רוב העובדים בשיווק דיגיטלי: צעירים בלי הכשרה מסודרת

סקר מיוחד של חברת Fialkov Digital חושף את פרופיל העובדים בענף השיווק הדיגיטלי - צעירים בלי הכשרה מסודרת ובלי ניסיון משמעותי ■ וגם: ניהול מדיה חברתית - OUT; העלאת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק - IN

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

מעל מחצית מאנשי השיווק הדיגיטלי בישראל מעולם לא עברו קורס מקצועי בתחום, אך הם מרוויחים כ-2,000 שקל יותר מעמיתיהם שכן עברו הכשרה - כך עולה מסקר שכר שנערך בקרב 620 עובדי שיווק דיגיטלי בישראל, על-ידי חברת השיווק הדיגיטלי Fialkov Digital שמתמחה בפרסום מבוסס תוצאות.

"זה אמנם נראה שעדיף לא לעשות קורס מקצועי, אבל יש אנשים שבלי זה אין להם שום סיכוי להיכנס לתחום", אומר אור פיאלקוב, מנכ"ל Fialkov Digital. "אם אין לך רקע בתקשורת, או לא הצלחת להשיג עבודה במשרד פרסום או סטארט-אפ - אז קשה להיכנס לתחום בלי קורס. לפי הערכה אישית שלי, אנשים שלא היו עוברים קורס לא היו נכנסים לתחום, ולכן אותם אנשים מרוויחים פחות על אף שיש להם הכשרה. עם זאת, קורס הוא לא דרישת חובה בשום מקום עבודה".

השיווק הדיגיטלי הפך בשנים האחרונות לכלי הכרחי במערכה של כל עסק וארגון - קטן כגדול. פלטפורמות פרסומיות דוגמת גוגל ופייסבוק צוברות תאוצה, והחברות שרוצות להישאר רלוונטיות ונאבקות על ליבם, ובעיקר כיסם, של המשתמשים והצרכנים, מעבירות יותר ויותר תקציבים לדיגיטל.

"כמעט כל חברה היום שמה מישהו שיהיה אחראי על הדיגיטל", מסביר פיאלקוב. "בעבר לא היה מישהו כזה, או שהחברות היו נעזרות במשרד פרסום, מנהל שיווק או חברה חיצונית. עכשיו זה נראה כאילו בכל חברה יש מנהל שיווק דיגיטלי, וזה הופך את התחום למעניין, מאתגר ותחרותי יותר".

אז איך נראים אנשי השיווק הדיגיטלי בישראל? 55% מהם גברים, ו-75% מכלל העובדים הם בני 23-35, ורק 10% הם בני 40 ויותר. רוב מוחץ של העובדים (80%) הם שכירים, המרוויחים בממוצע 2,420 שקל פחות מעמיתיהם העצמאים.

רוב העובדים (59%) מגיעים מאזור המרכז, ואזור השרון הוא השני בריכוז עובדי אנשי שיווק (17%). 19% עובדים בחברות בינלאומיות ומשתכרים משמעותית יותר ממי שעובד בחברות ישראליות - 17.7 אלף שקל בחודש בממוצע, לעומת 12.4 אלף שקל בחברה מקומית.

אין שוויון מלא בין גברים לנשים

על-פי נתוני הסקר, השכר הממוצע בתחום עומד על 13.5 אלף שקל, ובאופן לא מפתיע, גם אם מאכזב, הוא אינו שוויוני - השכר הממוצע לגברים עומד על 15 אלף שקל, לעומת 11.4 אלף שקל לנשים. רק 6% מהנשים מרוויחות יותר מ-20 אלף שקל, לעומת 19% מהגברים שחוצים את הרף.

פילוח השכר מצביע על כך שכרבע מהעובדים מרוויחים 4.5-8 אלף שקל בחודש, שליש מהם מרוויחים 8-12 אלף שקל, ושליש נוסף מרוויחים 12-20 אלף שקל. עוד עולה מהסקר כי 4% מרוויחים 20-25 אלף שקל בחודש, 3% מרוויחים 25-30 אלף שקל, ו-6% מרוויחים יותר מ-30 אלף שקל בחודש.

כאשר מפלחים את השכר לפי התפקידים השונים, עולה כי השכר הממוצע הגבוה ביותר משולם לאנשי רכש מדיה (16.5 אלף שקל), ואחריהם - לאנשי Web Analytics, שמקבלים בממוצע שכר של 15.75 אלף שקל בחודש.

בתחום "הסקסי" של מנהלי מדיה חברתית מרוויחים דווקא את השכר הממוצע הנמוך ביותר בענף - 11 אלף שקל. הדבר מפתיע מעט, שכן מנהלי מדיה חברתית הם לעתים קרובות המפגש הראשון של הלקוח עם החברה, והם נאלצים להתמודד עם לא מעט משברים שבאים לידי ביטוי בעמודי הפייסבוק של החברה. רק באחרונה, למשל, העמוד של מסעדת אגאדיר היה נתון למתקפה לאחר הקמפיין הפרובוקטיבי שהעלתה הרשת.

