קיבלת הנחת מועדון בעמנואל? ייתכן שלא תקבלי החזר כספי

לקוחת הרשת: המוכרת המליצה לי להירשם למועדון הלקוחות ובכך לזכות בהנחת יום הולדת בסך 100 שקל, אך למחרת סירבה לאפשר לי להחזיר שמלה - בגלל ההנחה ■ רק לאחר פניית "גלובס" התקבל ההחזר המיוחל

בלוג אופנה / צלם: יו טיוב
בלוג אופנה / צלם: יו טיוב

תקנות ביטול עסקה קובעות כי ניתן להחזיר פריטי לבוש שנרכשו ולא נעשה בהם כל שימוש, בתוך שני ימי עסקים מאז בוצעה הרכישה. במצב כזה על בית העסק להשיב לצרכן את כספו, כאשר לבית העסק עומדת הזכות לגבות דמי ביטול בגובה של 5% או עד 100 שקל (הנמוך מביניהם). למעשה, אין סייגים שמאפשרים את אי-קיום החוק, לא בתקופת מבצעי סוף עונה ולא כאשר ניתנות הנחות לחברי המועדון.

אלא שברשת עמנואל מסתבר שהדברים לא עובדים בצורה פשוטה כל-כך. כך עולה מפנייה של לקוחת הרשת ל"גלובס", שרק לאחר פנייתה הצליחה לקבל החזר מיוחל עבור שמלה שרכשה ביותר מ-2,000 שקל.

הסאגה החלה לפני כחודש, כאשר ד' רכשה שמלה יוקרתית כמתנה עבור בתה. במעמד התשלום המליצה לה המוכרת להירשם למועדון הלקוחות של הרשת, ובכך לזכות בהנחת יום הולדת בסך 100 שקל. ד' קיבלה את ההמלצה, ואחרי ההנחה שילמה כ-2,040 שקל.

למחרת היום, אחרי שהבת מדדה את השמלה ולא חיבבה את המתנה היקרה, הגיעה ד' לסניף עמנואל וביקשה להחזיר את השמלה ולקבל תמורתה החזר כספי.

"פנינו לחנות עמנואל בסניף כיכר המדינה ובהמשך לחנות בסניף מרכז שוסטר בו בוצעה הקנייה, ולהפתעתנו הרבה נאמר לנו כי לא ניתן לבטל העסקה ולקבל החזר ואפילו לא לקבל זיכוי לקנייה בהזדמנות אחרת, וזאת כיוון שניתנה לנו הנחת יום ההולדת", כתבה בפנייתה ל"גלובס". "לאחר דין ודברים עם החנות ועם שירות הלקוחות הסכימו 'לפנים משורת הדין' כי נחליף השמלה בפריט אחר הנמצא בחנות, אלא שבאותו מעמד לא מצאנו פריט אחר שמתאים לנו.

"המוכרת היא זו שהציעה ודחפה אותנו להירשם במועדון הלקוחות ולקבל את ההנחה, אלא שהיא לא ציינה בפנינו כי הנחה זו תמנע מאיתנו את ביטול העסקה. למיטב ידיעתנו, ביטול עסקה לאחר יום אחד ממועד הרכישה זו זכות בסיסית, והנחה בסך 100 שקל כחברת מועדון לא יכולה לבטל זכות זו".

ואכן נקודת המוצא של ד' מוצדקת: בתי העסק, כאמור, לא יכולים להחריג את הקבוע בתקנות, כפי שגם מחדדים ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הרשת רשאית לקזז מההחזר הכספי את ההנחה שניתנה ללקוחה, אבל היות והיא חזרה לחנות בטווח הזמן הקבוע בחוק, עם הבגד החדש שלא נעשה בו כל שימוש - היה על הרשת להשיב לה את כספה.

ההחזר לא הגיע בקלות. בתחילה טענה עמנואל בתגובה לפניית "גלובס" כי הסיבה לכך שהמוכרות סירבו להשיב ל-ד' את כספה היא משום שהוסר תג מיוחד שהיה מוצמד לשמלה (ושמוצמד לכל פריט שמחירו גבוה מ-1,000 שקל) - משמע שנעשה בה שימוש. לאחר שהלקוחה הוכיחה כי הטענה מופרכת והתעקשה כי הצדק בידיה - הוחלט לבטל את העסקה.

תגובת עמנואל: "הלקוחה מעולם לא פנתה אל מחלקת שירות הלקוחות של הרשת בבקשה לביטול עסקה, וצר לנו כי בחרה לפתור את ענייניה על דפי העיתון. מיד שנודע למחלקת שירות הלקוחות של הרשת על פנייתה דרכך, נמסר לה כי לפנים משורת הדין, ועל אף שלא קמה החובה על חברת עמנואל לעשות כן, יינתן הביטול בעת הגעתה אל הסניף ממנו קנתה את השמלה".