בכירי הסופרים לשרה רגב: אל תבטלי את חוק הספרים

זאת על רקע הוועדה שהקימה שרת התרבות לבחינת החוק ■ בין החתומים על המכתב: דויד גרוסמן, א.ב. יהושע, עמוס עוז ועוד

עמוס עוז / צלם: תמר מצפי
עמוס עוז / צלם: תמר מצפי

בשקט-בשקט מתחמם הקרב על עתיד "חוק הספרים" וענף הספרות בארץ. על רקע הקמת הוועדה לבחינת החוק שנה וחצי לאחר שנכנס לתוקפו, נשלח לשרת התרבות מירי רגב מכתב מבכירי הסופרים בארץ, ובו הם קוראים לה שלא לבטל את החוק.

במכתב - עליו חתומים 140 כותבים, בהם דויד גרוסמן, א.ב. יהושע, חיים באר, הרב חיים סבתו, אורי אורלב, עמוס עוז ואורלי קסטל-בלום - נכתב: "אנו עוקבים בדאגה רבה אחרי הניסיונות לבטל את החוק. ידענו שהשנה הראשונה לאחר חקיקת החוק לא תהיה קלה - ודרוש זמן הסתגלות למצב החדש, בו אתה נכנס לחנות הספרים כקורא ולא כצרכן, מנהל שיחה תרבותית עם המוכרים בחנות ומקבל המלצה נטולת פניות, שמבוססת על העניין שלך בספר או בתחום מסוים ועל שאיפתו של המוכר להמליץ לך על ספר מתאים - ולא על ספר שעבורו מקבל המוכר באותו חודש תמריץ זה או אחר".

על רקע הקשיים שחוות הרשתות, ההוצאות והסופרים עצמם בשנה וחצי האחרונות, הם מתארים את היתרונות שבחוק ובמצב שנוצר: "חוק הספרים עצר את השחיקה בשכר הסופרים, שהייתה בתקופת המבצעים, ואת האפליה הבוטה בין ספרים שראו אור בהוצאות שונות, ולכן אנו תמהים על הקריאות לבטלו ולחזור למצב הבלתי אפשרי בו היה נתון שוק הספרים לפני שהחוק נכנס לתוקף".

הם קוראים במכתב להתאזר בסבלנות כדי לחכות ולראות את התוצאות לאורך זמן: "בשל מורכבות החוק הוא נקבע כהוראת שעה, ואנו בדיוק במחצית הדרך. עברנו את החלק הקשה, ואנו מאמינים שבמחצית השנייה יורגש השינוי לטובה ביתר שאת. שבוע הספר שהסתיים לא מכבר חזר לייעודו המקורי, חגיגה לקוראי הספר ואכן הזדמנות חד-פעמית לקניית ספרים במבצעים".

הסופרים מוסיפים כי "אנו חושבים שהחוק דורש תיקונים, ובעיקר עליו להגביל את עמלת התיווך של רשתות הספרים - אך אסור לבטלו".

יש לציין כי על רקע הזלזול שהפגינו כמה מאמני ישראל כנגד השרה רגב עם היכנסה לתפקיד, המכתב נוקט לשון אחרת, וכך גם הוא מסתיים: "נשמח להיפגש עימך ולחלוק חלק מתחושותינו בנוגע לענף הספרות בישראל ולשמירה על כבודו של הספר והסופר. בכבוד רב, הסופרים והיוצרים הח"מ".