מסעדה הציגה "סטייק לחם וחסה" - הגולשים הגיבו בהתאם

המסעדה הטבעונית הנחשבת "זכאים" הציגה בפייסבוק את המנה "החדשה והמטריפה" - שני עלי חסה ופרוסת לחם ■ הגולשים לא נשארו חייבים ■ האחים זכאים: "הקהל המדהים שלנו מצביע ברגליים וחוזר שוב ושוב"

זכאים / מתוך הפייסבוק
זכאים / מתוך הפייסבוק

טרנד הטבעונות כבר שטף את רחובות ישראל מזמן, ובהתאם גם מסעדות שהתאימו מנות לקהל ייחודי זה ולצידן מסעדות טבעוניות לחלוטין, שהפכו למקור גסטרונומי מועדף על מי ששומר היטב על תזונתו. אך לצד זאת, נראה כי לעתים הגבול מאוד דק בין ניסיון לייצר אתגרים חדשים לקיבה בנוסח גורמה, לצד הסיכון הכרוך בכך.

בסוף השבוע העלתה מסעדת זכאים הטבעונית מתל-אביב, מסעדה נחשבת ומוערכת בקרב קהל היעד הטבעוני, פוסט לעמוד הפייסבוק שלה, שבו הציגה מנה חדשה. "סטייק לחם שיצא מהתנור קריספי וחם, מונח על איולי שום מלא לימון ולב חצוי של חסה ערבית", תיאר הפוסט את המנה "החדשה והמטריפה", שעולה במסעדה 39 שקל.

התמונה שלוותה לטקסט הראתה את מה שבאמת מסתתר מאחורי המנה הזו: שני עלי חסה מונחים על חתיכת לחם שחומם בתנור ושוכב בתוך רוטב איולי שום ולימון.

זכאים / מתוך הפייסבוק
 זכאים / מתוך הפייסבוק

הניסיון לייצר מנה טבעונית שנראית טוב ועם שם מפוצץ, כשבפועל מדובר בפרוסת לחם וקצת חסה, הביא לביקורת רבה מצד הגולשים. אבל במקום לרדת על המסעדה באופן ישיר ולבקר את הניסיון של מסעדות לייצר מנות "פלצניות", הגולשים גילו יצירתיות של ממש והעלו תמונות ופוסטים כתגובה לפוסט המקורי שמראה את הטוויסט שלהן למנות טבעוניות.

עד מהרה 500 התגובות והפוסט המקורי עצמו הפכו לוויראלים ברחבי הרשת החברתית - מעבר לקהל הטבעוני הטבעי של המסעדה ושל עמוד הפייסבוק שלה.

זכאים / מתוך הפייסבוק
 זכאים / מתוך הפייסבוק

אחד הגולשים הגיב עם מנה בשם טרטר פילה לחם אחיד פרוס על מצע קציפת קטשופ - וזכה ליותר מ-1,600 לייקים. גולש אחר העלה תמונה של לחמניית שומשום וכתב: "נקניקיית לחם עם שומשום מונחת על שיש לבן"; ואחד הגולשים הגיב חצי בצחוק-חצי ברצינות וכתב: "זו לא מנה טבעונית כי השומשום מודבק עם ביצה ללחמניה".

זכאים / מתוך הפייסבוק
 זכאים / מתוך הפייסבוק

גולש אחר העלה תמונה של לחמניית המבורגר וקרא ל"מנה" שלו "מאפה במילוי בשר לחם" - בעוד גולש אחר העלה תמונות של פרוסות לחם מונחות זו לצד זו וכתב: "סטייק לחם משויש ומיושן ממתין לתורו על הגריל". גולשת אחרת כתבה: "גם לטבעונים יש סטנדרטים ופרופורציות. לפחות תוסיפו עגבנייה לפרסות הלחם עם החסה. שירגיש קצת גורמה...".

זכאים / מתוך הפייסבוק
 זכאים / מתוך הפייסבוק

וגולש נוסף סיכם בתיאור מעמיק של מנה חדשה, שאולי עוד תוגש פעם: "מעורב ערבי: סטייק עגבניות חתוך לקוביות עם קבב מלפפונים קצוץ ונתחי פילה בצל אדום, וכל זה מוקפץ בציר משמן זית וז'וס לימון".

אחרי כמעט 500 תגובות, שרובן ביקורת שלילית אך יצירתית נגד המנה החדשה של מסעדת "זכאים", קשה לראות את המנה הזו נשארת בתפריט ומוגשת במסעדה. מצד שני, אל תופתעו אם במסעדה יתעלמו מהביקורת של הגולשים וימשיכו לפי התוכנית המקורית - או שאפילו ימנפו את התגובות.

זכאים / מתוך הפייסבוק
 זכאים / מתוך הפייסבוק

מאחורי מסעדת זכאים עומדים 3 אחים למשפחת זכאים: השף - הראל, הילה - מנהלת המסעדה, וחני - שאחראית על יחסי הציבור.

השף הראל זכאים מסר היום (א') בתגובה ל"גלובס" כי "אם הייתי לוקח את החסה, מערבב אותה עם קרוטונים שתיבלתי בשום ולימון, ומערבב הכול עם איולי שהכנו במסעדה, והייתי קורא למנה 'סלט קיסר' כרגיל - מה היה קורה אז? המנה הזו באה לתת חוויה קצת שונה מסלט קיסר רגיל ולהביא את האורח לחוות את המנה כמו לאכול סטייק. המנה הזו הולכת להיכנס לתפריט החורף שייכנס בקרוב, ולדעתי היא צריכה לעלות יותר מ-39 שקל".

חני והילה זכאים הוסיפו: "התגובות הצחיקו אותנו מאוד, אנחנו אוהבים הומור - תודה לכל הגולשים שהעלו את המודעות למסעדה". עוד היא הוסיפה: "נמשיך לעשות אוכל טעים מדהים ומצוין זו השנה השלישית ברציפות, ונמשיך לארח באהבה רבה את קהל הלקוחות המדהים שלנו שמצביע ברגליים וחוזר פעם אחר פעם. אנחנו גאים להיות מסעדת השף הטבעונית הראשונה בישראל".