מנכ"ל ערוץ 10: לו רצו להכשיל אותנו, לא היו מעבירים את החוק

יוסי ורשבסקי בוועידת MAD: "המצב שלנו לא מזכיר את המצב במגה. בעלי המניות של ערוץ 10 השקיעו 1.3 מילארד שקל מכיסם הפרטי ופשוט הפסידו את הכסף" ■ "ערוץ 10 לא קיבל כלום. עד עכשיו אנחנו משלמים למדינה"

יוסי ורשבסקי /צילום: תמר מצפי
יוסי ורשבסקי /צילום: תמר מצפי

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, שוחח היום (ד') עם לי-אור אברבך, עורך מגזין "פירמה" וכתב המדיה של "גלובס", במסגרת ועידת MAD 2015 של "גלובס" בשיתוף Orange - הוועידה המובילה בישראל בתחומי השיווק, הפרסום, המדיה והאינטרנט, שמתקיימת היום בתל-אביב.

- עברה שנה מאז התמנית למנכ"ל ערוץ 10, שהיה במצב חבוט והרוס. לפני שבועיים ערוץ 10 קיבל רישיון ל-15 שנה והפך להיות הערוץ הישראלי הראשון שקיבל רישיון מסוג זה. איך עשית את זה? בתוך שנה להעביר ערוץ שהיה כושל ולקבל רישיון?

ורשבסקי: "אין פה ניסים. יש פה אמונה ועבודה ושיתוף עם העובדים, שזה נדיר. עובדי הערוץ זה דבר ששווה לעשות עליהם סדרת דוקומנטרית, לא בערוץ 10. במשך 11 שנה הם עברו אין-ספור משברים וקשיים, ולמרות הכול יש להם אתוס עבודה הכי גדול שראיתי, עם נאמנות שאין כדוגמתה.

"חברת חדשות 10 עבדה תחת משבר קיומי נוראי, ולמרות הכול היא עבדה בתשוקה על מנת לספק שירות לציבור. זה דבר שחייבים להציל ולשמר. תסלחו לי על הקלישאה, זו באמת שליחות לטובת עם ישראל. הם עבדו קשה, ועדיין הורידו להם בשכר, גם לאחרונה".

- קצת כמו מגה שהעובדים נדרשים להטות שכם.

"זה לא מזכיר במאומה את עובדי מגה. בעלי המניות של ערוץ 10 השקיעו 1.3 מילארד שקל מכיסם, מכספם הפרטי. לא נמשך דיבידנד לשום חברת אחזקות. יוסי מימן ורון לאודר פשוט הפסידו כסף פרטי שנשלח לפח, כך שכל ההשווואת האלה הם לא במקום.

"עובדי הערוץ נדרשו לשלם מחיר כבד להצלת החברה? זה נעשה באישזהו צדק חברתי שלא קיים בשום מקום, של הקטנת הפער בין המשכורות הנמוכות והגבוהות. היום הפער הוא פי 12. זה גבוה, אבל לא כמו בחברות אחרות".

- אתה נשאר בערוץ 10?

"ניהלנו משא-ומתן עם 3 גורמים - שלמה נחמה, אילן שילוח ואולפני הרצליה. כל אחד מהם הציע לי לחתום ל-5 שנים. קבוצת RGE, שבסוף רכשו, לא הציעו הצעה כזו, אבל אני מניח שהם יודעים מה הם עושים. אני אוהב את העבודה שלי. קיבלתי מתנה גדולה, ואני מקווה שאמשיך".

ורשבסקי נשאל האם קיבל בונוס על המעבר של ערוץ 10 לרישיון, וענה: "לא".

לדבריו, "הערוץ ימשיך באותה אסטרגיה שבנינו בשנה שעברה. לא me too לערוץ 2. יהיו אקטאליה, דרמה ברמה גבוה, דוקו ובידור".

- הרייטינג יחסית נמוך בלי ריאליטי?

