וול סטריט מחקה עליות חדות וננעלה במגמה שלילית

בדקות האחרונות של המסחר המגמה החיובית התחלפה לירידות ■ סין הכריזה על צעדים אגרסיבים בניסיון לבלום את המפולת ■ מאקרו: מדד קייס-שילר, ה-PMI לסקטור השירותים, מדד בטחון הצרכן ומכירות בתים חדשים

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

לאחר הסערה שהתחוללה בימים האחרונים בשווקים וול סטריט הוסיפה היום (ג') עוד "שמן למדורה" כאשר מחקה עליות חדות בדקות האחרונות של המסחר וננעלה בירידות. בבורסות אסיה ננעל היום המסחר בירידות ובאירופה נרשמו עליות חדות בעקבות צעדים עליהם הכריז הבנק המרכזי של סין.

הבנק המרכזי של סין הוריד היום את ריבית ההלוואות לשנה ברבע אחוז ל-4.6% וכמו כן הוריד שוב את יחס רזרבות המזומנים לבנקים ב-0.5% כדי להגדיל את האשראי במשק הסיני. בהודעת הבנק נמסר כי הצעד נעשה בכדי להבטיח את הנזילות במשק הסיני וצמיחה יציבה באשראי. מדובר בפעם החמישית מאז נובמבר שהבנק המרכזי הסיני מוריד את הריבית בניסיון להאיץ את הצמיחה במשק.

עוד קודם לכן הממשל בסין הזרים היום 23.4 מיליארד דולר לשווקים הפיננסיים בניסיון נוסף לאושש את הכלכלה הסינית. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהוזרם לשוק הסיני ע"י הבנק המרכזי מאז ינואר 2014 ובניסיון להתערבות נוספת בשוק המט"ח כדי לבצע פיחות במטבע המקומי. הבנק המרכזי גם מכר אג"ח ממשלתיות בהיקף 60 מיליארד יואן (כ-10 מיליארד דולר).

באירופה היום רשמו המדדים עליות חדות. נתון מאקרו חיובי שפורסם נותן רוח גבית לעליות: מדד סקר ה-IFO לבחינת הסנטימנט העסקי בגרמניה עלה ל-108.3 נק' באוגוסט לעומת צפי ל-107.5 נק'.

שוק המניות בארה"ב נכנס לתיקון (המוגדר כירידה של מעל 10% מהשיא) בפעם הראשונה מאז 2011, מדד שנחאי השלים היום צניחה של יותר מ-20% בשבוע האחרון לבדו ו-42% מהשיא ב-12 ביוני, ובאירופה מדד Stoxx 600 צנח אתמול ב-5.3% - הירידה היומית החדה ביותר מאז מפולת 2008.

ומה חושבים המומחים? "השורה התחתונה שלנו היא שהעולם לא במקום רע היום", אומר לסוכנות בלומברג אנליסט מקרדיט סוויס. "האינדיקטורים הכלכליים לא רעים. השאלה היא האם אתם רוצים למהר פנימה לשוק כרגע או לחכות עוד קצת עד שהמצב יירגע". מנגד, יש גם לא מעט מומחים המעריכים שהתיקון עדיין בעיצומו:

גנדלך: לא להיות שאננים - גל ירידות נוסף בדרך

מומחים בארה"ב: התיקון הגדול בשווקים קרוב לסיום

5 סיבות להישאר רגועים למרות התיקון הגדול בבורסות

תזכורת: היועץ שחזה לפני שבוע "נפילה מכוערת" בשווקים

מבול נתוני מאקרו

בתחום המאקרו, בארה"ב התפרסמו היום שורה של נתונים. ב-16:00 פורסם מדד קייס-שילר למחירי הבתים ב-20 ערים גדולות, שעלה ב-1% ביוני ובשיעור שנתי ב-5%, מתחת לצפי בשוק שעמד על 5.1%. בסן-פרנסיסקו, דנבר ודלאס נרשמו עליות המחירים הגבוהות ביותר. בניכוי השפעות עונתיות המדד ירד ביוני ב-0.1%.

ב-16:45 פורסם מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים שרשם קריאה של 55.2 נקודות באוגוסט לעומת קריאה של 55.7 נקודות ביולי. בשוק ציפו לקריאה של 54.2 נק' באוגוסט.

ב-17:00 פורסמו מדד בטחון הצרכן שקפץ באוגוסט לרמה של 101.5 נקודות, בעוד הצפי בשוק עמד על קריאה של 92.8 נקודות ולאחר קריאה של 91 נקודות ביולי. במקביל, פורסמו מכירות בתים חדשים שהסתכמו ב-507 אלף ברמה שנתית, בעוד הצפי עמד על קצב מכירות גבוה יותר של512 אלף.

בסט ביי וחברת הבנייה טול ברדרס דיווחו היום על תוצאות הרבעון האחרון לפני פתיחת המסחר.

מניות ההיי-טק הגדולות, ביניהן אפל ואינטל, המשיכו לבלוט במסחר לאחר שאתמול נסחרו בתנודתיות גבוהה מאוד ובמהלך המסחר אף עברו לעליות.

"אם אתם לא קונים היום את מניית אפל - אתם משוגעים". כך כותב ג'ף ריבס, פרשן כלכלי במרקטוואץ', לאחר שאפל נפלה אמש בוול סטריט בכ-13% בפתיחת המסחר ואז התאוששה. הוא ממליץ למשקיעים לקנות במהירות את המניה היום. (לסיפור המלא)