אפקט כחלון: הדירות החדשות שנרכשו ביוני בשיא של 16 שנה

העלאת מס הרכישה בחודש יוני האחרון הביאה לרכישת 3,096 דירות חדשות בחודש זה - עלייה של כ-13% בהשוואה לחודש הקודם וזינוק של כ-79% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד

משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

העלאת מס הרכישה בחודש יוני האחרון השפיעה על מספר הדירות החדשות שנרכשו בחודש זה. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום ומתייחסים לכמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש יוני 2015, היקף מכירת הדירות אכן עלה בחודש זה בשיעור לא מבוטל בהשוואה לחודש הקודם והן בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

אומנם העלאת מס הרכישה שיזם שר האוצר משה כחלון בפועל התבצעה רק בסוף חודש יוני, אולם הדיבורים על המהלך כמו גם ההחלטה להקדים את התאריך בו עלה המס בפועל גרמו ללא מעט רוכשים להקדים את הרכישות.

כך, מדובר בעלייה של כ-13% בהשוואה לחודש הקודם, מאי 2015, מרמה של 2,738 במאי ל-3,096 ביוני, ובזינוק של כ-79% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד אז נמכרו 1,726 דירות חדשות בלבד. 

עוד על-פי הנתונים, מספר הדירות החדשות שנרכשו מקבלנים ביוני הוא הגבוה ביותר בשנת 2015, ולמעשה, זו הפעם הראשונה שמספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש חוצה את 3,000 הדירות מאז דצמבר 1999.

נזכיר שבחודש יוני 2014, הושפע ענף הנדל"ן מתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר דאז יאיר לפיד. הציפייה ליציאת התוכנית אל הפועל, תוכנית שהבטיחה הנחות משמעותיות לרוכשי דירות חדשות, הקפיאה את רכישת הדירות החדשות מקבלנים.

עוד על-פי נתוני הלמ"ס, המחוז בו נמכר מספר הדירות החדשות הגבוה ביותר ביוני הוא מחוז המרכז, בו נמכרו 921 דירות במהלך חודש זה. במקום השני נמצא מחוז חיפה בו נמכרו 551 דירות חדשות ובמקום השלישי, מחוז תל אביב, שם עמד מספר הדירות החדשות שנמכרו ביוני על 426.

עוד נציין שבמחוז חיפה, מספר הדירות החדשות שנמכרו ביוני (551 דירות) הוא הגבוה ביותר בשנים האחרונות. לא מן הנמנע שהסיבה לכך היא העובדה שבחיפה מחירי הדירות עדיין נמוכים יחסית והיא מהווה מוקד אטרקטיבי למשקיעים.

"חודש יוני התאפיין בפאניקה בשל מדיניות שגויה של שר האוצר", כך אומר היום יוסי אברהמי בעלי חברת יוסי אברהמי לאחר פרסום הנתונים, "העלייה החדה ברכישת דירות בחודש יוני נבעה מלחץ של המשקיעים בשל הקדמת העלאת המיסוי. הדבר גרם לצמצום היצע הדירות בישראל ב-20%-30% תוך מספר ימים. הצעד החפוז של שר האוצר העמיק את משבר הדיור מכיוון שברוב אזורי הארץ ההיצע לא גדל".