אקוניס: "הייתי מעדיף להיות שר תקשורת במשרה מלאה"

צפו בשידור חי מוועידת MAD 2015 לשיווק, פרסום, מדיה ואינטרנט ■ אקוניס: "ראש הממשלה החליט להשאיר בידיו את תיק התקשורת והסמיך אותי לטפל ברשות השידור והרשות השנייה - זה מאוד דמוקרטי בעיניי"

אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי
אופיר אקוניס / צילום: תמר מצפי

"ראש הממשלה החליט להשאיר בידיו את תיק התקשורת והסמיך אותי לטפל ברשות השידור והרשות השנייה. לדעתי, זה צעד מאוד דמוקרטי. עם זאת, כמובן שהייתי מעדיף להיות שר תקשורת במשרה מלאה. אם התפקיד יוטל עליי בהמשך, אני אשמח לקחת אותו", כך אמר היום (ד') השר אופיר אקוניס, השר הממונה על רשות השידור והרשות השנייה, בשיחה אחד על אחד עם חגי גולן, עורך "גלובס" בוועידת MAD 2015 של "גלובס" בשיתוף Orange - הוועידה המובילה בישראל בתחומי השיווק, הפרסום, המדיה והאינטרנט שמתקיימת היום בתל-אביב.

לדברי אקוניס, "היו שלושה תיקים שביקשתי בעת החלוקה: תיק התיירות, תיק התרבות והספורט ותיק התקשורת. כשנתניהו הסמיך אותי הסתערתי על המשימה. ואחזור ואומר, לדעתי זהו צעד דמוקרטי כי ה'המצאה' שראש ממשלה מחזיק תיק, הייתה כבר בעבר, כמו במפלגת קדימה. זה לא דבר חדש".

אקוניס התייחס בדבריו, לחוק שזכה לכינוי "חוק ישראל היום" שהגישו במארס 2014 חברי כנסת משבע סיעות מהאופוזיציה לתיקון פקודת העיתונות, לפיה כל עיתון שמוגדר כאחד מארבעת העיתונים היומיים בעלי התפוצה הרחבה ביותר בארץ, יחויב להימכר עבור לא פחות מ-70% ממחירו של העיתון היומי הנפוץ והזול ביותר. החוק למעשה, נועד למנוע הפצת עיתונים בחינם, כמו במקרה של הפצת ישראל היום.

לדבריו, "אני לא מעלה על הדעת שנקבל את החוק שיסגור את העיתון 'ישראל היום'. לא אותו ולא את 'ידיעות אחרונות'. זה לא ייתכן. לכל עיתון צריכה להיות זכות קיום. אני חושב שהחוק הזה מבחינה דמוקרטית לא היה במקום ואני חושב שמבחינה קואליציוניות, זה היה משול להצבעת אי-אמון".

אקוניס נשאל, האם חוק תאגיד השידור החדש, כפי שהעבירה אותו הממשלה הקודמת, אכן יצא לפועל, דהיינו, האם יסגרו את הרשות, ויפתחו אחת אחרת, וכן על דרכי המימון העתידי של התאגיד החדש, ביטול האגרה והאם הציבור ייאלץ לממן זאת מכיסו.

"מאז שקיבלתי את הטיפול לידי של רשות השידור, אני פועל לביטול אגרת רשות השידור. דבר נוסף, שמתוכנן הוא שאנחנו נבחן תיקוני חקיקה שישנו את הטלוויזיה - תאגיד שידור חדש שיחליף את הקיים. אני רוצה להבטיח שאין לנו שום כוונה לשנות את התכנים בערוץ החדש. יש כאלה שיעירו על כך, שיעלו פוסטים ברשתות ויכתבו טוקבקים, אבל אין דבר כזה.

"האגרה תבוטל (!). כידוע לכם רשות השידור יושבת על קרקעות שוות ערך למיליארדי שקלים, במתחם שרונה ובמתחם רוממה בירושלים. ביטול האגרה תביא איתה הרבה דברים טובים", אמר.

- ומה בעניין חדשות 2? האם אתה בעד פיצולה באותו מועד?

