אל תנהלו את הקריירה מלמטה

איך הופכים לעב"מ בשוק העבודה, וכמה זה עולה?

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

כמעט כל האנשים "מנהלים" את הקריירה מלמטה, מהתפקיד הנוכחי לזה הבא אחריו. היותר מתוחכמים מסתכלים שני תפקידים קדימה, בודדים מתכננים את כל הדרך עד למעלה על פי יעד שיא שהוגדר מראש. ניהול קריירה מלמטה הוא מרשם בטוח לטעויות פטאליות, כפי שהתחלתי לתאר במאמרי האחרון - מנהלת מוכשרת שהסתכלה כל פעם רק על התפקיד הבא מבלי לבדוק האם הוא מתאים למטרות שהציבה, ועל כן בחרה תפקידים שהסיטו אותה לחלוטין ובאופן בלתי הפיך מהיעד הסופי.

דוגמא נוספת היא מהחודש האחרון. כלכלן מוכשר שעבד באחת החברות הגדולות במשק והחליט יום אחד שקצב הקידום לא נראה לו. בעזרת קשרים הגיע להתראיין כסמנכ"ל בחברה קטנה בתחום יחסית נחות (ציוד כבד) והתקבל לתפקיד. התלהבותו היתה רבה. איזה סמנכ"ל? הבחור לא התעניין יותר מידי, התואר לכשעצמו סנוור אותו. בפועל דובר בכולבוייניק, שוליה של הבעלים. לקח לו שנה וחצי להתפכח מהאשליה שיקבל יותר סמכויות והלחץ לברוח גדל. הרשת התגייסה שוב, והפעם הוא נחת לראיון בחברה שהחליטה להקים פעילות חדשה בישראל וחיפשה מישהו שינהל את ההקמה. כדי לפתותו הבטיחו שבהמשך ינהל את הפעילות. הבחור קפץ על המציאה רק שאחרי שנתיים כל המיזם קרס, מה גם שאם היה מצליח קרוב לוודאי שהיו ממנים מעליו, ובצדק, מנכ"ל מנוסה בתחום (אז אמרו).

עובד בלתי מזוהה

מרגע שקרסה הפעילות ועד היום, למעלה משנה, הבחור לא מצליח למצוא עבודה. בעזרת קשרים הוא מגיע לראיונות עבודה אבל זה לא עוזר. למה? כי הוא ניהל את הקריירה מלמטה והתוצאה - עב"מ - עובד בלתי מזוהה, שהשוק לא יודע לאיזה משבצת לדחוף. הוא כבר לא נתפס כלכלן (עברו 5 שנים מאז ראה EXCEL), מבחינת השוק אין תפקיד כזה 'לא ברור איזה סמנכ"ל' (שהרי סמנכ"ל זה דרג ולא מקצוע), ומנהל פעילות עסקית זניחה שהתרסקה גם זה לא גליק גדול, במיוחד כשהקריירה שקדמה לה עוד בחיתולים. חשוב להדגיש שמדובר בבחור מבריק, כזה שכל חייו הצליח להתברג בקלות למסגרות מובחרות כולל בצבא ובלימודים. הוא צעיר - בן 30 וקצת, כך שאי אפשר לטעון שהוא סובל מאפליית גיל שאותה מתעקשים להדביק גם לבני 40 - ונראה מיליון דולר, מה שלא מזיק בשוק העבודה. יש לו רשת קשרים מצוינת, והכי חשוב - השכלה משובחת שהיא מקפצה לאין סוף כיוונים במגזר העסקי.

ככלכלן שלמד במוסד מכובד יכול היה להתפתח כמעט בכל כיוון שרצה, עד לתפקיד מנכ"ל - אם היה רוצה, ואם היה טורח לתכנן את הדרך לשם מהסוף להתחלה. הוא יכול היה להתפתח כאנליסט עד לניהול אגף ככלכלה בחברה גדולה, ואף במקרים מסוימים לעמוד בראש מערך כספים (CFO). ככלכלן יכול היה לעשות הסטה למסלול אחר בארגון - סחר, מכירות, שיווק או פיתוח עסקי ולהתקדם מעלה על אחד הצירים האלה - לראיה 3 מנכ"לים לשעבר בתנובה התחילו ככלכלנים זוטרים בתשלובת. ומה אם חשקה נפשו בתחום משאבי אנוש? אין בעיה. גם לשם יכול היה להתדרדר בקלות - דרך תפקיד של ניהול שכר והטבות. פרט לתפקידים הדורשים השכלה הנדסית יכול היה להתברג לכל תפקיד ולפתח קריירה מזהירה באחת החברות הגדולות והממותגות, שממנה אפשר לקפץ כמעט לכל תפקיד רלוונטי במשק. צריך היה רק תכנון, וסבלנות.

מתכננים מהסוף להתחלה

כעת הוא כבר לא יכול לחזור אחורה, ולמעשה אבדו 5 השנים המשמעותיות ביותר לבנין הקריירה שלו. הוא אומנם צעיר, אבל מבוגר עבור זוטר שצריך לבנות לעצמו מקצוע. תפקיד הכלכלן ממנו ברח הפך משאת נפש, אך הוא נאלץ להסתפק בהצעות לתפקידי מכירות זוטרים שבזוטרים בתמורה לשכר רעב. הלב נחמץ לראות איך קריירה מבטיחה מתרסקת רק בגלל ניהול לא נכון. איך אנשים עם פוטנציאל אדיר פוגעים בכושר הפרנסה שלהם רק בגלל חיפוש אחר קיצורי דרך דמיוניים, ומרדף עקר אחרי אשליות.

התוצאה החמורה של ניהול קריירה מלמטה היא פגיעה חמורה בערך שוק, שמשמעותה צמצום טווח האפשרויות. איך יודעים שערך השוק נפגע? פשוט מאוד: לא מצליחים להגיע לראיונות לתפקידים רציניים ובעלי ערך אליהם הגענו בעבר.

ולאלה הטוענים שבעולם דינמי אי אפשר לתכנן קריירה 10-20 שנה קדימה - הם טועים. חייבים לתכנן מראש וכשעולה הצורך לשנות את התוכניות בהתאם, ואם צריך גם את המטרות. ככה פועלות מדינות (או לפחות צריכות לפעול), ככה פועלות חברות מצליחות. הן מתכננות לטווח הרחוק וגוזרות פעילויות לאחור. אגב, גם אתם פועלים ככה, בכל פעם שאתם מפעילים WAZE. אתם מגדירים את היעד הסופי, וכשצריך מחשבים מסלול מחדש.

הכותבת היא מומחית לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com