שר החקלאות: כך אוזיל לכם מוצרי מזון בעשרות אחוזים

אורי אריאל הציג היום רפורמות שמטרתן הורדת מחירי הדגים, הביצים, הפירות והירקות

השר אורי אריאל במסיבת עיתונאים1 צילום: גדעון מרקוביץ
השר אורי אריאל במסיבת עיתונאים1 צילום: גדעון מרקוביץ

שר החקלאות אורי אריאל הציג במסיבת עיתונאים שכינס היום (א') רפורמות שמטרתן להוביל להוזלה במחירי הביצים והדגים לצרכן, תחת הכותרת: "לקנות ולשלם פחות".

עוד אמר אריאל כי הוא יפעל להפחתת עלויות הייצור החקלאיות, מה שישפיע על מחירי הפירות והירקות.

על-פי הרפורמות שהוצגו היום, במהלך 5 השנים הקרובות יוזלו באופן הדרגתי מחירי הביצים שבפיקוח בכ-15%. במטרה להוזיל את מחירי הדגים, ייפתח הענף לתחרות.

מהלכים אחרים יצמצמו את המכסות בתחום חלב הצאן, וגם בתחום זה הציפייה היא שהתחרות תוביל להורדת מחירים באמצעות פתיחת השוק למגדלים חדשים (ואם זה לא יקרה, השר יפעל להחיל פיקוח על מוצרי חלב צאן).

הפחתת עלויות הייצור בחקלאות תבוצע דרך הקלות ברגולציה על עובדים זרים, ביטול מס מעסיקים בגין העסקת עובדים זרים בחקלאות וכן באמצעות קידום תזכיר חוק לפיקוח על המרווח הקמעונאי שחל עוד בקדנציה הקודמת של הממשלה.

"הציבור דורש, בצדק, רפורמות שיקלו עליו את יוקר המחיה, ואנחנו באים להציג היום רפורמות כאלה, אחרי ששנים רבות לא הוצגו לציבור", אמר אריאל. "הצרכנים יקנו אבל ישלמו פחות. הורדת מחירי החלב בשבוע שעבר הייתה הצעד הראשון, והרפורמות היום הן ההמשך".

לדבריו, "אני, כשר החקלאות, גם השר של הצרכנים וגם של החקלאים, ואני גאה להביא רפורמות ששומרות על החקלאות מצד אחד ודואגות לכלל הצרכנים מצד שני. כמו שפעלתי בתחום חוק צער בעלי חיים בתקיפות ובאיזון, אני פועל גם פה ברגע הראשון האפשרי לשינוי. נביא את הרפורמות הללו לאישור בתקציב ובחוק ההסדרים, תוך הידברות עם החקלאים וראשי ארגוני הצרכנים. היום מתחיל השינוי".

מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר בתגובה: "כל רפורמה בענפי החקלאות תיעשה אך ורק בהידברות איתנו ולא מעל ראשי החקלאים. הפשרות של משרד החקלאות אינן מקובלות עלינו. אנו קוראים לממשלה לגבש מדיניות חקלאית מקיפה יחד איתנו".

ביצים: הוזלה של 15% ושיפור תנאי המטילות

עלות התוכנית: ב-2015 עלות אפסית, ב-2016 העלות היא 80 מיליון שקל, ובשנים 2017-2020 העלות הצפויה היא 190 מיליון שקל לשנה.

הרפורמה בענף כוללת תוכנית הפרוסה ל-5 שנים, הכוללת הפחתת מחיר הביצה באופן הדרגתי בכל שלבי שרשרת הערך (מגדל משווק קמעונאי).

עוד כוללת הרפורמה שדרוג הלולים ללולים מודרניים בטווח של 5 שנים בסיוע ממשלתי בהשקעות, שיפור בתנאי החיים ושיפור בריאותן של המטילות, תוכנית סיוע למגדלים שיבקשו לפרוש ב-5 השנים הקרובות ועוד.

מחירי הביצים (הנתונים לפיקוח מחירים ממשלתי) עומדים כיום על 11.20 שקל לתריסר ביצים בגודל מדיום, 12.10 שקל לתריסר ביצים בגודל לארג' ו-13.20 שקל לתריסר ביצים בגודל אקסטרה לארג'.

