דרעי אסר על הרכבת לעבוד בשבת - והיא מאיימת על הנוסעים

(עדכון) - הרכבת: החלטת משרד הכלכלה לאסור עבודות קריטיות בשבת תביא לפגיעה בציבור הנוסעים בימי שישי ובמוצאי שבת ■ כמו כן, מאיימים ברכבת כי פתיחת הקו המהיר לירושלים עלולה להידחות בשנתיים בגלל החלטה זו ■ בג"ץ ביטל זמנית את החלטת דרעי

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

משרד הכלכלה בראשות השר אריה דרעי (ש"ס) אסר על רכבת ישראל לעבוד בשבת - ומיד החברה מזהירה וטוענת כי הדבר יגרום לפגיעה בציבור הנוסעים, כמובן. הרכבת מאיימת הבוקר (ו') בפגיעה בציבור הנוסעים בימי שישי ובמוצאי שבת בעקבות החלטת דרעי, שבמסגרתה לא תוכל רכבת ישראל לבצע עבודות קריטיות בסופי שבוע. כמו כן, מאיימים ברכבת כי פתיחת הקו המהיר לירושלים עלולה להידחות בשנתיים בגלל החלטה זו. ברכבת מעריכים כי ההפסדים הכלכליים מצעד זה נאמדים במיליארדי שקלים.

בשעות הצהריים הודיעה רכבת ישראל כי הגישה בג"ץ כנגד החלטת משרד הכלכלה להקפיא את היתר העבודות בשבת אשר ניתן לה. מאוחר יותר הוציא בג"ץ צו ארעי המבטל באופן זמני את החלטת דרעי, והורה למדינה להגיש תגובה מקדמית עד 29 בחודש.

מדוברות הרכבת נמסר כי "לפי החלטת משרד הכלכלה החל מהשבת הקרובה לא יתבצעו בסוף השבוע עבודות בחברת רכבת ישראל. משמעות ההחלטה היא ביטול אפשרי של הרכבות הנוסעות בימי שישי ובמוצאי שבת. כמו כן, נטען, עבודות הקו המהיר לירושלים יופסקו כליל בשבת, דבר שיאריך, לפי הרכבת, את בנייתו בחודשים רבים.

בנוסף, נמסר כי לא יתבצעו בשבתות מבצעי תשתית מורכבים ופיתוח מסילות שייאלץ את החברה לבצע אותם בימי חול בלבד. הדבר יוביל לסגירת מסילות והשבתה בלתי נמנעת של רכבות סדירות. כמו כן, אומרים ברכבת כי תחול ירידה משמעותית בהובלת המטענים שלא יובלו בשבת וצפויים להגדיל את העומס על הכבישים. מהדוברות נמסר כי הרכבת לא תוכל אם כך לעמוד ביעדי פרויקט החשמול, שבמסגרתו אמורים 420 קילומטרים מרשת מסילות הברזל בארץ להפוך לכאלה המותאמים להנעת רכבות חשמליות.

ממשרד הכלכלה נמסר כי מדיניות משרד הכלכלה בכל הקשור למתן היתרים לעבודה בשבת במקרים דחופים לא השתנתה. על פי הנחיית שר הכלכלה ומשרד הכלכלה, יידרשו מעתה חברות ממשלתיות שרוצות היתר לעבודה בשבת לצרף לבקשה את אישור השר הממונה. אם רכבת ישראל רוצה היתר עבודה בשבת, היא נדרשת לצרף לכל בקשה את חתימת שר התחבורה וההיתר יינתן לה.

רכבת ישראל טוענת מצדה כי ההחלטה שלא לאפשר לרכבת לבצע עבודות קריטיות בסופי שבוע היא "הפרה של הסטטוס-קוו המשיתה על הציבור גזירה שלא יוכל לעמוד בה. לצערנו, הדבר יבוא בעיקר על חשבון הנוסעים. כחברה ממשלתית שומרת חוק, כל החלטות גורמי הממשלה יבוצעו כלשונן. על אף המשמעויות".