משרד הכלכלה: ישראל כץ אחראי להפסקת עבודות הרכבת בשבת

קרב בין רכבת ישראל, משרד הכלכלה ומשרד התחבורה בנושא עבודות הרכבת בשבת ■ משרד התחבורה: "אם השר דרעי רוצה להשתחרר מאחריותו, כשם שעשה גם בתחומים נוספים - עליו לעשות זאת בדרך מסודרת ורישמית"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

משרד התחבורה הוא שאסר על הרכבת לבצע עבודות בשבת, כך מוסר משרד הכלכלה, לאחר שביום שישי נאסר על הרכבת לבצע עבודות קריטיות בסופי שבוע.

"לפני שבוע וחצי קיבלה הרכבת אישור מהמחלקה במשרד הכלכלה שמעניקה היתרים לעבודה בשבת, לבצע עבודות תשתית בשבת בשני קווים: קו הרכבת מתל-אביב לירושלים וקו הרכבת ממודיעין לנתב"ג", מוסרים מקורות במשרד הכלכלה.

"בשיחה שהתקיימה ביום חמישי לפני כשבוע בין שר הכלכלה אריה דרעי לשר התחבורה ישראל כץ, ביקש השר דרעי מהשר כץ לבדוק האם העבודות שהרכבת ביקשה לבצע בשבת אכן דחופות לביצוע בשבת. כעבור מספר שעות התקשר מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי והודיע כי למרות שלרכבת יש היתר לעבוד בשבת, החליט משרד התחבורה לאסור עליהם לבצע את העבודות בשבת. בעקבות כך, וכדי לוודא שהיד על עבודות בשבת לא קלה על ההדק, החליט שר הכלכלה לבקש מכל חברה ממשלתית שתבקש מעתה היתר לעבוד בשבת לצרף את חתימת השר הממונה.

"במקרה של הרכבת - נדרשת חתימת שר התחבורה כץ. כשהרכבת מתארת את הנזקים כביכול שיגרמו אם הם לא יעבדו בשבת הם צריכים לעשות דבר פשוט: לצרף לבקשה את חתימת שר התחבורה כץ וההיתר יינתן להם. לכן, מוזר מדוע הם רצים להתלונן ולהסית נגד שר הכלכלה במקום לבקשת את אישור שר התחבורה ואז הכל ייפתר".

גורמים במשרד התחבורה: "משרד הכלכלה, בראשו עומד השר דרעי, הוא האחראי בלעדית למתן אישורים לעבודה נדרשת בשבת (באמצעות הממונה על שעות עבודה ומנוחה) וזאת בהתאם לחוק ולסטטוס קוו הנוהג במדינת ישראל מזה שנים רבות. אם השר דרעי רוצה להשתחרר מאחריותו, כשם שעשה גם בתחומים נוספים (מינוי שופטים לבתי דין לעבודה, מיתווה הגז) - עליו לעשות זאת בדרך מסודרת ורישמית ולא באמצעות ניסיון לשנות נהלים, באופן חד צדדי, בדרך המנוגדת לחוק ולמינהל התקין. לשר התחבורה אין כל סמכות, וגם אין בידיו הכלים המתאימים לעסוק בנושא זה".