כל התירוצים של בכירי ועובדי חברת החשמל למחדל הניתוקים

(עדכון) - כ-4,000 בתי אב עדיין מנותקים מחשמל, בעיקר בערי השרון נתניה, רעננה וכפר-סבא וביישובים הסמוכים אליהן

שתי יממות כבר חלפו מאז פקדה הסופה הראשונה של החורף את ישראל, ולפי העדכון האחרון של חברת החשמל הערב (ג'), כ-4,000 משפחות עדיין מנותקות מאספקת זרם סדירה. עיקר הניתוקים הם בערי השרון נתניה, רעננה וכפר-סבא וביישובים הסמוכים אליהם. בשעות האחרונות שב זרם החשמל לעשרות אלפי בתי אב ברעננה, נתניה, בצרה, בני ציון, חרוצים ושדה ורבורג, אך חלקם כבר חושב הלאה על פיצוי בגין הנזקים הכלכליים שהסבה הפסקת החשמל הנרחבת - ושוקל להגיש תביעה ייצוגית.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, הופיע היום בפני הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ואמר כי לא יינתנו פיצויים לצרכנים כיוון שהתקלות נובעות מכוח עליון. הוא לא התייחס לעיצומים בהם נוקטים העובדים ולדיון בביה"ד לעבודה שהורה אתמול לעובדים לעבוד במתכונת חירום למשך 72 שעות. בלוך הוסיף כי "אין לנו סמכות להיכנס לכל חצרות הבתים ולגזום עצים וזה מקשה על תיקון התקלות". הוא אף טען כי ועד העובדים סירב לשתף חברות-חוץ כדי לזרז את השבת החשמל, ואף סירב להעביר עובדים מאזור לאזור, במשך מספר שעות - עד שהוכרח לכך ע"י בית הדין לעבודה.

בעוד המנכ"ל מאשים את העצים, יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, מאשים את האוצר. לדבריו, כיוון שהאוצר התנגד להעלאת תעריפי החשמל, לחברה לא היה מספיק כסף לשיפור התשתיות. בדיון בוועדת הרפורמות הבוקר בכנסת אמר רון-טל: "האירוע הוא הסימפטום ולא הבעיה, שהיא הרבה יותר גדולה וחמורה. התשתיות שקרסו הן תשתיות משנת 2002 ואתה אודי (אדירי, נציג האוצר בדיון - ה.כ) אחראי ישיר לכך כי אתה לא עזרת להעלות את התעריפים". יהודה ניב, מנהל מינהל החשמל במשרד האנרגיה, תמך בדברי רון-טל ואמר כי על-פי בדיקת חברות חיצוניות, תעריף החשמל בארץ חסר בצורה משמעותית, "מה שיוצר פער של קרוב ל-4 מיליארד שקל שאיננו מאפשר הטמנה בקרקע של כבלי חשמל".

בתגובה לדבריו של רון-טל אמר אודי אדירי כי "סכסוך העבודה בחברת חשמל שלשום היה ארוך ופגע בצורה משמעותית. החברה לא דיווחה על זה לאף אחד ופנתה לביה"ד לעבודה בשעה מאוחרת".

צבי ורטיקובסקי, נציג מבקר המדינה בדיון, ציין כי "חברת החשמל היא מונופול, והאזרחים תלויה בה. רוב כבלי ההולכה הם על פני הקרקע ולכן פגיעים למזג-האוויר, אין לחברה נתונים על עלויות להטמנתם בקרקע, אין תוכנית-אב לרשות החשמל לשעת חירום ואין תוכנית לתחזוקה והסרת עצים כדי למנוע ניתוק כבלי חשמל. החברה אף מפנה אזרחים למוקד 100 של המשטרה, כי אין מענה במוקד 103 של חברת החשמל".

גרשון ברקוביץ, היועץ המשפטי של מחוז חיפה בחברת החשמל, התייחס לקריאות הצרכנים לתביעה ייצוגית נגדה ואמר: "שום מוקד בעולם לא יכול לעמוד ב-30,000 פניות בשעה". לדבריו, גיזום עצים מתבצע כל השנה, אך לסערה אין פתרון חוץ מכריתת העץ ממש, "ואין לנו סמכות לבצע זאת בלי אישור ממשרד החקלאות. הוצגה תוכנית ארצית למשרדי החקלאות והאנרגיה, כולל מפות, ועד היום טרם קיבלנו ולו אישור כריתה אחד".

