קב' אלון אישרה הסדר החוב במגה; מעמידה למכירה את דור-אלון

החברה החלה בהליך לאיתור שותף אסטרטגי או רוכש לרשת תחנות הדלק ■ הסדר החוב במגה אושר פה-אחד בדירקטוריונים של קבוצת אלון ושל אלון רבוע כחול

תחנת דלק דור אלון  / צלם: תמר מצפי
תחנת דלק דור אלון / צלם: תמר מצפי

צעד קדימה בדרך להשלמת הסדר החוב ברשת הקמעונאות מגה: הדירקטוריונים של קבוצת אלון ושל החברה-הבת אלון רבוע כחול (המחזיקה בבעלות במגה) אישרו את הסדר החוב של הרשת ואת המחויבויות שהן ייטלו כחלק מההסדר.

במקביל החליטה הקבוצה, שבשליטת שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים, לשים על המדף את מניות השליטה בחברה-בת אחרת של אלון רבוע כחול, חברת תחנות הדלק דור-אלון (כ-72% מההון), הנסחרות כיום בבורסה בשווי של 350 מיליון שקל. מכירת המניות תוכל לתמוך בהצלת מגה.

בהודעה שפרסמה אלון רבוע כחול, נכתב כי אישור הדירקטוריון לתמיכה במגה מותנה בשני תנאים מרכזיים. התנאי הראשון נוגע להסכמת בנק דיסקונט למשוך הודעה קודמת, לפיה הוא עשוי שלא לחדש את קו האשראי לחברה, ולהצטרף להסכמת שאר הבנקים שלא לדרוש פירעון מיידי של החובות כלפיהם בתקופה של חצי שנה, במהלכה ינוהל עמם משא-ומתן על תנאים חדשים להחזר החוב.

התנאי השני נוגע לאישור ההסדר ומשמעויותיו גם בדירקטוריון של קבוצת אלון, החברה-האם של אלון הרבוע כחול. במסגרת ההסדר נדרשת קבוצת אלון להזרים 110 מיליון שקל לאלון רבוע כחול בהנפקת זכויות שתקיים האחרונה, וכן להעניק לה הלוואות בעלים בהיקף של 110 מיליון שקל (מתוכם 60 מיליון שקל כהלוואה לזמן ארוך ו-50 מיליון שקל הלוואת גישור ככל שתידרש). כאמור, דירקטוריון קבוצת אלון ואסיפת בעלי המניות שלה אישרו גם כן את ההסדר.

רשת דור-אלון, שכאמור הועמדה כעת על המדף, מפעילה 212 תחנות תדלוק ציבוריות, 144 חנויות נוחות הממוקמות בתחנות תחת המותג "אלונית", 46 חנויות בערי גוש דן הפועלות תחת המותג של AM:PM ו-29 סניפי אלונית נוספים הממוקמים מחוץ לתחנות התדלוק.

ברבעון הראשון של 2015 הציגה החברה ירידה של 18% בהכנסות (נטו) לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-1 מיליארד שקל, וכן ירידה של 24% ברווח הנקי ל-8.6 מיליון שקל. הרווח התפעולי בניכוי פחת והפחתות (EBITDA) הסתכם ברבעון הראשון ב-50.5 מיליון שקל, לעומת 55.9 מיליון שקל ברבעון המקביל.

עד לפני 5 שנים הוחזקה השליטה בדור-אלון על-ידי קבוצת אלון הפרטית, אולם בשנה זו אושרה עסקת בעלי עניין, במסגרתה רכשה אלון רבוע כחול את מניות דור-אלון מידי החברה-האם בעסקת הקצאת מניות, ששיקפה לדור-אלון שווי של כ-900 מיליון שקל (פרמיה של כ-25% על מחיר המניה באותה התקופה).

בעקבות עסקת בעלי העניין, שבוצעה בשנת 2010, עלה שיעור ההחזקה של קבוצת אלון בחברה-הבת אלון רבוע כחול ל-80%. זו האחרונה מיהרה לחלק לאחר השלמת העסקה דיבידנד מיוחד של 800 מיליון שקל, עיקרו לקבוצת אלון, שדרש את אישור בית המשפט.

אלון רבוע כחול, שבאותה עת הונהגה בידי דודי ויסמן, שותפו של בירן המסוכסך עמו כיום, הסבירה כי החלוקה המבוקשת לא יוצרת חשש סביר שימנע ממנה יכולת לעמוד בהתחייבותה הקיימות והצפויות בהגיע מועד פירעונן. מחצית תשלום הדיבידנד מומנה באשראי.

שנה לאחר השלמת העסקה ספגו חברות שיווק הדלק מהלומה כשהמדינה פרסמה צו שהפחית את מרווח השיווק שלהן ב-18.4 אגורות לליטר דלק. חברות הדלק עתרו לבג"ץ, ועקב כך פרסם משרד האנרגיה במאי 2012 צו מתוקן, שהעלה בחזרה את מרווח הזיקוק ב-4.7 אגורות לליטר, אולם הפחית את התוספת שגובות החברות עבור שירות מלא לצרכנים ב-3.8 אגורות לליטר.

שתי חברות דלק נוספות נמצאות כיום על המדף הן סונול שבבעלות קבוצת עזריאלי וטן שבשליטת אליעזר פישמן. בשנתיים האחרונות ניהלו כמה גופים משאים-ומתנים לרכישת החברות הללו, אולם עד כה טרם הושלמו העסקאות, כך שהתחרות על ליבו של הרוכש הפוטנציאלי עשויה להקשות על אלון רבוע כחול להשיג פרמיה מהותית על השווי הבורסאי של אחזקתה (71%) בדור-אלון.

מבנה ההחזקות של קבוצת אלון
 מבנה ההחזקות של קבוצת אלון