5 סיבות להישאר רגועים למרות התיקון הגדול בבורסות

ביאהו! פייננס ממליצים למשקיעים להשאיר את הבהלה בצד ולהתמקד ב-5 הגורמים החשובים ביותר בסדר היום הכלכלי

סוחרים בשוק האמריקאי, בורסה / צילום: רויטרס
סוחרים בשוק האמריקאי, בורסה / צילום: רויטרס

מדד S&P 500 נפל 9% החודש ו-8% מתחילת השנה, אולם מהשיא האחרון שנרשם במאי הוא ירד ביותר מ-10% ונכנס רשמית לקטגוריית תיקון. משקיעים נוטים לפחד בתקופות של טלטלה בשווקים, ובאתר יאהו! פייננס החליטו לרכז 5 גורמים שירגיעו את המשקיעים הלחוצים:

1. זה לא דומה למפולת 2008 - מצבה של הכלכלה האמריקאית ב-2008 היה גרוע לאין שיעור וזה מה שמשך את העולם מטה למיתון הגדול ולמפולת בשווקים. אז, הבנקים הגדולים בוול סטריט התמוטטו; היום הם במצב טוב. אז, מיליוני בעלי בתים בארה"ב לא עמדו בתשלומי המשכנתאות ונזרקו מבתיהם; היום שוק הנדל"ן האמריקאי איתן. אז, הנתונים הכלכליים היו שליליים; היום הם טובים.

יתרה מזאת - שורה של רפורמות שיושמו מאז מפולת 2008 הפכה את המערכת הפיננסית בארה"ב לאיתנה יותר. אנליסטים בסיטי מיפו 16 אינדיקטורים המצביעים על שוק דובי, כאשר היום רק 5 מהם התממשו. לפני המפולת הגדולה ב-2008, היו לא מפחות מ-12 אינדיקטורים שהתממשו.

2. כלכלת ארה"ב נראית טוב - נכון, התמ"ג בארה"ב לא צומח כמו בעבר, אבל המשק האמריקאי עדיין צומח. 1.5 מיליון משרות חדשות נוצרו השנה ו-11.6 מיליון ב-5 השנים האחרונות. הצרכנים מוציאים יותר (והצריכה הפרטית מהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג). מחירי הבתים עולים וקצב מכירות הרכבים השנה הינו הגדול ביותר אי-פעם. לפי מודי'ס, הסיכון למיתון בארה"ב עומד על 8% בלבד.

3. השוק עדיין שורי - מתחילת גל העליות בגדול במארס 2009, מדד S&P 500 זינק ב-187%. לכן, יש לקחת את הירידות האחרונות בפרופורציה. 

4. הפדרל ריזרב משגיח מהצד - הפד עשוי להתערב אם המצב יחמיר. לפד יש מגוון כלים, כמו למשל דחיית העלאת הריבית או אפילו - אם יהיה צורך בכך - החזרת ההקלה הכמותית.

5. יש מציאות בשוק - סוחרים בוול סטריט כבר צדים מניות ואג"ח שנפלו בחדות והפכו למציאות של ממש. ככל הנראה, הבורסות באירופה וביפן יהיו הראשונות להתאושש כי הבנקים המרכזיים שם מבצעים הקלות מוניטריות. זה אולי לא הזמן המדויק להכריז על תחתית, אבל זה יגיע - ואם תישארו מבוהלים לעולם לא תבחינו בכך.