לא תתמקדו, לא תמצאו עבודה

מהו מבחן דאעש, ואיך הוא יעזור לך למצוא עבודה שמתאימה לך?

קורות חיים / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ. קריאייטיב
קורות חיים / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ. קריאייטיב

כל סטודנט לשיווק יודע ששם המשחק הוא מיקוד. מיקוד בפלחי שוק שהוגדרו בקפידה, אשר אליהם ורק אליהם מפנה מנהל המותג את מאמצי השיווק. אותו הדבר בקריירה. על מנת להצליח נדרשת בניית מותג מבודל עם זהות מקצועית ברורה (כפי שהרחבתי במאמר "איך הופכים לעב"מ בשוק העבודה"), ומאידך הגדרה מדויקת של קהלי המטרה הרלוונטיים. במילים פשוטות יותר, כל אחד חייב לדעת בדיוק מי החברות שעשויות להתעניין בניסיון הספציפי שלו (בניגוד לאיזה חברות הכי מעניינות אותו), ולאיזה תפקיד בדיוק. נשמע פשוט, אבל רוב מחפשי העבודה לא יודעים לענות לשאלה הזו, משוכנעים שטווח הארגונים שיתעניינו בהם, והתפקידים שהם יכולים למלא, רחב בהרבה מהטווח הריאלי.

שמפו לקירחים

בהשאלה למוצרים קונבנציונליים, הרחבה בלתי מבוקרת של טווח התפקידים וקהלי המטרה דומה לניסיון למתג מוצר גם כסבון כלים וגם כשמפו לשיער, ואז לנסות ולשווק אותו לקירחים. לצערי לא אחת אני נתקלת בקומבינציות מוזרות כמו מהנדסת תעשיה וניהול ומומחית לפאנג שוואי, מנהל שירות שהוא גם מנהל פרויקטים וגם מנהל תפעול, ועוד כהנה וכהנה שילובים. למרות הדעה הרווחת כי ריבוי תחומי ניסיון מהווה יתרון, בפועל זה הפוך, והנזק כפול: שחיקה של הזהות המקצועית ובעקבותיה של ערך המותג, וכתוצאה מכך פגיעה במאמצי השיווק ובסיכוי למצוא תפקיד איכותי בזמן סביר.

מדוע? כי שוק העבודה מעוניין בבעלי מקצוע מנוסים לא בכאלה שהם גם וגם וגם - ולא רק הוא. גם אתם לא רוצים רופאה שהיא גם קוסמטיקאית, גם פדיקוריסטית וגם מורטת שיער (אלא אם אתם מחפשים מורטת מדופלמת). יתרה מכך, גם מי שמקצועו מאוד ברור עלול ליפול לאותה המלכודת רק משום שהוא מכוון לקהלי המטרה הלא נכונים. למשל, מנהל רכש שעיקר ניסיונו בתחום חומרי גלם לתעשיית המזון שמכוון לתפקיד ניהול רכש בחברות טכנולוגיות המחפשות מומחה שיסגור הסכמי מיקור חוץ וירכוש שירותי מחשוב. מנהל שכזה יכול לחפש עבודה חודשים ארוכים ואף חברת היי-טק לא תחזור אליו, מבלי שהוא יבין מדוע. הוא הרי לומד מהר.

מבחן דאעש

כדי לקצר את תהליך החיפוש הקפידו על הצעדים הבאים:

1. מיקוד מקצועי - אם אתם לא ממוקדים עד הסוף נסו את מבחן דאעש: דמיינו שחייכם תלויים בבחינה שתוצאותיה 80 לפחות, אבל הבונוס הוא שאתם בוחרים על מה תהיה הבחינה. מניסיוני, כמעט כל האנשים מזהים על המקום את המקצוע בו יש להם הסיכוי להוציא את הציון הגבוה ביותר, מקצוע בעל הסבירות הכי הגבוהה שימצאו עבודה ראויה.

2. הגדרת תפקיד - זהו את ההגדרה המדויקת של תפקידכם כפי שהשוק מגדיר אותה. לעיתים חברות בוחרות להשתמש בהגדרות שונות מהשוק, מה שמקשה על מגייסים שמדפדפים מיד למועמד הבא. הדרך הכי פשוטה לזהות הגדרות נפוצות היא באתרי "דרושים" או בלינקדאין.

3. מיקוד בפלח השוק - שאלו את עצמכם "איזה חברות הכי צריכות בעל מקצוע עם הניסיון שלי?" ורכזו את עיקר מאמצי חיפוש העבודה בהן. כל ניסיון לכוון לחברות או לתפקידים שניסיונכם אינו עונה לצרכים שלהם רק ירחיק אתכם מהתפקיד הבא.

מאיפה הוא בא ולאין הוא הולך

דוגמא קטנה מהשבוע, סרטון חביב שפרסם מובטל המבקש עזרה מציאת עבודה. כך הוא מציג את הרקורד שלו: "ניהול עובדים | הובלת תחומים וגם פרויקטים | ניתוח, מדידה ובקרת ארגונים למטרת שיפור ביצועים וייעול תהליכים | אפיון והטמעה של מערכות מידע | וגם הדרכה, ייעוץ והכוונה". בהמשך הוא מגדיר מה הוא מחפש: "תפקידי ניהול או מטה בתחום תעשיה, במערך תפעול, ייצור, שרשרת אספקה ובכל תחום רלוונטי אחר", ומציין במפורש באילו תפקידים מדובר: "ניהול צוות | ניהול תחומים / פרויקטים | ניתוח עסקי | תכנון, מדידה ובקרת ארגונים | שיפור ביצועים וייעול תהליכים | אפיון והטמעת מערכות מידע | הדרכה".

הדיוט הנתקל בסרטון הזה עשוי לחשוב שהוא ברור, אבל תאמינו לי שאי אפשר להבין לא מה הבחור הזה עשה ולא מה הוא מחפש. פשוט חידון תעסוקתי.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com