לקוח רמי לוי שילם פי 5 על גבינות שלא נשקלו נכון במעדנייה

לאחר שהמחיר הגבוה עורר את חשדו, דרש הלקוח שהגבינות יישקלו שוב ■ הסתבר שהוא חויב ביתר בסכום של 104 שקל ■ מרשת רמי לוי נמסר בתגובה: המשקל לא אופס, השבנו כסף ללקוחות מיד עם גילוי התקלה

גבינות / צילום: אילנית חיות
גבינות / צילום: אילנית חיות

חלק מהצרכנים בודקים את דפי החשבון בסופרמרקט, אבל גם מי שעושים זאת לרוב לא יבדקו אם המשקל של המוצרים שלפיו חויבו בתשלום הוא אכן המשקל בפועל.

משה (השם המלא במערכת), לקוח רמי לוי שיווק השקמה בשילת, אומר ל"גלובס" כי כבר 15 שנים הוא קונה ברשת רמי לוי ומעולם לא בדק את החשבונו, עד ליום חמישי האחרון: "היה נראה לי שביחס לכמות המצרכים שקניתי, החשבון גבוה", הוא מספר, "אז התחלתי לעבור על הסכומים הגדולים וראיתי חיובים גבוהים על גבינות. ניגשתי לקופאית ואמרתי לה שזה לא הגיוני. היא שקלה את המוצרלה בקופה וראתה שזה משקל אחר לחלוטין, קטן בהרבה. כשגיליתי שגם החיוב השני הוא על יותר מק"ג גבינה, ביקשתי ממנה לשקול גם את הגבינה המלוחה, והיא ראתה שהמשקל נמוך הרבה יותר".

גבינות / צילום: אילנית חיות
 גבינות / צילום: אילנית חיות

סרט הקופה מגלה כי עבור קופסה קטנה של כדורי מוצרלה חויב משה בתשלום של 78.63 שקל, לפי משקל של 866 גרם. בשקילה הנוספת התברר כי החיוב היה מופרז במיוחד. משקל כדורי המוצרלה היה 156 גרם בלבד, ומכאן שבמקום לשלם 14.16 שקל, חויב משה יותר מפי חמישה.

הדבר חזר על עצמו גם בגבינה המלוחה, שמשקלה בפועל היה 356 גרם בלבד, אך משה חויב על 1,070 גרם, ובהתאם נגבו ממנו 59.39 שקל במקום 19.7 שקל - פי שלושה.

בסיכום שני הפריטים, משה קנה יחד 512 גרם גבינות, אך בפועל הוא חויב בתשלום על קרוב ל-2 ק"ג גבינות.

החיוב המופרז הזה הביא לניפוח החשבון של משה בקופה בכמעט 20%, כך שבמקום לשלם 534 שקל, נגבו ממנו 638 שקל.

לדברי משה, לאחר פנייתו לקופאית, "הגיעה האחראית שלקחה את הגבינות למעדנייה וחזרה איתם עם מדבקה המעידה על משקל אחר. בשלב הזה קיבלתי זיכוי בקופה הראשית. שאלתי אותם: 'איך זה יכול לקרות'. הם אמרו לי: 'זה יכול לקרות תמיד. צריך לבדוק את החשבון'. התעקשתי ואמרתי: 'לא יכול להיות שזה קורה עם מוצר במשקל. אני קונה 15 שנה ובחיים לא בדקתי את החשבונות'. אז היא ענתה לי: 'צריך לבדוק הכול'. שאלתי: 'ואם כל הלקוחות יבדקו, איך הסניף יתמודד עם הבדיקה בימי שישי כשיש תורים ארוכים?', היא שוב ענתה לי: 'צריך לבדוק הכול. אפילו אני בודקת'.

"זה לא שתמחרו את המוצר במחיר אחר. אני לא מבין איך. או שהמשקל היה מזויף, או שמישהו שם את היד על המשקל כדי להגדיל אותו? אם הייתה לי קנייה רגילה של 900 שקל, לא הייתי מרגיש. במקרה הייתה לי קנייה מצומצמת, ולא קניתי דברים מיוחדים כי היינו לפני נסיעה, ולכן שמתי לב. על שני מוצרים הוסיפו לי 104 שקל לחשבון. לפעמים אתה קונה עשרות מוצרים. אתה לא יודע את המחירים, ואתה לא יכול לבדוק כל דבר".

חשבונית רמי לוי / צילום: אילנית חיות
 חשבונית רמי לוי / צילום: אילנית חיות

איך מטפלים בתקלה בסניף?

מה שמכעיס את משה זה העובדה שהמקרה לא טופל כיאות בסניף. "קיבלתי זיכוי, אבל מה שמפליא אותי הוא שהם לא באו ואמרו שזו בעיה כללית, ונכריז שכל מי שקנה במעדנייה מתבקש לחזור ולבדוק את המשקל. אני לא מבין למה לא פנו ללקוחות ואמרו להם שיש בעיה ולמה לא השביתו את המשקל. הם המשיכו לעבוד כרגיל.

"שנית, משקל אמור להיות מאוזן, ואני לא מבין מה קרה שם. אני מחר צריך ללכת לשם לקניות, ואני לא יודע אם מזייפים או לא את המשקל. משהו במערכת לא עובד. האם נעשתה פעולת כיול של המשקל או שהחליפו את המשקל? המשקל הזה יכול להמשיך לזייף. אם לקוח יעלה על זה - מה טוב, מי שלא - אכל אותה".

לדברי משה, לא ברור מתי התחילה התקלה, מתי היא הסתיימה ואם בכלל הסתיימה, ולכן יש להניח כי לקוחות רבים נפגעו וחויבו בחיובי יתר מבלי שהם בכלל יודעים על כך.

בשיחה עם נציגת הסניף אישרה האחרונה כי הנהלת הסניף לא טרחה ליידע את הלקוחות על הבעיה במשקל. לשאלה מדוע הם לא פנו ללקוחות והודיעו על הבעיה, היא השיבה: "איך אני אמורה להתקשר ללקוחות? יש לנו מספר טלפון שלהם? היו כמה לקוחות שבאו ואמרו שיש בעיה. הייתה תקלה".

לשאלה איך לקוח יכול לדעת אם חויב בחיוב יתר, היא השיבה: "את יודעת בערך מה המשקל שקנית? תבואי ונסדר. אם את לא יודעת אם גבו ממך יותר, אז מה נסדר אם את לא יודעת? תבואי עם קבלה ונראה".

- ללקוח ששמע על התקלה תתקנו את החשבון, ולקוח שלא שמע עליה אכל אותה?

"נו, כן. 90% מהלקוחות בודקים את החשבונות".

- אני בודקת את החשבונות אבל לא את המשקל.

"תבואי ותדברי. למשל רשמו לך 800 גרם, והייתה לך קובייה של גבינה - נשקול קובייה ונעשה לפי זה".

תגובת רמי לוי: "עובדי המעדנייה איחרו באותו היום בשל עיכובים במחסום. עובדת שאינה מהמעדנייה נתנה שירות במקום ולא ידעה כי עליה לאפס את המשקל. שני לקוחות שקנו בפרק הזמן הזה קיבלו החזר מיד עם גילוי התקלה".