הקבלנים בישראל: חברות זרות יובילו לפיטורים של כ-140 א' עובדים

הקבלנים מתנגדים לכוונת האוצר לאפשר שילובן של חברות בנייה זרות בשוק הנדל"ן בישראל ■ מנכ"ל ההתאחדות בוני הארץ: "המשמעות של הבאת חברות קבלניות זרות למשק היא גזר דין מוות על מעמד הביניים בענף הבנייה"

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

הקבלנים יוצאים נגד כוונת האוצר לאפשר שילובן של חברות בנייה זרות בשוק הנדל"ן המקומי. בימים אלה בוחן קבינט הדיור את המהלך, כחלק משורה של הצעות החלטה משמעותיות לחיזוק ענף הבנייה למגורים, וכצפוי, הדבר מעורר התנגדות עזה מצד קבלנים ישראלים. אלה חוששים מכניסה לשוק של חברות מתחרות מחו"ל שחלקן עושות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ונהנות מפריון עבודה גבוה.

על פי ההתאחדות, גורמים זרים יעדיפו "לייבא" עובדים מארצות מוצאם בכל תחומי הבנייה, וזאת בשל העלות הגבוהה יחסית של עובדים בענף הבנייה הישראלי. לדבריהם, הדבר יביא לחיסולן של אלפי חברות מתמחות קטנות המשמשות כקבלני משנה של קבלנים גדולים, ואשר מהוות למעלה מ-90% מכלל העוסקים בענף. בעקבות זאת, כ-106 אלף עובדים ישראלים יאבדו את מקום עבודתם, בנוסף לכ-37 אלף עובדים תושבי הרשות הפלסטינית המועסקים בענף הבנייה הישראלי. בשל כך, מזהירים בהתאחדות, צפוי המשק להפסד הכנסות משמעותי מוויתור על מיסים לטובת מדינות זרות, ולפגיעה אנושה, שאת היקפה טרם ניתן להעריך, בתעשיות הנלוות לענף הבנייה.

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, אמר כי "המשמעות של הבאת חברות קבלניות זרות למשק היא גזר דין מוות על מעמד הביניים בענף הבנייה, עובדים ומעסיקים. נראה כי גורמים מסוימים במשרד האוצר איבדו את המצפן. במקום לסמן רשימת חיסול של 143 אלף עובדים שעל כתפיהם מונח כיום רוב עומס הבנייה במשק, על הממשלה לבצע את ההחלטות שכבר קיבלה מזמן ולאשר הבאת אלפי עובדים זרים המתמחים בעבודות הבסיס של הבנייה. רק הבאת עובדים מקצועיים אלה יאפשרו להציע תוספת מקומות עבודה לעשרות אלפי ישראלים בענף הבנייה, ואת תחילתו של הפתרון אמיתי למצוקת הדיור".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, התייחס גם הוא לכוונת האוצר ואמר כי "העברת הבנייה בישראל לחברות בנייה זרות תפגע במשק שלנו. מדובר בהחלטה הזויה שגם לא מתיישבת עם העובדה שבימים אלה אישרה הממשלה מימון לפרויקט להכשרת חיילים משוחררים למקצועות הבנייה. לא יתכן שבשלב זה הרעיון המסוכן הזה טרם נמחק מסדר היום של קבינט הדיור. בכל מדינה מתוקנת השלטון המרכזי שומר על זכויותיהם של העובדים המקומיים מעל לכל אינטרס כלכלי אחר".