בתוך כך, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן, כבל תקף הבוקר בוועדה את שר האנרגיה, יובל שטייניץ, ואמר: "באירוע כזה פותחים חמ"ל ומנסים להגיד לציבור מה קורה. איפה היה השר הממונה שר התשתיות והאנרגיה? במדינות אחרות השר כבר היה צריך להתפטר מתפקידו. צריך לבחון אפשרות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתעסוק בכל נושא משק החשמל. העובדים, ההנהלה והממשלה יצטרכו לתת הסברים והפעם זה לא ייגמר בש.ג".

 

העובדים: חסר לנו ציוד

"חסר לנו המון ציוד. הרבה מהמחסנים שלנו כמעט ריקים. אין לנו מספיק חלקי חילוף ואין מספיק מנופים כדי לתקן את התקלות בעמודי החשמל. לכן במקום לעבוד במקביל, עובדים בטור" - כך חושף היום גורם בוועד העובדים של חברת החשמל ומוסיף: "כשיש סערה צריך פי 2 ציוד. לא רק שאין ציוד, אלא חסרים לנו כ-400 עובדים שיעבדו בשטח. השנה עזבו את החברה כ-800 עובדים: 400 בפרישה מוקדמת ועוד 400 בפרישה טבעית. עדיין לא נקלטו עובדים חדשים במקומם. העובדים שהיו צריכים להיקלט הם עובדים צעירים ומהירים יותר. מה שקורה עכשיו, הוא שגבר בן 55 מתקן את התקלות. אמנם יש לו יותר ניסיון, אבל הוא גם עובד לאט יותר".

גורם נוסף בוועד העובדים הוסיף כי "הסופה תפסה אותנו בהפתעה. אף אחד מהחזאים לא התריע שיהיו רוחות במהירות 130 קמ"ש. בדרך כלל כשאנחנו יודעים שסופה מתקרבת, אנחנו מתכוננים ועוברים למצב חירום. למשל, אנחנו מחזירים את העובדים שנמצאים בחופשות, ובודקים שיש מספיק ציוד במחסן. הפעם זה לא היה המקרה". החזאי דני רופ שהופיע היום בוועדה לביקורת המדינה אמר כי "מה שקרה בחצי השעה הראשונה של הסופה היה דרגה אחת מתחת לטורנדו. קשה מאוד לצפות דברים כאלה".

לטענת הגורם בוועד, אלפי בתים ימשיכו לשבת בחושך עד סוף השבוע: "יש עצים שקרסו על קווי חשמל וגרמו לניתוקים ברחובות רבים. אני מעריך שהיום ומחר נצליח לחבר עוד כ-2,000 בתים, אבל המצב לא קל".

מתכוננים לתביעה ייצוגית

אחרי שני לילות בעלטה התושבים באזור נשמעים מיואשים, ומעבר לתלונות על חוסר נוחות בהתארגנות עם הילדים בבית, קובלים רבים הנזק שמורגש בכיס. טל ברזרר, בעל מכולת ברחוב אוסטורובסקי שברעננה, מנותק מחשמל זה 48 שעות כמעט. "גם אם החשמל יחזור העסק ספג נזק בעשרות אלפי שקלים", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. "לא מדובר רק בחוסר נוחות, אלא בפגיעה כלכלית קשה מאוד לעסק. אנחנו מחזיקים עשרות מקררים עם בשר קפוא, נקניקים, גבינות, גלידות ומוצרים שדורשים קירור והקפאה וכבר 34 שעות שהמוצרים עומדים ללא קירור".

לדבריו, "מיום ראשון בבוקר אנחנו מתנהלים בלי חשמל ונותרים ללא מענה. עשרות שיחות למוקד העירוני, לעיריית רעננה וכמובן לחברת החשמל - כולם ללא מענה. כל פעם הצפי לחזרת החשמל מתארך בכמה שעות ולא נראה שזה מסתיים".

