עקב הפריצה: ייצוגית נגד אתר אשלי מדיסון בכ-85 מיליון שקל

לאחר שאתר הבגידות נפרץ, ופרטי המשתמשים בו הודלפו לרשת - הוגשה נגדו בקשה לתביעה ייצוגית בטענה להפרת הזכות לפרטיות של משתמשיו וגרימת נזק ■ "הנתבעות היו יכולות למנוע את הפריצה לאתר"

זוג צעיר / צלם: פוטוס טו גו
זוג צעיר / צלם: פוטוס טו גו

לפני כחודש וחצי התממש חלום הבלהות של כל בוגד ובוגדת: אתר הבגידות אשלי מדיסון, המספק פלטפורמה אינטרנטית מתווכת עבור אנשים הרוצים לפצוח ברומן מזדמן, נפרץ, ופרטי המשתמשים בו הודלפו לרשת. יממה לאחר מכן אף פורסם כי הוקם אתר מיוחד המאפשר לגשת אל מאגר המידע שנפרץ והודלף לרשת כדי לבדוק האם בן או בת הזוג קיימו רומן צדדי דרך האתר.

באתר, שסיסמתו "החיים קצרים - תתחילו ברומן מזדמן", מנויים כ-39 מיליון בוגדים ובוגדות מרחבי העולם, חלקם גם מישראל, וכולם חששו ממשמעות הפריצה ומהאנדרלמוסיה שהיא תזמן אל חייהם - אובדן הפרטיות, החשיפה הכפויה של בגידתם והנזק שייגרם בעקבותיה.

כל אלה היוו קרקע פורייה להגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית בישראל, בהיקף מוערך של כ-85 מיליון שקל, כנגד החברות המפעילות את האתר, בטענה להפרת הזכות לפרטיות של משתמשי אשלי מדיסון וגרימת נזק.

התובע הוא גבר נשוי, אשר לטענתו משתמש בשירותי אתר אשלי מדיסון החל מחודש אוגוסט 2014, וכחלק מהליך ההרשמה לאתר ואף לאחר מכן סיפק לחברות המפעילות את האתר פרטים אישיים שלו, אשר, ככל הידוע לו, דלפו לאינטרנט בעקבות הפריצה לאתר.

למרות דליפת המידע לרשת, מבקש התובע מבית המשפט להישאר בעילום-שם כלפי הציבור, על מנת לנסות ולהגן על פרטיותו ("לפחות על החלק ממנה אשר נותר לו") ועל מידע שהינו רגיש מאד מבחינתו, ולהימנע מנזקים נוספים מעבר לנזקים אשר נגרמו לו, לטענתו, בעקבות הפריצה.

האתר, שצפי המכירות שלו עומד על כ-150 מיליון דולר ב-2015, הוקם על-ידי לנואל בידרמן, יהודי קנדי, ופונה לגולשים ב-46 מדינות, בהן גם ישראל. בין היתר, האתר מתורגם לשפה העברית, כולל ממשק משתמש בעברית, מסמכי האתר מתורגמים לעברית, והמייסד ומנכ"ל חלק מן החברות המפעילות את האתר, בידרמן, התראיין מספר פעמים לכלי תקשורת ישראליים על מנת לפרסם את שירותי האתר.

כך למשל, בראיון שנתן לאחרונה לגלובס TV, אמר המייסד בידרמן כי תוך 30 יום מהשקת שירותי האתר בישראל, נכנסו אליו מעל 300 אלף ישראלים, וחלקם אף השתמשו בשירות.

החברות הנתבעות - חברת Avid Life Media המאוגדת בקנדה וחברת Praecellens Limited המאוגדת בקפריסין, מפעילות את אשלי מדיסון, שהוא אתר הכרויות המשווק בעיקר, אך לא רק, לאנשים נשואים (או אנשים אשר נמצאים בקשר זוגי אחר), ומקל עליהם למצוא רומן (או קשר) מחוץ לנישואין. בהתאם לכך, נכתב בתביעה, מצפים גולשי האתר שהמידע הפרטי שלהם יישמר בצורה הטובה ביותר האפשרית.

"למעשה, המשתמשים לא היו מסכימים כלל לעשות שימוש בשירותי האתר לולא סברו כי פרטיותם תישמר בסוד כמוס", כותב התובע הייצוגי בתביעה.

על מנת לפתוח חשבון באתר אשלי מדיסון, על המשתמשים לבחור בשם משתמש, סיסמה, לציין את המדינה שלהם, את המיקוד שלהם, את תאריך הלידה שלהם, את סוג הרומן או הקשר אותו הם מחפשים וכן גובה, משקל, מבנה גוף, כתובת דואר אלקטרוני ועוד.

