אחריותה של מועצת מקרקעי ישראל

על 90% מקרקעות המדינה מנוהלות ע"י רמ"י היה צריך להבטיח רווחה בתחום הדיור, התעסוקה והתשתיות

הביקורת על התנהלות רשות מקרקעי ישראל היא רבת שנים. עולה השאלה היכן אחריותם של חברי מועצת מקרקעי ישראל האמונים על מדיניותה?

אחד הנושאים בסדר היום של מועצת מקרקעי ישראל הקרובה הוא הקמת מטה מקצועי שיסייע לחברי המועצה בקבלת החלטותיהם.

חוק רשות מקרקעי ישראל, תש"ך 1960, קובע כי "הממשלה תמנה מועצת מקרקעי ישראל, שתקבע את המדיניות הקרקעית שלפיה תפעל הרשות, תפקח על פעילות הרשות ותאשר הצעת תקציבה שיקבע בחוק".

זה שנים רבות שחברי המועצה כמעט ואינם יוזמים מדיניות מוצעת, למרות שזה תפקידם על פי חוק, אלא רק מגיבים למדיניות המוצעת על ידי פקידי האוצר, רמ"י או השר הממונה.

חברי המועצה ברובם המכריע, אינם בד"כ בעלי הכשרה בתחומים הנדרשים בתחום של קביעת מדיניות קרקעית ויתרה מכך, אין להם את הכלים המקצועיים הנדרשים על מנת לקבוע מדיניות, לבקר מדיניות מוצעת ו/או לבחון את השלכותיה.

מצב שבו מעל 90% מקרקעות המדינה מנוהלות על ידי רמ"י היה צריך להבטיח רווחה בתחום הדיור, התעסוקה והתשתיות. אלא שהמצב הבלתי אפשרי בתחום הדיור מוכיח כי תהליכי קבלת ההחלטות הם שהובילו למצב שבו דירה היא חלום באספמיה לרבים מהזוגות הצעירים, שלא לומר למשפחות קשות יום או חסרי יכולת.

למדיניות שנקבעת, חדשות לבקרים, על ידי המועצה יש השלכות כלכליות, חברתיות ודמוגרפיות ולכן יש חשיבות שכל הצעה תיבחן בצורה יסודית על ידי חברי המועצה והקמת מטה מקצועי בלתי תלוי יתרום תרומה משמעותית לעבודת המועצה כקובעת מדיניות, אך ויותר חשוב כמפקחת על יישומה.

ההרכב של חברי המועצה מורכב ברובו על פי החוק ממנכ"לים של משרדי ממשלה שתפקידם במועצה הוא אחד מעיסוקים רבים שמאפיינים את תפקידו של מנכ"ל משרד ממשלתי.

שימוש באנשי מקצוע בלתי תלויים בתחום הכלכלי, החברתי, התכנוני והמשפטי יסייע לחברי המועצה ליזום ולהוביל מדיניות, לבחון את השלכות המדיניות המוצעות בהיבטיה השונים ולהגיב באופן מקצועי ונקי מאינטרסים פוליטיים, בתחום שיש בו כשל שוק זה שנים רבות.

היתרון במטה כזה הוא שבמקום שהרשות תפעיל את המועצה כמריונטה, יהיו בו אנשי מקצוע בלתי תלויים ברשות וניתן יהיה לקיים את סע' 6 להצעה - לפקח על הרשות. שאלמלא כן, ימשיכו חברי המועצה להיות קהל שבוי בידי פקידי האוצר, הפרקליטות וממ"י.

יחד עם זאת ראוי לציין כי בסעיף 3 להצעה עולה שהיועץ המשפטי של הרשות שהוא חלק מהרשות, יהיה היועץ המשפטי למטה.

לטעמי, ראוי כי זהות היועץ משפטי למטה הרשות, תהיה נפרדת מזהותו של היועץ המשפטי לרשות מקרקעי ישראל.

בנוסף יש לציין כי פרסום ההצעות לציבור כנהוג בשנים האחרונות ראוי ומבורך, אך הפרסום חייב לכלול זמן מספיק לתגובות הציבור ויש להותירו לתקופה של שבועיים לפחות.

יש לקוות כי אישור ההצעה במועצה יביא להפסקת הנוהג הלא ראוי שבו הזנב מקשקש בכלב, קרי שבפועל פקידי רמ"י מייצרים מדיניות ולא מבצעים מדיניות.

■ הכותב משמש כמזכ"ל האיחוד החקלאי.