כך נעיף לכלא את מיקו צרפתי

חייבים לעצור ההתנהלות הברוטלית של ועד עובדי חח"י

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

השביתה האיטלקית שיזם ועד עובדי חברת החשמל, כשאלפי ישראלים מנותקים מהזרם במשך שעות ארוכות, היא התנהלות אלימה וברוטלית.

גם בימים כתיקונם מתנהל הוועד, בראשותו של מיקו צרפתי, כבעל הבית של חברת החשמל הלאומית של ישראל. צרפתי, בלי בושה, גם אומר זאת בקול רם, כאילו החברה של אבא שלהם.

אבל, כשהוועד בחברת החשמל מרשה לעצמו להתנהל כאחרוני הבריונים בעת חרום, חייבים פעם אחת ולתמיד לעשות לזה סוף. צריך להכריז על הוועד הכוחני הזה כמונופול.

לחבורה הזו אין אלוהים. לפני שבועיים הכין צרפתי את הציבור לזובור הנוכחי כשאמר בדיון בוועדת הכלכלה, "חושבים שנחלץ אתכם בסופה הקרובה? אתם טועים" - והבהיר שלא ייתן לפטר 1,500 עובדים. אמר - וקיים. הוא לא רק מצפצף על הח"כים, אלא שם פס על הלקוחות שלו, הציבור בישראל, שנחשב כנראה בעיניו כסרח עודף לפעילות המפוארת של החברה.

העובדה שחברת החשמל שקועה בחוב של יותר מ-70 מיליארד שקל לא מעניינת את הוועד. העיקר שהשכר של חלקם בשמים והם מחזיקים ב"קופה קטנה" של 2 מיליארד שקלים מכספי הציבור למימון פינוקים קטנים כמו חשמל חינם, נופש ומתנות לחגים, כאילו מדובר בחברה רווחית ולא בבור חובות עצום. ברור להם, כנראה, שאם החברה תקרוס, אנחנו, משלמי המיסים, נצטרך לכסות את החוב.

הוועד המפואר הזה תוקע את הרפורמה במשק החשמל, שהטובים בשרים, בכלכלנים ובפקידים מנסים להעביר כבר שנים ארוכות. מדובר באבסורד שלא מתקבל על הדעת במדינת חוק. נסו לדבר על זה, אוף דה רקורד, עם שלוש היצרניות הפרטיות שאחרי מאבקים ארוכים זכו, סוף סוף, בחתימת שר האנרגיה על חוזים ל-20 שנה.

בכל הכבוד לזכויות העובדים, אזרחי המדינה חשובים לא פחות. מעבר למחיר חשמל תחרותי, מגיע לאזרחים שירות מתקבל על הדעת ויחס מכבד. לכן, לאור ההתנהלות חסרת האחריות והמצפון בסופה הנוכחית ולמרות שאין כרגע ממונה על הגבלים, יש לפעול להכרזה על ועד העובדים של חברת החשמל כמי ששולט במונופול ולהחיל עליו את החוק בהתאם. לפנינו פיגוע כלכלי וחברתי, שחברי הכנסת צריכים למנוע אותו בחקיקה.

כאשר תצא הכרזה כזו, שתגדיר את השליטה שלו במשק החשמל תוך הגבלה של התחרות בו, יוכלו הנהלת החברה ומדינת ישראל לטפל בהם ללא אותה רפיסות מתמשכת, שרק מגבירה את התיאבון של חברי הוועד להתעמר בציבור.

אני רוצה לראות אם צרפתי יעז לאפשר לעובדים שלו לעשות שביתה איטלקית, או להחליט שלא בא לו לתקן כרגע תקלות, כשיהיה תלוי מעל ראשו עונש מאסר בפועל. לצערי, הגענו למצב שזו הסנקציה היחידה שיכולה להרגיע השתוללות חסרת רסן. ייתכן שייפתח אז גם חלון הזדמנויות להעברת הרפורמה באפשרי להעברת רפורמת החשמל שכולם מחכים לה, בחושך.