70% מבני-הנוער קונים באינטרנט; מה הם רוכשים ואיפה?

רוב בני-הנוער קונים כיום ברשת, כשהארנק האמיתי הוא כמובן זה של ההורים - כך עולה מסקר של חברת הגל החדש ■ בראש מצעד הרכישות נמצאים גאדג'טים, והאתר המוביל הוא eBay ■ קווים לדמותו של הצרכן המקוון הצעיר

בני נוער קונים ברשת/ צילום:צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בני נוער קונים ברשת/ צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בני-הנוער, שמרביתם כבר הפנימו את עולם הקניות הווירטואלי, קונים אונליין (כשההורים כמובן הם שמשלמים). זה הרבה יותר נוח, ומעבר לזה, הרבה יותר זול. הם קונים מוצרי טכנולוגיה וגאדג'טים, ונראה שאת פריטי האופנה רובם עדיין מעדיפים לרכוש בחנויות - ממצאים אלה עולים ממחקר של חברת הגל החדש מקבוצת Nielsen.

המחקר, שנערך עבור כנס איגוד השיווק הישראלי בשיתוף teenk, בדק את הרגלי הצריכה של בני-הנוער בכל הנוגע לקניות באינטרנט ובחנויות הפיזיות, כשהוא חילק את תשובות הנשאלים לבנים ולבנות בטווח גילאים 13-14 ו-15-17.

עוד עולה מהסקר כי עולם הקניות המקוונות מתחזק בכיוון הסלולר. למחצית מהנשאלים יש אפליקציות של אתרי קניות בסלולרי, עם שליטה כמעט מוחלטת לאפליקציית eBay, כך לפי 80% מהנשאלים.

בארץ הסחר המקוון בפיגור לא אופנתי. על כך תעיד הפופולריות הבלתי מעורערת של אתר eBay בקרב הקונים הישראלים הצעירים. ואכן, בשעה שבני-הנוער בארה"ב יכולים לרכוש מכל רשת העולה על רוחם בקליק (לרוב עם משלוחים חינם) - בארץ לא כך הדבר, בכל הנוגע לתחום האופנה למשל.

רק לאחרונה השיקה גולף אתר משלה, ובכך הצטרפה לקסטרו, הודיס וטוונטי פור סבן, שכבר מציעות רכישה אונליין. אלא שרוב הרשתות עדיין לא שם: פוקס, על הרשתות השונות שנכללות בקבוצה לא מציעות קנייה מקוונת, כמוה גם זארה או H&M, שאמנם מאפשרות התרשמות מהקולקצייה, אך עדיין לא יישרו קו עם הדרישה הגואה לרכישה מקוונת.

"בני-נוער הם צרכנים עצמאיים עם כוח קנייה משמעותי וכספם פנוי לבזבוזים", אומר ראובן הררי, מנכ"ל הגל החדש. "הם מדווחים כי בממוצע הם מוציאים 400 שקל בחודש על קניות לעצמם, מכאן שבני-הנוער מגלגלים כ-2 מיליארד שקל בשנה".

עוד עולה מהסקר כי ההוצאה החודשית עולה עם הגיל, מ-180 שקל לחודש בקרב גילאי 13 לכ-700 שקל בחודש בקרב גילאי 16-17, כאשר לא עולים הבדלים בהוצאה החודשית בין בנים לבנות.

קונים ב-eBay

כאמור, 69% מהנשאלים השיבו כי ביצעו רכישה אונליין בשנה האחרונה. 59% מהם אף ציינו כי השנה רכשו יותר. 43% מהקונים אונליין ציינו כי הם קונים בעיקר גאדג'טים, סלולר, מחשבים, ואביזרים לסלולרי (כיסויים לטלפון, מוט סלפי וכדומה) - 80% מתוכם ציינו כי הם נוהגים לרכוש את המוצרים הללו ב-eBay. מרבית הקונים את מוצרי הטכנולוגיה הם בנים בגילאי 13-14 (56%).

