ההמבורגר של מזללת "אמריקה" הוא פשוט סנסציה

אין דין קציצה אחת כדין רעותה, וזו של "אמריקה" פשוט מושלמת

אמריקה /צילום: תמר מצפי

כמה טוב יכול להיות המבורגר? תלוי, כמובן, את מי שואלים. אם, למשל, תשאלו אותי את השאלה הזו, תקבלו תשובה ברורה מאוד. הכי טוב. הכי טוב שיש.

המבורגר הוא אולי האוכל האולטימטיבי. ואת זה כותב מי שמצהיר על עצמו (בעיקר בפני עצמו, אבל לא רק) שיכול היה לסיים את חייו כשהוא אוכל אך ורק חומוס (טוב, ועגבניות) ומכאן ואילך. ובלבד שלא ייקחו לו את הגולדסטאר שליד המנה.

אבל גם אני מבין היטב ויודע, על בשרי (תרתי-משמע) שאלא אם כן אתה צמחוני, או טבעוני, רחמנא לצלן, שזה כמובן בסדר גמור, שלא תבינו אותי לא נכון (מה אני צריך צרות עם אחי הטבעוני?), שום אוכל בעולם לא יכול להתחרות בסטייק טוב. לא, זו אינה טעות הקלדה. אני יודע שלפני רגע כתבתי המבורגר. תנו לי להסביר.

סטייק, עם צ'יפס, הוא כמובן המנה האולטימטיבית. אלא שלא תמיד יש כסף, זמן, כוח ולפעמים אפילו חשק, לאומצה מדממת כהלכתה, עניין יקר ונדיר למדי, לפחות במקומותינו. ואז, מה שנשאר הוא בעצם אומצה קצוצה. המבורגר. בתנאי, כמובן, שאת ההמבורגר מכינים מאותו בשר איכותי שממנו אמורים להכין את הסטייק. לא, לא חייבים לקצוץ אנטרקוט משובח בשביל להכין המבורגר טוב, אם כי קצת ממנו לא יזיק בתערובת, אבל כדאי מאוד שהיא לא תהיה עשויה משאריות בשר קפוא.

את מה שאני ואתם עוד לא למדנו על בשר, תמיר לוי, קצב בן קצב מעיר המדע והתפוזים רחובות, כבר שכח מזמן. לוי הוא בעליה של מסעדת מו ומו, אחת ממסעדות הבשרים הטובות בישראל, אם לא למעלה מזה. כבר סיפרתי עליה כאן בעבר ואני סבור שעוד אשוב ואדרוש עליה בעתיד.

בינתיים, עד שאתם ואני נקפוץ לרחובות (זה לא כל-כך רחוק, אגב) אפשר להסתפק במיזם החדש של לוי שפתח לפני כמה שבועות, יחד עם שותפים שימשיכו כאן אחרי שהוא ישוב לכור מחצבתו, ויש לקוות שישמרו על הרמה שהמקום מפגין כעת, מזללת המבורגרים בשם "אמריקה". אחלה שם, תודו.

"אמריקה" שוכנת בקרן הרחובות אלנבי ואחד העם בתל-אביב, פינה קשה לכל הדעות. "פורט סעיד" של אייל שני, מסעדת "סנטה קתרינה" האופנתית ובר ה"שישקו" המצליח שוכנים כולם באותו הבלוק, ומעבר לכביש חוגגים לוציפר ומסעדת "רמלה" (שניהם של שאול טבת ושניהם בחלל שהיה פעם מסעדת סטפן בראון). ועדיין, הפינה הספציפית שעליה יושבת "אמריקה", היא פינה מפושתנת במיוחד גם בסטנדרטים של אלנבי. אני מקווה שזה לא יהרוג את המקום. בינתיים עושה רושם שהם מסתדרים לא רע.

ב"אמריקה" אוכלים המבורגר. זהו. יש כאן אמנם גם המבורגר צמחוני מפטריות (טעמתי, אפשר להסתדר בלעדיו). ההמבורגר של "אמריקה" הוא סנסציה אמיתית. לכאורה, כולה קציצה, אבל הרי כבר הבנתם, אין דין קציצה אחת כדין קציצה אחרת. זו של "אמריקה" היא מושלמת. פשוט כך.

היא עשויה מתערובת של בשר מנתחי צוואר ושפונדרה ומעוד נתחים שבעל הבית אינו מוכן להסגיר, ומוגשת בלחמניית בריוש ענקית וקלילה בטעמה. אל ההמבורגר מתווספים עלה חסה, פרוסת עגבנייה ובצל, קום איל פו. עוד קצת רטבים כמו רוטב על בסיס מיונז, רוטב ווסטרשייר* וזהו. אבל אוי, איזה זהו. המבורגר עסיסי, שמנוני, נוטף, מושחת. מופלא.

יש גם גרסה חריפה שאליה מצרפים גם נקניקייה חריפה מפורקת, לא פחות טעים מההמבורגר הקלאסי. אבל השוס האמיתי לטעמי הוא התוספות. הצ'יפס אמנם תעשייתי, שזה אגב לא פעם פתרון יותר טוב מאשר איכותם המשתנה של התפודים בשוק במקומותינו, אבל מה שבאמת הופך את הארוחה כאן לחוויה דתית עבור חובבי ג'אנק פוד כמוני הוא טבעות הבצל והמלפפונים החמוצים.

טבעות הבצל הן לא טבעות בצל אלא "פרח" בצל - בצל שלם שנחתך לפלחים או לעלעלים, כלומר - הושאר שלם ורק נפרס כמעט עד התחתית, ואז הוטבל בציפוי של קמח מתובל וטוגן בשמן עמוק. התוצאה היא לא רק מרהיבה ביופייה אלא ממכרת בטעמה.

המלפפונים החמוצים, לעומת זאת, מלפפונים בחומץ שאני מאוד אוהב, נטבלים אף הם בציפוי פריך ומטוגנים. זה מוזר וכמעט דוחה בדיוק כמו שזה נשמע. עד שטועמים. ולקינוח - גלידה אמריקאית רכה ונהדרת בטעם וניל צרפתי.

"אמריקה" מעוצבת כדיינר אמריקאי קלאסי עם נגיעות פולניות, אם תרשו לי לנצל את יכולות ניתוח העיצוב המפוקפקות שלי. אם אתם זוכרים איך להיות ילדים, או סתם חזירים, לא תרשו לעצמכם לוותר על הביקור כאן.

* כדאי להכיר

רוטב ווסטרשייר. אחד הרטבים המבוקבקים הכי מפורסמים בעולם, רוטב הווסטרשייר (או וורצ'סטר, כפי שמכנים אותו בטעות כמעט תמיד אצלנו). ה-worcestershire sauce יוצר לראשונה בשנות ה30- של המאה ה-19 בעיר ווסטר שבאנגליה - מכאן כמובן שמו. הוא מכיל חומץ, מלח, סירופ תירס, אנשובי, מים, בצל, מולסה, שום, תמרהינדי, ציפורן, צ'ילי ועוד.

"אמריקה"

פרטים: אלנבי 112 תל-אביב, טל' 03-5280281; א'-ה' 12:00-01:00, שבת 18:00-01:00

מחירים: המבורגר - 45 שקל, המבורגר חריף - 50 שקל, צ'יפס - 12 שקל, פרח בצל - 14 שקל, מלפפונים חמוצים מטוגנים - 14 שקל, גלידה - 15 שקל, עסקית (המבורגר, תוספת ושתייה קלה) - 59 שקל

השורה התחתונה: מצוין ושווה כל אגורה