"התרגיל המסריח" של בעלי מגה סביב הזרמת 220 מ' ש'

רואי החשבון דרשו הזרמה של 240 מ' ש' למגה ■ באלון רבוע כחול הבינו שהבור כה גדול, עד שגם הזרמה זו לא תספיק ■ הפתרון היצירתי של אביגדור קפלן הותיר בסופו של דבר את העובדים עם ויתורים גדולים וחוב של 433 מ' ש'

אביגדור קפלן ואבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור קפלן ואבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

במסיבת עיתונאים חגיגית שקיימו ב-21 ביוני ההסתדרות, הנהלת אלון רבוע כחול וועד עובדי מגה בראשות אייל אלי, התגאו עובדי מגה כי הם הצליחו לאלץ את בעלת השליטה, אלון רבוע כחול, להזרים 220 מיליון שקל לרשת. מבחינתם זה היה הישג בלתי רגיל. בתמורה להישג הזה הם גם הסכימו מצדם לקיצוץ של 175 מיליון שקל ב-5 שנים (35 מיליון שקל כל שנה).

בוועד עובדי מגה אומרים שזה היה התנאי שלהם להסכם - שהעובדים יסכימו לוויתורים על רכיבי שכר, בתנאי שבעלי הבית יזרימו כסף לחברה.

אלא שהעובדות מספרות סיפור אחר לגמרי, ולפיהן המצג כאילו בעלי החברה הסכימו להזרמה של כסף במסגרת אותו הסכם - רחוק מהמציאות, ולמעשה, מה ש"נמכר" לעובדים כהישג, נכפה על הדירקטוריון של החברה כבר חודש קודם לכן.

ל"גלובס" נודע כי בישיבת הדירקטוריון של אלון רבוע כחול, שהתקיימה בסוף מאי לצורך אישור הדוחות הכספיים של מגה לרבעון הראשון 2015, כפו רואי החשבון על החברה-האם את ההזרמה. יתרה מכך, סוכם אז על הזרמה גדולה יותר של עד 240 מיליון שקל למגה - 20 מיליון שקל יותר מההזרמה עליה היא סיכמה בסופו של דבר עם העובדים.

העובדים מצדם, כך סוכם, יסכימו בתמורה לקיצוץ של 175 מיליון שקל ב-5 שנים (35 מיליון שקל כל שנה). בוועד עובדי מגה אומרים שזה היה התנאי שלהם להסכם - שהעובדים יסכימו לוויתורים על רכיבי שכר, בתנאי שבעלי הבית יזרימו כסף לחברה.

אלא שהעובדות מספרות סיפור אחר לגמרי, והמצג כאילו בעלי החברה הסכימו להזרמה של כסף במסגרת אותו הסכם - רחוק מהמציאות. ל"גלובס" נודע כי בישיבת הדירקטוריון של אלון רבוע כחול, שהתקיימה חודש לפני ההסכם עם העובדים, ומטרתה הייתה אישור הדוחות הכספיים של מגה לרבעון הראשון 2015, כפו רואי החשבון על החברה-האם את ההזרמה.

יתרה מכך, סוכם אז על הזרמה גדולה יותר של עד 240 מיליון שקל למגה - 20 מיליון שקל יותר מההזרמה עליה היא סיכמה בסופו של דבר עם העובדים.

אלא שאז כבר היה ברור לקברניטי קבוצת אלון שהבור של רשת מגה כל-כך גדול, שההזרמה הזאת לבדה לא תספיק.

עם המידע הזה הגיע יו"ר מגה ומנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, אל העובדים וסיכם אתם על ויתורי השכר בהיקף של 175 מיליון שקל. הסיכום הזה איפשר לו כנראה גם להפחית את היקף ההזרמה של אלון רבוע כחול למגה ב-20 מיליון שקל.

ואם לא די בכך, הרי שההסכם עם העובדים כלל גם סעיף ולפיו הם יקבלו שליש ממניותיה של מגה. השאלה היא מה הערך של המניות. נכון לחתימה על ההסכם, הערך שלהן היה שלילי, ולמעשה העובדים נטלו לכאורה על עצמם חוב של 433 מיליון שקל מתוך חוב של 1.3 מיליארד שקל.

מקבוצת אלון נמסר בתגובה: "כשנתחוור המצב האמיתי של מגה בעת הדיון על הדוחות הכספיים בסוף מאי, החליטו חברי הדירקטוריון של אלון רבוע כחול על מסגרת של סיוע בהיקף של עד 240 מיליון שקל, בהמלצה של רואי החשבון, שמתוכם 100 מיליון שקל הזרמה ישירה, ויתרת הסכום כהזרמה קצרת-טווח כדי לענות על ביקושי שיא בנקודות זמן מסוימות של החוב. הדברים הוצגו בפני העובדים מלתכחילה, והם נתנו את תמיכתם המלאה לכך".

חברים בוועד עובדי מגה עמם שוחח "גלובס" מכחישים את הדברים וטוענים בתוקף כי הוצג להם שההזרמה של אלון רבוע כחול היא הישג שהעובדים השיגו בהסכם, ותמורתו הם הסכימו לוויתורי השכר בהיקף של 175 מיליון שקל.