הערכות: הספקים אישרו את הסדר החוב במגה

(עדכון) - אסם, שטראוס וחוגלה-קיברלי תמכו בהסדר החוב ■ לפי ההסדר שהציעה מגה לספקים, תשלום 30% מהחוב יידחה לשנתיים וייפרס לאחר מכן ל-36 תשלומים; 70% מהחוב ישולם בתשלומים קרובים

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

הספקים אישרו את הסדר החוב במגה - כך עולה מהערכות שבוצעו מול מספר רב של ספקים. במהלך אסיפת הנושים המתקיימת היום (א') לאישור הסדר החוב שמציעה רשת מגה, קבוצת אסם וקבוצת שטראוס תמכו בהסדר החוב, וכך גם חברת חוגלה-קימברלי.

כמעט כל הספקים הלא מבוטחים שעמם שוחח "גלובס" מסרו כי הם תומכים בהסדר, בעיקר בשל חוסר ברירה. "מה עדיף לנו, למחוק עכשיו את כל החוב?", שאל אחד הספקים.

מוקדם יותר הצביעו מחזיקי הנדל"ן על הסדר החוב של מגה, ומחר (ב') תתקיים הצבעה דומה מול הבנקים.

לפי ההסדר שהציעה מגה לספקים, תשלום 30% מהחוב יידחה לשנתיים וייפרס לאחר מכן ל-36 תשלומים. 70% מהחוב ישולם בתשלומים קרובים.

"מה האלטרנטיבה?"

המתח מול הספקים הגדולים הנוכחים באסיפת הנושים היה רב. "לא אכפת להם בכלל אם מחר תהנה רשת או לא", העיר ספק אחד לחברו בתגובה לשאלות מצד ספקים גדולים.

"מה האלטרנטיבה שלנו כספקים?", שאל באסיפה אסף מחברת בראשית. "מגה תלך לפירוק, ומה נקבל? 30% מהחוב? 20%? יש כאן הסדר שאם הכול יילך כשורה, נקבל את הכסף תוך 5 שנים. עדיף לנו לתמוך בהסדר ולפחות לראות עכשיו חלק מהכסף".

גם נציגי שטראוס אמרו באסיפת הנושים כי שטראוס מסכימה להסדר החוב של מגה. "למען השקיפות נוסיף שהחברה לא תוכל להגדיל את חשיפת האשראי שלה כלפי מגה", ציין נציג החברה.

"לא עוד קלאבמרקט"

במהלך אסיפת הנושים אמר אביגדור קפלן, יו"ר מגה ומנכ"ל קבוצת אלון: "מגה היא לא עוד קלאבמרקט. קריסתה תטלטל את שוק הקמעונאות בצורה שאף אחד לא יכול לתאר, ומי שחושב שהרשת הרביעית תצליח למלא את מקומה של מגה - טועה".

לדברי קפלן, "אתם צריכים לדון את הרשת להבראה או לפירוק. מינוי מנהל נאמן למכירת נכסי מגה יהיה הרסני".

באסיפה התברר כי אלון רבוע כחול אינה מוכנה להמשיך לערוב לספקים לתשלום עבור הסחורה, כפי שעשתה בשבועיים האחרונים בהתאם להוראת בית המשפט.

"איך אתם מבטיחים לי שבעוד 3 חודשים לא אמצא את עצמי עם אותו החוב פלוס 30%?", שאל ירון אנג'ל, מנכ"ל ומבעלי השליטה במאפיות אנג'ל; ועו"ד ברטוב המייצג את מגה השיב: "ברור לחלוטין שאין בטוחה, ויכולות להיות גם קטסטרופות, אבל אם מהלך העסקים ימשיל כרגיל - אין סיבה שמגה לא תעמוד בזה".

"אין הבטחה או גיבוי"

מנכ"ל הנקל סוד, דני שרף, הוסיף הדגיש כי אף ספק לא יסכים להגדלת החשיפה, ושאל כיצד במצב הזה הרשת מתכננת להתמודד ולמלא את המדפים. על כך אמר לו מנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר: "אין פתרון. 32 הסניפים שייסגרו מהווים 15%-20% מהמכירות, ואין לנו שום הבטחה או גיבוי למה שיהיה אחר-כך, כי אם לא, זה יחרוץ את דינה של הרשת".

עו"ד ניצה, המייצגת את החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), תקפה את בעלי השליטה: "האם ראוי שתישאר בעלת שליטה, תציע לממן ולא להזרים, כשברור לספקים שלר ברור מתי הכסף יוזרם? להטיף מוסר זה בסדר, אבל לא בטוח שאפשר לשים את הטפת המוסר על ברכי הספקים, כי הם לא הביאו את הרשת למצבה".

לדבריה, "אנחנו מצפים שיינתן גיבוי בעלים שהחשיפה לא תעלה מעבר להיקף החוב היום. אי-אפשר לשים על ברכי הספקים את האמירה 'המדפים לא יתמלאו - יהיה רע'".

עו"ד ברטוב אמר במהלך האסיפה כי אם ההסדר לא יאושר, מגה תלך ביום שלישי להקפאת הליכים.