"אני לא חושב שיש בערוץ 2 בעיה. אני חושב שלא צריך לפצל את ערוץ 2. אני מזכיר לך שכיהנתי כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, והנושא נבחן על-ידי משרד האוצר בתמיכתו של שר התקשורת אז, משה כחלון. אני מכיר את הנושא. החוק קבע שבנובמבר 2015 הערוץ השני יפוצל. לפי ההצעה, החוק הזה בתוקפו עד לנובמבר 2017. המציאות היא שברגע זה, אין החלטה על הקדמת הפיצול של ערוץ 2. בסופו של דבר אנחנו צריכים לקחת בחשבון את התחרות, כולם, גם 'מסעודה מרחובות', צריכה לקבל את כל ערוצי הטלוויזיה. יש ציבור עצום שלא פחות תרבותי מאף אחד וזכאי לקבל גם את הביטוי והמקום שלו וכיום, זה לא בא לידי ביטוי, ואני אומר זאת בלשון המעטה".

ביחס לערוץ 10, גולן העלה פרשיות שונות שנגעו לערוץ בתקופה האחרונה. אחת מהן, הייתה המקרה שבו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החרים את רביב דרוקר בתקופת בבחירות, ולא נעתר לבקשת הערוץ לקיים ראיון איתו, בגלל הפרשן הפוליטי.

בנוסף, הציג גולן את הנושא של דרישת התשלום של ערוץ 10 רגע לפני קבלת הרישיון שבסופו של דבר לא מנעה מהערוץ לקבל רישיון. אקוניס, נשאל האם הוא מאוכזב מהתפתחויות אלה ביחס לנתניהו.

"אני אעשה הכול כדי שהמדינה שלנו תישאר דמוקרטית. אך אם כלי תקשורת מסוים לא רוצה לקבל את הריאיון עם ראש הממשלה, זו זכותו. מצד שני, זה בסדר שראש הממשלה נותן ראיונות. אני חושב שהוא צריך להתראיין יותר ולא לחכות לבחירות. אני יכול להגיד לך שהטענה שהופנתה לעבר הסוקרים (שטעו בתחזיות בבחירות, ס'כ') היא מוטעית. כל הסקרים האלה היו גם אצלנו. אלא שקרה משהו בעשרה ימים אחרונים לפני הבחירות, ואני בטוח שכל אחד פה מכבד את תוצאת הבחירות".

לדבריו, "השיח, לפעמים בדיוק הפוך מהמציאות. כמו העובדה שבשנת 2010 הערוץ עמד להיסגר. אבל בסוף הזיכיון של ערוץ 10 הוארך 3 פעמים. אף פעם לא רצינו לסגור אותו, אנחנו רוצים רק לתת לציבור עוד אפשרויות. זה מדהים שאני צריך להתנצל על כך, שאני מבקש עוד ערוצי תוכן".

- וזה מביא אותנו לשאלה, האם יש מקום ליותר משני ערוצים בישראל? עוגת הפרסום מתכווצת, כלי התקשורת נאבקים.

"כפי שציינתי, עם כל בדיחות הדעת על ערוץ 10, היא הראשונה שקיבלה רישיון, עם כל מה שאומרים עליו. אני תמיד הצבעתי להאריך את הזיכיון של ערוץ 10. אני לא רואה סיבה שבערוץ 2 ישדרו ללא רישיון.

"אני מאמין גדול בתחרות, אני הובלתי יחד עם כחלון את הרפורמה הסלולרית. מה שחל בסלולר יכול לחול גם בערוצי התקשורת בישראל. אנחנו רוצים שייכנסו שחקנים חדשים".

גולן הקשה ואמר לו, מדובר בשחקנים חדשים וחלשים.

"האח הגדול זוכה ל-30% צפייה, אחרי זה יש את דה וייס. כאשר תהיה יותר טלוויזה, יהיו יותר ערוצים. אני מוצא את עצמי בפוזיציה שאני צריך להתנצל שאני רוצה עוד ערוצי טלוויזיה, עוד עיתונים עוד מגוון", ציין אקוניס.