אל-על עשויה להפוך לבעלת מניות בדיינרס

שיחות ראשוניות בין אל-על לקבוצת אלון לרכישת המניות ■ כרטיס האשראי של מועדון הנוסע המתמיד הוא מנוע הצמיחה של דיינרס

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

האם אל-על תהפוך לבעלת מניות בחברת כרטיסי האשראי דיינרס? ל"גלובס" נודע כי אל-על, שבניהולו של דוד מימון, מקיימת שיחות ראשוניות עם קבוצת אלון לרכישת מניותיה (49%) בדיינרס. כמו כן ייתכן תרחיש שבו אל-על תרכוש את המניות ביחד עם כאל, שותפתה של אלון בדיינרס, המקיימת כיום מגעים מתקדמים עם אלון לרכישת המניות.

מאל-על לא נמסרה תגובה לידיעה, ומקבוצת אלון נמסר: "הקבוצה לא פנתה לאף גורם ביוזמתה להציע את חלקה בחברת דיינרס. יודגש כי לשותפים בחברת דיינרס יש זכות סירוב ראשונה לרכישת המניות".

נזכיר כי רשת מגה מקבוצת אלון נכנסה באחרונה למצוקה פיננסית, שהביאה אותה להסדר חוב עם נושיה. כחלק מתוכנית ההבראה אמורה קבוצת אלון, שבשליטת שרגא בירן, למכור חלק מנכסיה, ביניהן המניות בדיינרס.

המועמדת המרכזית לרכישה היא השותפה של אלון בדיינרס - חברת כרטיסי האשראי כאל, שבשליטת בנק דיסקונט המחזיקה ב-51% מהמניות, ובשבוע שעבר אף הודיע באופן רשמי בנק דיסקונט, בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, כי כאל נמצאת במגעים כאלה.

ככל הידוע, המגעים בין דיסקונט לאלון הם למכור את המניות במחיר הנע סביב ה-140 מיליון שקל, המשקף לדיינרס שווי של כ-285 מיליון שקל.

האפשרות להכניס את אל-על כבעלת מניות בדיינרס עלתה על רקע שיתוף-הפעולה עם חברת התעופה בכרטיס המועדון Fly Card.

מדובר בכרטיס האשראי של מועדון הנוסע המתמיד של אל-על המקנה יחס המרה מועדף לצבירת נקודות לכרטיסי טיסה. דיינרס זכתה לפני כשנה במכרז של אל-על להנפקת הכרטיס (כל חברות כרטיסי האשראי מנפיקות במקביל את הכרטיס של מועדוני היוקרה של אל-על), לאחר שהתחייבה להשקיע בו סכומים לא מבוטלים.

הכרטיס זכה לפופולריות רבה, ולפי הערכות בתוך כשנה הונפקו כ-100 אלף כרטיסים שכאלה.

זאת ועוד, הלקוחות שהצטרפו למועדון העבירו את עיקר השימוש שלהם בכרטיסי אשראי לכרטיס זה, והשימוש הממוצע בו גבוה לעומת השימוש בכרטיסים האחרים של דיינרס.

חברת דיינרס דשדשה לאורך השנים בישראל, בין היתר על רקע האחוז הנמוך יחסית של בתי העסק הסולקים את כרטיס החברה. על אף ניסיונות להתרומם, היא נותרה סביב נתח השוק של 2%. שיתוף-הפעולה עם אל-על היווה התחלה של שינוי במגמה, וכרטיסי זה מהווה את מנוע הצמיחה של החברה.

היום (א') פרסמה דיינרס את דוחות הרבעון השני, מהם עולה כי ההכנסות מעסקאות בכרטיסי אשראי זינקו במחצית הראשונה של 2015 ב-44.6% ל-64 מיליון שקל, ועיקר העלייה נובע מההכנסות בגין Fly Card. מחזור השימוש בכרטיסי החברה עלה בצורה חדה יותר - ב-57% ל-3.7 מיליארד שקל.

נציין כי מנגד, גם הוצאות המכירה והשיווק זינקו במחצית ביותר מפי 2 ל-26 מיליון שקל במחצית הראשונה, גם כן בגלל כרטיס זה וההתחייבות של דיינרס להשקיע בשיווקו.

בשורה התחתונה גיוס הכרטיסים לא באים לידי ביטוי במלואם ברווח, וזאת בשל הגידול בהוצאות - הרווח הנקי במחצית עמד על 21 מיליון שקל, לעומת 19 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

ההסכם בין אל-על לדיינרס הוא ל-5 שנים (מתוכם עברה כמעט שנה), כך שתיאורטית יכולה אל-על בעוד 4 שנים להעביר את שיתוף-הפעולה מדיינרס לחברת כרטיסי האשראי, מה שעלול להותיר את דיינרס בפני שוקת שבורה, שכן עיקר הצמיחה שלה מבוסס על שיתוף-הפעולה עם אל-על.

מנגד, אם אל-על תיכנס כשותפה בדיינרס, סביר כי שיתוף-הפעולה בין החברות יימשך בשנים הבאות, ועל כן קיים רציונל להכניס את אל-על בעסקה.