ביה"ד: "הנהלת רכבת ישראל יכולה לנייד עובדים לשם ייעול"

נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בת"א, השופטת אפרת לקסר: "הלכה פסוקה היא כי ניוד עובדים הוא חלק מהפררוגטיבה הניהולית של המעסיק"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

"הנהלת רכבת ישראל יכולה לנייד עובדים לשם ייעול, וועד העובדים אינו יכול להתנגד לכך". כך פסקה היום (ה') נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, השופטת אפרת לקסר, שהמליצה לצדדים לחזור למשא-ומתן.

התיק הגיע לשולחנה של השופטת לקסר לאחר שהסתדרות העובדים וועד עובדי רכבת ישראל הגישו בתחילת החודש בקשה למתן סעדים במסגרת סכסוך קיבוצי, למנוע מחברת רכבת ישראל לנייד עובדים ממתחם לוד למתחם באר-שבע.

הבקשה הגיעה משום שבמהלך שנת 2014 הודיעה הנהלת רכבת ישראל על רצונה להעביר את עובדי מוסך לוד למוסך באר-שבע, לתקופה זמנית (עד 4 שנים). זאת כחלק מפרויקט לאומי של הסבת ציוד הנייד ותשתיות הרכבת לציוד המונע בחשמל במקום דיזל.

לטענת החברה, מחודש מאי 2014 מתנהלת הידברות בית הצדדים לגבי השלכות הניוד. בינואר השנה הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בשל כך. מאז ועקב כך, לטענת החברה החלו שיבושים בעבודת עובדי הרכבת. במאי השנה הודיעה ההסתדרות והוועד כי עקב הסכסוך צפויה להתקיים שביתה מלאה ברכבות. באותו חודש ההנהלה פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב ובמשך מספר חודשים הצדדים ניהלו משא-ומתן בחסות בית הדין. על-פי הודעות שהגיעו לבית הדין, המשא-ומתן לא הצליח להתקדם ומוצה מבלי שהגיעו להסכמות.

במסגרת ההחלטה שניתנה היום כתבה השופטת אפרת לקסר כי "הלכה פסוקה היא כי ניוד עובדים הוא חלק מהפררוגטיבה הניהולית של המעסיק". עוד נקבע, בין היתר, כי " ככל שלהחלטות המעסיק יש השלכות על זכויות העובדים מוטלת עליו חובת ההידברות עם נציגות העובדים בעניין אותן ההשלכות"

לדברי השופטת, "החובה לנהל הידברות על ההשלכות אין משמעותה כי לעובדים מוקנית מראש חסינות מפני שינוי תנאי עבודתם". בהחלטתה ציינה השופטת כי החברה קיימה הליך הידברות עם ההסתדרות והוועד לגבי השלכות הניוד במשך זמן ממושך. "הננו קובעים בזאת כי החברה קיימה את חובת ההדברות במישור הקיבוצי בנדון, ולפיכך לא ניתן יותר למנוע ממנה לבצע את ניוד העובדים כמבוקש", נאמר בהחלטה.

השופטת המליצה לצדדים לחזור לשולחן המשא-ומתן.