חשד להונאת מס מתוחכמת בעסקאות נדל"ן בירושלים

ירון דוגה ומשה קירמה חשודים כי ביצעו הונאה מתוחכמת נגד רשות המסים, רשות מקרקעי ישראל ועמידר בעת רכישת קרקע בעין-כרם בירושלים שזכו בה במכרז - וגזלו מקופת המדינה למעלה מרבע מיליון שקל

רשות המסים ומשטרת ישראל חשפו שיטה מתוחכמת להונאת מס לכאורה במסגרת עסקאות מקרקעין בירושלים: הבוקר (א') הותר לפרסום כי תושבי מבשרת-ציון, ירון דוגה (47) ומשה קירמה (54), נעצרו ושוחררו בערבות במסגרת חקירה משותפת של יחידת החקירות של מכס ומע"מ בירושלים ושוטרי ימ"ר ירושלים, בחשד כי ביצעו הונאה מתוחכמת כנגד רשות המסים, רשות מקרקעי ישראל וחברת עמידר, בעת רכישה של קרקע בעין-כרם בירושלים שזכו בה במכרז - וגזלו מקופת המדינה למעלה מרבע מיליון שקל.

מהבקשה לשחרורם ממעצר עולה כי ירון דוגה הוא פושט-רגל המנהל בפועל חנות לשירותי מטבע (צ'יינג') ברחוב החבצלת בירושלים, הרשומה על שם אשתו, סיגל דוגה. השניים, יחד עם משה קירמה, עובד לשעבר בצ'יינג', נעצרו לפני כ-4 חודשים במסגרת פרשה אחרת, בה נחשדו כי היו נותני שירותי המטבע העיקריים של קבוצה ממזרח ירושלים שהפעילה רשת הפצת חשבוניות פיקטיביות בתחום הבנייה שגזלה מקופת המדינה כ-600 מיליון שקל, והם עומדים בפני הגשת כתבי אישום בעניינם בפרשה זו.

על-פי החשד במקרה הנוכחי, דוגה וקירמה הגישו בשנת 2014 הצעה על שמו של קירמה לרכישת קרקע למגורים בשכונת עין-כרם בירושלים, ששווקה על-ידי חברת עמידר עבור רשות מקרקעי ישראל. באוגוסט 2014 קיבל קירמה הודעה על זכייתו במכרז, והופקה לחובתו חשבונית לתשלום על-ידי חברת עמידר בסך 1,812,062 שקל עבור רכישת הקרקע.

מיד עם קבלת ההודעה על זכייה במכרז, פתח משה קירמה את חברת קדם השקעות ובנייה, ולאחר מספר ימים, על-פי החשד, שולמו מטעמו של קירמה בסניף בנק הדואר לזכות רשות מקרקעי ישראל 1,812 שקל בלבד, המהווים אלפית ממחיר העסקה האמיתי - וזאת באמצעות שובר תשלום מזויף.

לאחר מכן, כפי שצוין בבקשה שהוגשה לבית המשפט, קירמה זייף את שובר התשלום בשנית, הגדיל את הסכום חזרה ל-1.8 מיליון שקל והגיש למע"מ את השובר "המתוקן".

קירמה דרש להחזיר את סכום המע"מ הנגזר מהעסקה, בסך של כרבע מיליון שקל, לחשבון החברה החדשה - בקשה שאושרה לאחר מו"מ של מייצגיו מול מע"מ. ההחזר שהתקבל נמשך מחשבון הבנק של החברה והופקד בצ'יינג' של דוגה, ומיד לאחר מכן הועברה הבעלות על חברת קדם לאדם אחר.

עם הפיכת החקירה לגלויה, נעצר קירמה והובא לחקירה במשרדי מע"מ ירושלים, שם, על-פי חוקרי רשות המסים, קשר את עצמו לחשדות, וגם את דוגה. שוטרי מרחב ירושלים הגיעו לביתו של דוגה על מנת להביא גם אותו לחקירה ביחידת החקירות מכס ומע"מ ירושלים, אך הוא ניסה להימלט דרך חלון ביתו; משנאלץ לפתוח את הדלת לחוקרים, ניתץ את הטלפון הנייד שלו.

ממסמכים שנמצאו במהלך החיפושים אצל השניים, עלה החשד כי הם עסקו גם בקיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות בעצמם, ובכך גזלו לכאורה מקופת המדינה כספים רבים נוספים, נוסף לרבע מיליון השקלים שהועברו לקירמה עבור המע"מ שהוחזר לו בגין העסקה בעין-כרם.