שופרסל הזמינה מלאי קולגייט ענק ביבוא מקביל

רשת השיווק פותחת חזית מול שסטוביץ - ורכשה 200 אלף יחידות קולגייט טוטאל שאמורות להספיק ל-3 חודשים ■ גם החזית מול יוניליוור מתרחבת: שופרסל הזמינה ביבוא מקביל דאודורנט AXE

קולגייט / צילום: רויטרס
קולגייט / צילום: רויטרס

רשת שופרסל פותחת חזית מול חברת שסטוביץ. ל"גלובס" נודע כי שופרסל רכשה 200 אלף יחידות של משחת שיניים קולגייט טוטאל ביבוא מקביל. מדובר במלאי גדול במיוחד, שיספיק לרשת לתקופה של 3 חודשים לפחות, שבמהלכה היא צפויה להפסיק לרכוש את המותג מחברת שסטוביץ.

עוד נודע כי שופרסל מבצעת יבוא מקביל גם של דאודורנט AXE של חברת יוניליוור, אשר עמה יש לה סכסוך מסחרי.

ברשתות השיווק טוענים זה מכבר כי יוניליוור מוכרת להם את דאודורנט AXE במחירים הגבוהים באופן משמעותי מהמחירים באירופה.

גם בריאיון שהעניק בעבר ל"גלובס" ששי קופרלי, מבעלי רשת חצי חינם ובעל חברת SK Spirit, העוסקת בסחר וביבוא מקביל, הוא חשף כי הוא רוכש באירופה דאודורנט AXE ב-2.80 שקלים בלבד - כשליש מהמחיר שבו הוא נמכר בארץ לקמעונאי.

לשפר רווחים ולהקטין תלות

לפי נילסן, מכירות משחות השיניים בישראל (לא כולל המכירות ברשת סופר-פארם) עומדות על 210 מיליון שקל בשנה.

מותגי קולגייט שולטים בשוק עם נתח כספי של 57.8%. מאז חרם הקוטג', וככל שרבו הפרסומים על פערי המחירים של קולגייט טוטאל בין ישראל לחו"ל - מחירה בפועל של משחת השיניים לצרכן נשחק, מממוצע של 15.90 שקל ליחידה של 100 מ"ל בשנת 2012, למחיר ממוצע של 13.60 שקל השנה - ירידה של 14.4%.

אולם ברשתות השיווק הבינו שבאמצעות היבוא המקביל הן יכולות לשפר את הרווחים וגם להקטין את התלות בחברת שסטוביץ.

לא מן הנמנע כי אם שופרסל הייתה בוחרת לבצע הזמנת 200 אלף יחידות של קולגייט טוטאל ישירות משסטוביץ, היא הייתה זוכה להנחה מיוחדת. עם זאת, בשופרסל מעריכים כי הנחה כזאת הייתה ניתנת לתקופה מוגבלת בלבד, ולאחריה המחיר לרשת היה עולה בחזרה.

מותגי משחות השיניים 2
 מותגי משחות השיניים 2

"יבוא מקביל זה פרזיטיות"

בריאיון שהעניק ל"גלובס" יוני שסטוביץ, בעלי החברה היבואנית, הוא מתח ביקורת קשה על היבוא המקביל: "הדגל של התחרות הוא אחלה דגל, והוא חשוב, אבל יבוא מקביל זה פרזיטיות.

"כיבואן אני זה שמוציא את הרישיון במשרד הבריאות, והיבואן המקביל מוציא את הרישיון על סמך העבודה שעשיתי; אני מפרסם, והוא נהנה מהפרסום שלי. יבוא מקביל יש רק על מוצרים מובילים, וזה אומר שמישהו עשה עבודה מאחורה.

"הסחורה שלי מאוחסנת בתנאים טובים, הצרכן שיתקשר - יקבל מענה. זה לא המצב ביבוא מקביל. אין לי בעיה עם היבוא המקביל כעיקרון, אבל במקרה הזה הוא לא בהתאם לחוק, והוא לא עומד בדרישות שדורשים ממני".

- אילו דרישות? תן דוגמה.

"למשל, המותג קולגייט. כדי לכתוב 'שיניים לבנות תוך 14 יום' הייתי צריך להביא הוכחות למשרד הבריאות. מישהו בכלל מבין את המשמעות של לייצר משחת שיניים כשרה? את המשמעות של לייצר כמות קופסאות שבנויה לגודל של ישראל ולא לגודל של אירופה? לכל הדברים האלה יש משמעויות כספיות".