החיסכון למשק עד תום התוכנית יעמוד, לפי ההערכות, על כמיליארד שקל. החיסכון השנתי למשק החל מהשנה השישית מוערך בכ-300 מיליון שקל לשנה.

דגים: תחרות שתוביל להוזלת מחירים

עלות התוכנית: ב-2015 עלות אפסית, ב-2016-2017 עלות של 40 מיליון שקל לשנה, ומשנת 2018 התוכנית תעלה 80 מיליון שקל לשנה.

ההוזלה תתאפשר במסגרת רפורמה לשדרוג ענף המדגה, שיפור האכיפה, קידום סטטוטורי, הסדרה סביבתית ותמיכה לחקלאות ענף הדייג.

מה בתוכנית? הפחתה הדרגתית בשיעורי המכס על דגים המיובאים, פתיחת השוק ליבוא דגים מצוננים וקפואים, לרבות פילה, וגם לדגים הגדלים בישראל (אמנון, קרפיון, דניס, בורי), באמצעות הפחתת המכס ליבואנים, מעבר לתמיכה ישירה למגדלי הדגים בישראל, שיקום משאב הדגה הישראלי, גריטת ספינות מכמורת וצמצום צי הספינות, רפורמה ירוקה במשקי המדגה בתמיכה ממשלתית דו-שנתית לשנים 2016-2017 בערך של 30 מיליון שקל בשנה, יצירת מזון עתידי, חלבון מן הים, בהשקעה של 10 מיליון שקל.

חלב צאן: מניעת ריכוזיות

עלות התוכנית: 100 מיליון שקל בפריסה ל-5 שנים (20 מיליון שקל לשנה החל מ-2016).

בתחום חלב הצאן, שצריכתו הולכת וגואה ממניעים בריאותיים והעדפות תזונתיות, פועל משרד החקלאות בכמה היבטים: צמצום הדרגתי של מכסות הייצור, גידול במספר היצרנים המספקים חלב צאן ליצרניות מוצרי החלב (משק פתוח), מתן תמיכה כתמריץ להרחבת פעילות הייצור, מתן תמיכה לפורשים מהענף, מתן תמיכה להובלת חלב מהפריפריה (בעלות של כ-2 מיליון שקל בשנה), מניעת ריכוזיות בענף על-ידי קביעת גודל מקסימלי ליצרן בודד.

עוד צוין כי במקרה שהוזלת מחירי החלב הגולמי לא תתגלגל אל הצרכן, המשרד יוביל למהלך של פיקוח מחירים על מוצרי חלב הצאן.

פירות וירקות: הפחתת עלויות ייצור שיובילו להוזלת המחירים

מטרת התוכנית הזו היא להוביל לרווחת החקלאים ולהוזלת מחירי הפירות והירקות. מחאת הפלפלים של חקלאי הדרום העלתה על סדר היום הציבורי את פערי המחירים הנובעים משרשרת האספקה, ובאחרונה אף עלו לכותרות מחירי האננסים היקרים להחריד בישראל.

בתחום זה כוללת הרפורמה הקלת הרגולציה והביורוקרטיה בתחום עובדים זרים בחקלאות, ביטול מס מעסיקים בגין העסקת עובדים זרים בחקלאות, החזרת נקודות הזיכוי בגובה 2.25 שהורדו בתחילת השנה לעובדים זרים בחקלאות, התאמת עלות הקיזוז המוכרת עבור הוצאות מחייה לעובדים הזרים והמשך תמיכה בהעסקת עובדים ישראלים בחקלאות.

ביטול מס המעסיקים יעלה למדינה 150 מיליון שקל.

בנוגע לפערי התיווך במחירי הפירות והירקות, בשבוע הקרוב יוגש תזכיר חוק שהוכן בקדנציה הקודמת על-ידי השר אריאל ועל-ידי זבולון כלפה, שמטרתו לצמצם את פערי המחירים בירקות ופירות.

החוק מבקש להחיל פיקוח על המרווח הקמעונאי, כאשר הקמעונאים יחייבו לדווח רווחיות, בשעה שבגין חריגות יינקטו סנקציות של צווי שרים (חקלאות ואוצר) שיורו על הפחתת הפערים.

במשרד החקלאות מעריכים כי הפחתת מחירי הפירות והירקות לצרכן יתורגמו להפחתה של מיליארד וחצי שקל כל שנה בהוצאה על רכישת פירות וירקות לכלל משקי-הבית בישראל.