"אנחנו עם רייטינג יחסית נמוך לערוץ 2, שהוא מונופול חזק ודורסני. אנחנו עם נתח של שליש ממנו מסחרית. אנחנו חיים עם זה היטב. האסטרטגיה שלנו טובה לכולם, לבעלי המניות ולצופים שמקבלים היום משהו אחר. יש לנו תכנים אחרים עם תועלת".

- ערוץ 2 הוא מונופול דורסני. צריך לפרק אותו?

"אני לא רוצה להישמע כמצדד ברגולציה שתומכת תחרות. הביטוי 'מונופול דורסני' הוא לא במובן המשפטי, אלא ההתמודדות שלנו מולם. לקום בבוקר עם 4.5% רייטינג מול 28%-29% שלהם - זו הכוונה מונופול דורסני. הרצפה לא עקומה, אלא עלינו להתמודד עם הכלים שיש שלנו".

- צריך לפצל את ערוץ 2?

"השוק צריך לעשות את שלו. לא צריך להתערב בכוחות השוק. מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, אמר שכל אחד יכול לקחת רישיון ולעמוד בתנאי הסף. אני לא רואה צורך לפצל את ערוץ 2. לא צריך להתערב ביד חוקית גסה".

- השוק יכול להכיל יותר משני שחקנים בטלוויזיה המסחרית?

"אנחנו ערוכים לזה שיהיו יותר משני ערוצים. כוחות השוק יעשו את שלהם, כמו שאמר מנכ"ל משרד התקשורת".

עוד אמר ורשבסקי כי "זה קשקוש מוחלט להגיד שערוץ 10 קיבל מהמדינה, שהערוץ הלך לבקש טובות. הערוץ שילם למדינה מאות מיליוני שקלים. ההקלות שהערוץ ביקש הן בתחום התוכן. נכנסו מול המונופול הדורסני, שאז באמת היה כזה. הערוץ לא קיבל מאומה מהמדינה. עד עכשיו אנחנו משלמים את כל החובות למדינה. כל הקשוקשים האלה שהיינו סמוכים על הרגולטורים, זה רק בגלל שהכניסו את ערוץ 10 בלי הגנות ינוקא".

- המדינה ניסתה להכשיל את ערוץ 10?

"אם היו רוצים להכשיל את הערוץ, לא היו מעבירים את החוק".

- ראש הממשלה קבע שעליכם לשלם 16.8 מיליון שקל בכדי להישאר עם הרישיון.

"יש הבדל בין לא רוצה לעזור - ובין לנסות להכשיל. הסכום מטורף ומופרך. אין לי טענות לראש הממשלה, אלא למי שהמציא את הסכום הזה, וזה הומלץ על-ידי הרשות השנייה.

"אני לא יודע אם נתניהו שמח או עצוב שהערוץ קיבל את הרישיון. לפני 3 שבועות שוחחנו טלפונית, ולזכותו אני יכול להגיד שתמיד זה היה ענייני ומקצועי. יושבים פה עם המבט 15 שנה קדימה. לא צריך להתחנף אליו מצד אחד, ואני לא רוצה להגיד דברים שהם לא נכונים".

- נתניהו אמר לך משהו על רביב דרוקר?

"בפעם היחידה שהוא דיבר עליו, זה היה בגלל ההחלטה של גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 10, לא לראיין אותו אלא על-ידי דרוקר. אני חושב שהוא שגה כשהוא לא התראיין. אבל הוא בחר ככה. אנחנו עשינו נכון כשלא הסכמנו שיהיה מראיין אחר. דרוקר הוא הכתב הפוליטי, והוא הדמות הבכירה בערוץ 10".

- ניפגש עוד 15 שנה או קודם?

"אנחנו במצב שהעברנו את הערוץ לרווח תפעולי והפסד מדמם בשנה שעברה. הערוץ היה חדל פרעון - לא היינו יכולים לשלם משכורות באוגוסט. היום יש רווח תפעולי יפה, עם משקיעים חזקים אסטרגית ופיננסית. עם זאת, אני לא מסוגל לצפות את השוק ל-15 שנה קדימה".