עוד עולה מהסקר כי שליש מהעובדים טוענים כי השכר שלהם לא הוגן או מאוד לא הוגן. הדבר מצביע אולי על התוכניות של חלק מהם לעתיד - 40% מהעובדים בתחום רוצים להחליף תפקיד. הנתון הזה מתבסס כנראה על פרופיל הגילאים של העובדים בתחום. הם צעירים יחסית, וזה דוחף אותם לנסות תפקידים חדשים ולשאוף להתקדם בתוך הענף במהירות.

תחום התיירות והטיולים בולט

איפה עובדים אנשי השיווק הדיגיטלי? מחצית מציינים כי הם עובדים בחברה שמספקת שירותי שיווק באינטרנט, 41% עובדים בתוך מחלקת השיווק האינטרנטי בארגונים שונים, ו-10% מציינים כי הם פרילנסרים שעובדים עם מספר חברות.

על-פי חתך השכר, נראה כי מי שעובד בתחום התיירות והטיולים מרוויח בממוצע הכי הרבה - 15.5 אלף שקל. מתחתיו נמצאים עובדים בתחומי הפיננסים, האינטרנט והמשחקים, עם מעל ל-14 אלף שקל.

השכר הנמוך ביותר משולם למי שעובדים בארגונים ממשלתיים וחברתיים, עם כ-9,400 שקל בממוצע בחודש בלבד.

17% מהעובדים הם ראשי מחלקה

מחלוקה לתפקידים השונים שמציע הענף עולה כי כמעט מחצית מהעובדים מועסקים בשיווק דיגיטלי קלאסי. הכוונה היא לקמפיינים אינטרנטיים, למהלכי שיווק ברשתות החברתיות ולתמיכה דיגיטלית בקמפיינים אופליין.

23% מנהלים עמודים במדיה חברתית, 19% מתעסקים בפרסום מבוסס פרפורמנס (PPC), כ-6% מקדמים אתרים ועסקים במנועי חיפוש (SEO), כ-4% קונים מדיה, ו-3% מתעסקים בקופירייטינג. רק 2% מהנסקרים עוסקים בשיווק שותפים (Affiliate), ושיעור דומה מתעסק ב-Web Analytics.

"עלייתו של ה-PPC, שכולל בין היתר הרצת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק, ממש מודגשת. לפני שנתיים ניהול עמודי מדיה חברתית היה מה שכולם מדברים עליו. זה לא שזה לא חשוב, אבל PPC תופס נתח מאוד משמעותי, וזה משהו שהיום כולם מחפשים, לצד רכש מדיה ואנליטיקס", מסביר פיאלקוב.

עוד עולה מהסקר, באשר לתפקידים שממלאים העובדים בתחום, כי 17% מהנסקרים הם ראשי מחלקה בארגונים שלהם, 14% ראש צוותים, ו-9% הם מנכ"לים. האחרונים מרוויחים בממוצע 22.3 אלף שקל בחודש, מנהל בכיר מרוויח 19.9 אלף שקל, וראש צוות מרוויח 14.4 אלף שקל בחודש. עובד מתחיל מרוויח 8,022 שקל בלבד.

בלי הכשרה וגם בלי ניסיון

מרבית העובדים לא עוברים הכשרה בדמות קורס מקצועי, אך אלה שכן עשו זאת מתפצלים בין המקומות השונים שמציעים קורסים בתחום, מבלי מובילות מובהקת למקום כזה או אחר: 16.5% למדו במכללה לניו-מדיה; 16% בג'ון ברייס; 10% ב-HackerU; 4% ב-Digitalent; 2% ב-Ness (שיעור דומה גם ב-Sumo וב-Seperia); ו-1.5% למדו ב-SEO College; וכל היתר, שהם כמעט מחצית (46%), למדו במקומות אחרים.

מלבד הכשרה מקצועית, הסקר בדק איזו עוד השכלה יש לעובדים בתחום, וגילה כי ל-72% מהעוסקים בתחום יש תואר ראשון (שליש מהם למדו תקשורת, רבע - מינהל עסקים, 18% - מדעי החברה, ו-6% למדו מדעי הרוח). בתואר שני המספרים הפוכים, ורק ל-28% יש תואר שני (27% מהם למדו מינהל עסקים, 27% - מדעי החברה, ו-9% למדו מדעי הרוח).

ומה באשר לניסיון - האם כמו בכל עבודה גם כאן הוא חשוב וקריטי? ליותר משליש מהעובדים יש ניסיון של פחות משנתיים, ל-40% יש ניסיון של 3-5 שנים, ול-15% יש ניסיון של 6-8 שנים. רק ל-5% יש ניסיון של למעלה מ-10 שנים, בין היתר לאור העובדה שהתחום של שיווק באינטרנט הוא לא עד כדי כך ותיק.

מהו הפרופיל של העובדים בתחום השיווק הדיגיטלי
 מהו הפרופיל של העובדים בתחום השיווק הדיגיטלי

מה תוכניותיך המקצועיות
 מה תוכניותיך המקצועיות

מה המשכורת החודשית בדיגיטל
 מה המשכורת החודשית בדיגיטל