משאל הקבלנים: זו הסיבה שלוקח כ"כ הרבה זמן לבנות כאן דירות

71% מהקבלנים: העיכובים הם תוצר של סחבת בוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה

בנייה בחולון / צילום: תמר מצפי
בנייה בחולון / צילום: תמר מצפי

משאל מיוחד שנערך ע"י ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו ובת-ים ביקש לבחון את עמדתם של חברי הארגון ביחס למשבר הדיור ולצעדים האחרונים שעלו בקבינט הדיור. בהתייחס לנושא הימשכות הליכי הבנייה, המהווה גורם משמעותי במשבר, השיבו 71% מהקבלנים כי העיכובים הם תוצר של סחבת בוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה.

קרוב ל-25% מהמשיבים סבורים כי הסיבה המרכזית לעיכובים היא דווקא המחסור בכוח האדם בענף הבנייה. כ-5% נוספים השיבו כי הסיבה למשך הבנייה הרב הוא אי עמידה מצד המדינה בהסכמי הגג שחתמה מול הרשויות המקומיות.

בהתייחס לצעדים האחרונים בהם נקט שר האוצר כחלון, כ-62% מהקבלנים השיבו כי תכנית "מחיר למשתכן" לא תשפיע על מחירי הדיור בכלל, וכ-14% טענו כי הצעד אף יוביל לעליית מחירים. רק 14% מחברי ארגון הקבלנים השיבו כי התכנית, במסגרתה יתמודדו הקבלנים על קרקעות מדינה בעלות מסובסדת תוך הצעת המחיר הנמוך ביותר למ"ר, עשויה להוביל לירידת מחירי הדיור. כמו-כן, 5% השיבו כי הצעד יגרור עלייה במחירי השכירויות ו-5% נוספים השיבו כי הצעד יוביל לקיפאון בשוק וניתוב השקעות לתחומים אחרים.

בנוגע לריכוז הסמכויות בידי שר האוצר, ניכר כי רוב הקבלנים רואים בכך צעד חיובי. למעלה ממחצית, כ- 52%, השיבו כי הם תומכים במהלך זה והוא אף עשוי לזרז תהליכים להתמודדות עם המשבר, למול כ-48% שאינם תומכים במהלך.

מה הפתרון?

כאשר נשאלו מהי ההחלטה העשויה לסייע באופן המשמעותי ביותר בפתרון מצוקת הדיור, דירגו הקבלנים במקום הראשון, ובהתאם לעמדתם המוצהרת זה שנים, את האצת שחרור הקרקעות לבנייה. במקום השני דירגו את יוזמת שר האוצר להקים רשות תכנון ארצית אליה יוכפפו וועדות התכנון המחוזיות, במקום השלישי הוספת עשרות אלפי עובדים לענף, ובמקום הרביעי והאחרון דירגו את החלת מסלול מחיר למשתכן בכל שיווקי קרקעות המדינה.

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים, התייחס לתוצאות המשאל: "הנתונים העולים מחדדים את הבעיה העומדת בפני קבלן או יזם, בשעה בה הוא מבקש לבנות פרויקט אך נתקל במחסומים אדירים מצד הוועדות המקומיות והמחוזיות. מדובר בבירוקרטיה המייצרת סחבת בלתי נגמרת, על גבם של הקבלנים ואף חמור מכך - על גבם של האזרחים".

לוי התייחס גם לחוסר האמון של חברי הארגון בתכנית 'מחיר למשתכן' ככזו שתקל על מצוקת הדיור, ואמר כי "הפתרון המוצג פונה לאוכלוסייה מסוימת בלבד- צעירים רוכשי דירה ראשונה - תוך התעלמות ממשפרי דיור, מרחיבי המשפחות או המעוניינים להעתיק מקום מגוריהם. על מנת לשנות את התמונה, יש לדעתי לקדם שחרור קרקעות בהליך מזורז, על מנת להגדיל היצע של קרקעות זמינות לבניה, תוך הסרת חסמים בירוקרטיים המקשים מאוד על הענף כולו".