מבין הרוכשים אונליין, 30% סיפרו כי הם רוכשים ביגוד ואביזרי אופנה באינטרנט. האתרים הפופולריים לרכישת פריטי אופנה הם eBay (כ-51%) ועליאקספרס (33%). בפער גדול ציינו הנשאלים את האתר הישראלי עדיקה (8%) ואת האתר הבריטי Next (7%). 5% בלבד ציינו את אמזון כאתר קניות בתחום האופנה. כך או כך, מרבית הרוכשים פריטי אופנה הן בנות בטווח הגילאים 15-17 (42% לעומת 22% בנים בני גילן).

מה עוד קונים הצעירים באינטרנט? 24% רכשו כרטיסים להופעות, לסרטי קולנוע או לאירועי ספורט. כאן יש רוב לבנים בני 15-17. 13% קונים אונליין פריטי הנעלה, בעיקר ב-eBay ובעליאקספרס. 11% רוכשים אפליקציות או משחקי מחשב - כאשר בסגמנט הזה יש רוב מוחלט לבנים על פני הבנות.

כחמישית מהצעירים מזמינים משלוחי מזון דרך האינטרנט. האתרים שבלטו בקטגוריה זו הם משלוחה (12%), פיצה האט (10%), דומינו'ס פיצה (10%), בורגראנץ' (5%) וסושה (5%).

המחיר הוא הגורם

בני-הנוער התבקשו לציין את היתרונות של קנייה באינטרנט על פני קנייה בחנויות: 75% ציינו את המחיר הנמוך יותר באונליין כיתרון (49% מתוכם בחרו את המחיר כיתרון הראשון), 35% ציינו את המגוון הרחב כיתרון (10% מתוכם ציינו זאת כיתרון ראשון), ו-46% ציינו את החיסכון בזמן (22% ציינו זאת כיתרון הראשון).

38% ציינו את יתרון היכולת לבצע קנייה בכל יום ובכל שעה. 8% בלבד ציינו כי היתרון בקנייה המקוונת היא חוויית הקנייה.

חשיבות המותג

היחס בין קניות באתרי האינטרנט ובין קנייה בחנויות משתנה בין קטגוריות. הנשאלים נתבקשו לציין את שיעור הקנייה שהם מבצעים בערוצים הללו: כך לדוגמה, בתחום של קניית ביגוד ואקססוריז עדיין יש חשיבות למדידה ולמגע עם הפריט הנרכש: 78.5% מהקניות של פריטי אופנה התבצעו בחנויות, והיתר בחנויות המקוונות. לעומת זאת, 41.5% בלבד מקניית מוצרים טכנולוגיים (גאדג'טים, סלולרי, מחשבים וכדומה) מתבצעת בחנויות - והיתר בקנייה אונליין.

מעניין לציין כי בני-הנוער מוכנים יותר להתפשר על מותגים כשהם רוכשים אונליין. 42% מהנשאלים הסכימו עם האמירה: "כשאני קונה אונליין אני מוכן להתפשר יותר על המותג שאני קונה", לעומת 25% שהסכימו עם אמירה דומה המתייחסת לקנייה פיזית בחנות. 33% ציינו כי אינם מתפשרים על המותג, לא חשוב היכן הם קונים.

גידול דרמטי

עד כמה השתנו דפוסי השימוש והקנייה של הנוער באינטרנט יכולים ללמד ממצאים מסקר שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת דאז (היום הכלכלה) לפני 5 שנים: ב-2010 כ-30% מבני-נוער שהשתתפו בסקר השיבו שהם ביצעו רכישה מקוונת. מתוכם, רק 15% הגדירו עצמם כקונים אונליין בתדירות גבוהה (מדי חודש), 47% מהם קנו 1-3 פעמים בשנה, ו-29% קנו פחות מפעם בשנה.

לפי הסקר אז, המוצרים שרכשו בני-הנוער היו כרטיסים למופעים ולקולנוע (34%), מוצרי אלקטרוניקה (34%), שירותי נסיעה (22%), מחשב ועזרים נלווים (21%) ומצלמות וציוד צילום (20%).

מעניין לציין כי היו בני-נוער שכבר אז סברו כי יש מוצרים שלא כדאי לרכוש אונליין, כגון תכשיטים, ביגוד, הנעלה ומוצרי קוסמטיקה.

מה קנו בני הנוער
 מה קנו בני הנוער

באילו אתרי אפליקציות פליקציות אתה קונה בדרך כלל
 באילו אתרי אפליקציות פליקציות אתה קונה בדרך כלל