צרפתי: "עבדנו כל הלילה; חב' חשמל קורסת, הכול יתמוטט"

(עדכון) - עשרות אלפי בתים עדיין מנותקים מחשמל ■ צרפתי בכנסת: "זה שאין רפורמה מעכיר את היחסים עם ההנהלה וגורם לכך שלעובדים אין מוטיבציה"

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

"חברת החשמל קורסת. היא נגמרת. עוד מעט הכול יתמוטט, ולא תצליחו להרים את החברה יותר" - כך אמר יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, בדיון שמתקיים היום (ב') בוועדת הרפורמות בכנסת. "לא מערכת היחסים בין העובדים להנהלה היא הבעיה, אלא שהקווים קורסים. והקריסה תמשיך כל עוד לא תהיה רפורמה".

למרות ההאשמות על שביתה איטלקית של העובדים, צרפתי אמר כי "העובדים עשו הכול על-מנת לתקן תקלות בסופה הקודמת, וכך הם עשו גם אתמול. הם עבדו כל הלילה. בכל זאת מאשימים את העובדים. אבל כפי שהתרענו בעבר, זה שאין רפורמה מעכיר את היחסים עם ההנהלה וגורם לכך שלעובדים אין מוטיבציה".

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, הצטרף לדבריו של צרפתי וטען כי "משק האנרגיה מדמם, הוא נמצא במשבר חמור". לטענתו, יש להשקיע מיליארדי שקלים בקווי החשמל על-מנת שלא יקרסו בשעות חירום: "מדובר בהשקעה של כמיליארד שקל כל שנה. איך ההשקעות האלה אמורות להגיע? דרך התעריף. אבל הוא לא מכסה את ההשקעות הנדרשות".

עוד הזכיר רון-טל כי ישראל מצאה משאבי גז אדירים שיכולים - אם יהיו מנוצלים נכון -להוציא את משק החשמל מהמשבר בו הוא נמצא: "יש כאן הזדמנות היסטורית לצאת ממצב של משבר. ישראל יכולה לספק לעצמה את כל צרכי האנרגיה שלה. אבל זה לא קורה כי המשק לא מוסדר".

מנותקים

גם הבוקר (ב'), כמעט 24 שעות לאחר תחילת הסערה, עדיין מנותקים אלפי בתי-אב מאספקת חשמל. בתום דיון משפטי הורה בית הדין לעבודה שבמשך 72 שעות יעבדו העובדים במתכונת חירום. ואכן עובדי חברת החשמל עבדו במהלך כל הלילה במתכונת חירום מלאה לצמצום הפגיעות בקווים שנפגעו עקב הסערה.

באזור השרון, ובעיקר ברעננה ונתניה, עדיין קיימות הפרעות משמעותיות. בבוקר היו כ-50 אלף בתי-אב מנותקים מחשמל ובצהריים המספר ירד ל-45 אלף, למרות שבחברת החשמל התחייבו כי עד הצהריים יהיו "רק" כמה אלפי בתים מנותקים. אחה"צ עמד מספר המנותקים על כ-40 אלף. לטענת החברה היא מטפלת בכ-300 קווי מתח גבוה שנפגעו ועדיין ישנם עוד אלפי חוטים קרועים. 

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ הגיב לשביתה האיטלקית של ח"י וקרא להם לשוב לעבודה: "אני קורא לעובדי חברת החשמל לעשות כל מאמץ כדי לתקן במהירות את התקלות ולחבר את אזרחי ישראל, שנותקו, לרשת החשמל. אסור שמחלוקות כלשהן לגבי הרפורמה בחברת החשמל תגרומנה לשיבוש באספקת שירות כל כך חיוני לאזרחי ישראל".

בחברת החשמל מיהרו לפרסם היום תמונות של עובדי החברה בשטח, מתקנים תקלות:

תיקון תקלות חשמל ע``י עובדי חברת החשמל /מתוך הפייסבוק של חברת החשמל
 תיקון תקלות חשמל ע``י עובדי חברת החשמל /מתוך הפייסבוק של חברת החשמל

צרפתי לפני שבועיים: "חכו תראו מה יהיה בסופה הקרובה"

בדיוק לפני שבועיים נכח מיקו צרפתי, ועד עובדים חברת החשמל, בדיון בוועדת הכלכלה שעסק ברפורמה בחברה, ושיגר איום מפורש שהופך כעת למעשים: "אם עופר בלוך חושב שאתן לו לפטר 1,500 עובדים - הוא טועה. מצבה של חברת החשמל משתפר? רק נדמה לכם. אתם חושבים שנחלץ אתכם בסופה הקרובה? אתם כולכם טועים... אתם חושבים שהעובדים ישלמו את המחיר? אתם טועים. חכו מה יהיה בסופה הקרובה... כולם מקדשים פה תחרות למרות שזה לא יוביל להוזלת מחיר החשמל. זה שטויות במיץ עגבניות. יש פה מישהו שמרוויח מזה. טייקונים שמוכרים חשמל לטייקונים ומאשימים את עובדי חברת החשמל בעליית מחיר החשמל".

הנהלת חברת החשמל פנתה אתמול (א') לבית הדין לעבודה לאחר שהתרשמה כי עובדי החברה אינם פועלים במתכונת חירום כמקובל באירועים כאלה בהנחיית ארגון העובדים. החברה ביקשה מבית הדין להורות לעובדים לפעול במתכונת חירום ולא לנהל מאבקים על גבם של עשרות אלפי לקוחות. בית הדין נעתר לבקשת ההנהלה, הורה לעובדים לחזור לעבוד במתכונת חירום ויקיים דיון בנושא לקראת חצות.

ברקע לפניית הנהלת חברת החשמל לבית הדין, עשרות אלפי בתי-אב בעיקר באזור השרון עדיין היו מנותקים אתמול בערב מחשמל בעקבות מזג-האוויר הסוער, שהוביל להרוג אחד, כמו גם לפגיעות קשות ברשת החשמל, בתשתיות ולקריסת עצים ברחבי הארץ.

צרפתי הכחיש מצדו אתמול את טענות ההנהלה ואמר כי הטענות יתבררו בבית הדין. "זהו מעשה מכוער של ההנהלה וספין מגעיל", מסרו גורמים בוועד. "העובדים נקרעים מהבוקר, והם זורקים אחריות".

? דעה / ליאת רון: כך נעיף את מיקו צרפתי לכלא בסערה הבאה