בנוסף, פרופיל המשתמש באשלי מדיסון מאפשר לציין פרטים כגון תחומי העניין של המשתמש, מה ההתאמה המושלמת מבחינת המשתמש (בהקשר לפרטנר המבוקש) ואף את התשוקות האינטימיות של המשתמש.

המשתמש יכול גם להעלות תמונת פרופיל ולהסוות אותה באמצעות מסכה או באמצעות טשטוש. המידע הרב שנאסף נשמר במאגר מידע שאינו מוצפן, לטענת התובע הייצוגי, למעט באמצעות סיסמה.

מאז הקמתו של האתר התגבשה אופוזיציה גדולה כנגד השירותים שמספק אשלי מדיסון, כשהטענה המרכזית נגדו היא בסיס ערכי המוסר הפגומים שבו. בין מתנגדיו הייתה גם קבוצת ההאקרים שפרצה למאגרי המידע של החברות המפעילות את האתר והעתיקה מהם מידע רב על המשתמשים ועל החברות.

בעקבות הפריצה דלפו לרשת האינטרנט, כאמור, פרטי מידע, שחלקם אינטימיים ביותר, ובהם רשימות הרצונות המיניים של המשתמשים, מבנה הגוף של המשתמשים ועוד, זאת בצירוף פרטים מזהים של המשתמשים (כתובת דואר אלקטרוני, אזור מגורים ועוד).

בתביעה נטען כי לאחר שהועתק המידע האישי והפיננסי, קבוצת ההאקרים איימה על החברה המפעילה את האתר שאם לא תסגור את אשלי מדיסון לצמיתות, הם יפיצו את המידע שהועתק למרשתת. עם הסירוב לסגור את האתר הופצו לאינטרנט כ-10 ג'יגה בייט של מידע אישי של משתמשי האתר.

"הנתבעות היו יכולות למנוע את הפריצה לאתר ולמנוע את הנזקים שנגרמו לחברי הקבוצה, אילו רק היו נוקטות בפעולות סבירות לשמירה על מאגר המידע הרגיש שברשותן", נכתב בתביעה.

עוד נטען כי "הנתבעות לא הודיעו למשתמשים שלהן בזמן אמת על גניבת המידע על-ידי קבוצת ההאקרים".

התוצאה, לטענת התובע, הייתה חגיגה תקשורתית ברחבי העולם ונזקים אישיים לחלק מן המשתמשים. "גם בישראל לא חסרו כלי התקשורת שסיקרו המאורעות. כך, נחשף כי כתובת הדואר האלקטרוני של חבר כנסת מופיעה במאגרי הנתבעות - דבר שגרם מבוכה רבה", נכתב בתביעה.

"חשיפת הפרטים האישיים הינה משמעותית וקשה לכל משתמש אשר סמך על ההבטחה לדיסקרטיות של הנתבעות. יתר על כן, השמירה על המידע באופן דיסקרטי וההקפדה על פרטיות המשתמשים הינה מהותית ונמצאת בלב-ליבו של האתר, של פעילות המשתמשים בו ושל ההתקשרות בין המשתמשים לנתבעות", נכתב.

עוד צוין בתביעה כי על-פי מידע ממשטרת קנדה, חשיפת הפרטים האישיים הביאה לגל נזקים עקיפים, שאינם הנזקים נשוא תובענה זו, כגון התאבדויות בקרב המשתמשים, הצעות של עבריינים להוריד את המידע האישי מהמאגרים תמורת תשלום (מה שאינו אפשרי), מעשי סחיטה של אנשים במאגרי המידע ועוד.

לטענת התובע הייצוגי, באמצעות עורכי הדין עמית מנור, יוקי שמש וגרגורי פאוסט קורצ'מני, המחדל של החברות המפעילות את אשלי מדיסון ברחבי העולם לשמור על המידע הפרטי של המשתמשים גרם לפגיעה מהותית בפרטיות המשתמשים ובצפיות שלהם להגנה על מידע זה, והביא עימו לנזקים לחברי הקבוצה (בעיקר נזקים לא ממוניים).

במסגרת התביעה מתבקש בית המשפט לחייב את הנתבעות לפצות את חברי הקבוצה בגין הפגיעה בפרטיותם, המוערכת בסך של כ-500 שקל למשתמש. לפי הפרסומים של אשלי מדיסון יש כ-170 אלף מנויים ישראלים, כך שהתביעה מוערכת בהיקף של כ-85 מיליון שקל.