ברזרר הוסיף כי "חברת החשמל והעומד בראשה הם האשמים למצב שבו נמצאת חצי מדינה. אני מציע שכל תושבי רעננה שאין בביתם חשמל יגיעו לביתו של יו"ר חברת החשמל עד שהחשמל בביתו יחזור, ואז אני בטוח שהתקלות יתוקנו תוך כמה שעות בודדות".

כתבות נוספות בנושא:

? דעה: כך נעיף לכלא את מיקו צרפתי בסערה הבאה

? מיקו צרפתי לפני שבועיים: "חכו תראו מה יהיה בסופה הבאה"

? שכר עובד חברת החשמל גבוה ב-159% מהממוצע במשק

? דעה: כדאי מאוד להקשיב לצרפתי

רחל פיגנבוים, בעלה וארבעת ילדיה הקטנים המתגוררים ברעננה, היו מנותקים גם הם מרשת החשמל קרוב ל-40 שעות, עד ששבה האספקה בשעות הלילה. לדברי פיגנבוים, האשמה העיקרית היא חברת החשמל, שלא מתחזקת לטענתה את קווי החשמל כראוי. "אני מפנה את האשמה בראש ובראשונה לחברת החשמל, שצריכה לקחת אחריות על התשתיות שלה. חברת החשמל צריכה לעבוד כל השנה ולפתח את התשתיות ולא לחכות למצבי חירום ואז להתעורר ולפעול. התקשרנו כל כמה שעות למוקד החברה. התנגן תקליט שמתחלף מדי כמה שעות, אבל לא נתנו צפי לתיקון התקלה".

בכל פינה בביתה הונחו מגשים עם נרות, ואחת לכמה שעות אחד הילדים עבר והחליף אותם בחדשים. לדבריה, "בני משפחתי ואני, כמו תושבים רבים ברעננה, היינו שתי יממות ללא חשמל. ללא אור, מזגן, מים חמים, אמצעי תקשורת ומקרר שכל תכולתו תתקלקל".

לדבריה, "כל השכנים ובעלי העסקים ברחוב ובאזור לא מוכנים לשבת בשקט ולסלוח על השעות הרבות שישבנו בבית ללא חשמל. עורך דין שמתגורר בשכנות אלי ואני מתכננים להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל. בשבוע הקרוב נפרסם זאת בכל האזור, נגייס עוד תושבים זועמים ונגיש את התביעה על עוגמת הנפש שנגרמה לנו למען יראו וייראו".

בנה של רחל, סנא פיגנבוים בן ה-20, עבר לאחרונה ניתוח ברגל וכעת הוא מתקשה להתנייד, שכן המעלית בבניין לא עובדת. "אני עדיין בשיקום מהניתוח ונמצא בתפקוד חלקי, בגלל הפסקת החשמל שלא נגמרת אני לא יכול לצאת מהבית ולרדת את שתי הקומות למטה".

לדבריו, "שלשום הייתי אמור ללכת לטיפול פיזיותרפיה ולא יכולתי לרדת במדרגות, ולכן נאלצתי לבטל. מה שהכי עצוב לדעתי במצב, הוא שאני בטוח שאפשר היה למנוע אותו באמצעות התנהלות נכונה של חברת החשמל".

שר התחבורה ישראל כץ אמר הבוקר: "מה שמתרחש במשק החשמל הישראלי הוא מחדל גדול. עודף התערבות רגולטורית, התנגדות העובדים ואי נכונות של הדרג המדיני להוביל רפורמות ולקבל החלטות. ומה התוצאה? מדינת עולם שלישי. חברת החשמל קורסת, הציבור נפגע וגם עתידם של העובדים לא מובטח. ב'שמיים הפתוחים', ברפורמות בנמלים וברכבת הוכחנו שאפשר גם אחרת. תחרות נכונה, שמבטיחה שירות ברמה גבוהה והוזלת יוקר המחייה ומעניקה גם ביטחון תעסוקתי לעובדים. הגיע הזמן לעשות מעשה".