט 1, היא העלתה את מחירי החניה באופן ניכר ביותר, ועוד ידה נטויה. העלאת המחירים מתייחסת הן למחירים שקרתא גבתה עובר למועד המכירה והן בהשוואה למחירי החניה בחניון ממילא של אלרוב".

לטענת אקירוב במכתבו, כך "'התחרות', נעלמה ואת המחיר משלם כמובן הציבור, כאשר ההסבר לכך הינו ברור: חרף חשיבותה של התחרות, בסופו של יום הכלכלה מנצחת".

בטבלה שצירף אקירוב למכתבו הוא טוען כי מחירי החניה בחניון עלו בין 12% ל-40%. "כך הממונה על ההגבלים שומר על תחרות? כך הוא שמר על הציבור?", תוהה אקירוב, ואומר: "מדובר בעוד התנהלות דמגוגית של הממונה, שבסופו של דבר רק גרמה נזק לתושבי ירושלים והביאה לתוצאה ההפוכה, שפוגעת בכיס הצרכנים".

את ההתנהלות הלקויה של הממונה, לטענת אקירוב, ניתן לראות במרבית התחומים בהם פעל, ובין היתר בתחום קידוחי הגז הטבעי. "הוא גרם נזק חמור למדינה בתחום הגז", אומר אקירוב ל"גלובס". קפריסין הוציאה 25 רישיונות לקידוחים, ויש 100 מתעניינים שעומדים בתור, אבל אף אחד לא מוכן לבוא לארץ. האוצר יצא לעולם לשכנע אותם, 'תבואו לקידוח', והמשקיעים אומרים: 'לארץ אנחנו לא באים'. זה נזק שבין היתר גילה גרם למדינה. תחרות מתחוללת על-ידי הבאת משקיעים פרטיים והגבלת מחיר - לא על-ידי חסימת משקיעים".

מחברת ריט 1, המפעילה את חניון קרתא בירושלים, נמסר: "לאחר שהפסידה בבית המשפט, מנסה אלרוב לפגוע בזוכה במכרז בתלונות-שווא. לא האינטרס הציבורי מוביל אותה, אלא אינטרסים כלכליים צרים, שאין להם שום קשר לתחרות ולממונה על ההגבלים.

"התמונה המוצגת במכתב ביחס למחירים בחניון קרתא מעוותת ומטעה. מחירי חניון קרתא תחרותיים, ובמקרים רבים אף נמוכים ביחס לחניונים אחרים בירושלים, לרבות החניונים בבעלות אלרוב, כגון חניון ממילא וחניון מצודת דוד הסמוכים".

רשות ההגבלים העסקיים: "הממונה מנע מונופול מוחלט על החניה לבאי העיר העתיקה"

רשות ההגבלים העסקיים מסרה בתגובה למכתבו של אקירוב: "הממונה על ההגבלים העסקיים התנגד לרכישה של חניון קרתא שבעיר העתיקה בירושלים על-ידי חברת אלרוב שבשליטת אקירוב. רשות ההגבלים העסקיים מצאה כי הרכישה תיצור מונופול מוחלט בחניה לבאי העיר העתיקה בירושלים.

"חברת אלרוב הגישה ערר על החלטת הממונה בפני בית הדין להגבלים עסקיים. בית הדין להגבלים עסקיים אימץ לחלוטין את עמדת הממונה וקבע, בפסק דין שניתן לפני 7 חודשים, כי יש למנוע קיומו של מונופול מוחלט בחניונים המשמשים את באי העיר העתיקה בירושלים.

"על-פי ממצאי בדיקתה הכלכלית של רשות ההגבלים העסקיים, חברת אלרוב העדיפה לקוחות שיהיו רווחיים לקניון ממילא על פני מבקרים בעיר העתיקה שאינם לקוחות פוטנציאליים של הקניון, ובית הדין להגבלים עסקיים אף קבע בעניין זה כי 'לא מצאתי הסבר מדוע, לאחר המיזוג, תוותר אלרוב על הרווח המונופוליסטי שתוכל להפיק מציבור החונים שאינם באי המתחם המסחרי'".