לקראת אישור בכנסת: הפסקת שימוש חורג בדירות משרדים

גני הילדים, מעונות היום, המרפאות והדירות בקומת הקרקע הוחרגו מההחלטה ■ לפי הערכות מדובר בכ-24 אלף דירות ■ פרשנות: צעד קטנטן בלבד

דירה להשכרה / צילום:תמר מצפי
דירה להשכרה / צילום:תמר מצפי

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית חלק מפרק הדיור בחוק ההסדרים. בין היתר מדובר באישור קביעת הוראת שעה למשך 5 שנים במסגרתם לא ניתן יהיה לקבל או להאריך שימוש חורג בדירות מגורים לשימושים שאינם למגורים. תכלית הצעה זו היא להוציא את השימושים החורגים ממרכזי הערים ולייצר על ידי כך היצע גדול יותר של דירות למכירה או להשכרה.

בנוסח המקורי שעלה להצבעות הסכימו במשרד האוצר להחריג את גני הילדים, מעונות היום והדירות בקומת הקרקע מההחלטה, אך התעקשו שכל השימושים האחרים יאלצו לסיים את השימוש החורג ולפנות את דירות המגורים. אך במסגרת הדיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה עלתה התנגדות קשה מצד קופות החולים, הרופאים וגם שר הבריאות בעצמו שטענו כי יש להחריג גם את המרפאות מהחוק. בסופו של דבר, עברה היום ההצעה כאשר אכן המרפאות הוחרגו בסופו של דבר.

נציין כי מדובר במרפאות שעיקר עבודתן ציבורית כמו גם מרפאות שיניים וההסכמה בוועדה הייתה שכל מרפאה תצטרך להציג אישור מלווה בתצהיר חתום כי מרבית מהיקף עבודה היא ציבורית ולא פרטית. "רופא שיעשה שימוש חורג בדירת מגורים יצטרך למסור תצהיר לפיו רוב פעילות המרפאה הינה במימון ציבורי (קופות חולים או משרד הביטחון) ויציג את חוזה ההתקשרות שלו עם הגוף הציבורי", כך נקבע היום בוועדה. נציין כי מרפאות שעיקר עיסוקן פרטי לא הוחרגו מהחוק.

בדיון שנערך בהצעת החוק לפני מספר שבועות הציג משרד האוצר, שקידם את הצעת החוק, נתון מעניין על פיו מספר דירות המגורים שמשמשות לייעודים אחרים שאינם למגורים, בהחרגת גני הילדים מעונות היום והדירות שבקומת הקרקע, עומד נכון להיום על כ-28 אלף דירות. נציין כי מדובר בהיקף המתייחס למחוזות עליהם מוצע להחיל את החוק - מחוז המרכז, תל אביב וחיפה. כעת, כאשר הוחלט גם להחריג את המרפאות, מדובר במספר נמוך יותר של דירות שעתידות להתפנות לשימושם המקורי והוא מגורים שיעמוד על כ-24 אלף דירות. כעת, שהצעת החוק עברה קריאה שנייה ושלישית, וכל ההסתייגויות שהוצגו כנגד ההצעה הוסרו מסדר היום, תוכל ההצעה לעבור לאישור סופי במליאת הכנסת.

פרק אחר עליו דנה היום ועדת הפנים והגנת הסביבה ואושר גם הוא לקריאה שנייה ושלישית עוסק בהמלצות צוות 120 הימים לטיפול במצוקת הדיור ביישובי המיעוטים. ההצעה שאושרה היום עסקה בקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור וקבעה הוראה ייחודית המתייחסת ליישובי מיעוטים לפיה, אם חלה על מגרש תוכנית למגורים והבנייה שנבנתה בו חורגת מן המותר עד 30% מהשטח, תוסמך ועדה מקומית לתת הקלה בעניין היקף זכויות הבנייה. מדובר במבנים שנבנו עד שנת 2011 בלבד. נציין כי מדובר בהליך חריג המאפשר למעשה הכשרה של בנייה לא חוקית ביישובים האמורים וזאת כחלק ממתן מענה לחסמים שונים שמונעים פיתוח וקידום פתרונות דיור ביישובים אלו.

לא ממש פטיש 5 קילו / דרור מרמור

הוצאת משרדים וקליניקות מדירות המגורים מצטרפת שנים כג'וקר קבוע בכל תוכנית מתוקשרת לפתרון משבר הדיור. ראש הממשלה נתניהו דיבר על זה מספר פעמים, אצל שר האוצר יובל שטייניץ המהלך היה חלק מאותו "פטיש חמישה קילו" שהבטיח ב-2011 לזעזע את ענף הנדל"ן, וגם שר האוצר משה כחלון צירף את הגזירה לחוק ההסדרים (אחרי שגם שר האוצר יאיר לפיד ניסה להוביל מהלך דומה). באוצר טענו היום שמדובר ב-24 אלף דירות כאלו הנמצאות בערים הגדולות. כדי להבין עד כמה הנתון דרמטי, צריך להזכיר שבכל שנה נמכרות פה בסה"כ כ-25 אלף דירות חדשות (כרבע מכלל העסקאות), כך שמדובר על הבטחה של ממש - מנה שנתית של דירות שיחזרו לשוק - שאמורה לטפל בחסר המפורסם של היצע הדירות.

אז זהו, שלא ממש. אפילו באוצר לא מיהרו היום לחגוג את ההחלטה, אחרי שגם שם כנראה הבינו שמדובר בצעד קטנטן. ראשית, הם יודעים בעצמם שהנתון הזה, 24 אלף דירות שמשמשות לייעוד אחר, הוא הערכה בלבד. לפני שנתיים היו באוצר כאלה שהעריכו שמדובר בכמות גבוהה פי 2 ואפילו פי 4, ומאז המספר נחתך בעשרות אחוזים (ולא ראינו שנמכרו פה עשרות אלפי דירות משרדים).

לאמיתו של דבר, למדינה או לרשויות המקומיות אין מושג כמה דירות כאלו באמת ישנן בשטחן, או כמה בכלל ביקשו אישור לשימוש חורג בדירת המגורים (צעד שיכול לסבך את בעלי הדירה מבחינה מיסויית כשינסו למכור את אותן דירות בפטור ממס שבח).

אבל הכי חשוב - לרשויות המקומיות אין שום תמריץ להוציא אותם משם. מי שאמורות לפקח ולדאוג לכל העניין (לאסור הוצאת שימוש חורג), ישמחו לראות כמה שיותר משרדים וקליניקות בעיר.

בגלל ש"עירוב שימושים" חזר להיות הבון-טון הכי בולט בעולם התכנון (אף אחד לא רוצה מתחמי משרדים נטושים בלילות), בגלל שהארנונה לעסקים גבוהה פי כמה ממגורים, ובגלל שעורכי דין, רואי חשבון ורופאים הם דיירים מצויינים שמשרתים את העיר ולא דורשים כמעט שירותים עירוניים (חינוך, בריאות ועוד). לא בכדי ראינו בשבועות האחרונים עוד ועוד כרסומים בהצעה המקורית - רק מחוזות חיפה, תל אביב והמרכז; גני ילדים מחוץ לתחום; גם קומות הקרקע; וגם רופאי שיניים והמרפאות הציבוריות נשארו בחוץ.

כך, בסופו של יום, נשארנו בעיקר עם רואי החשבון ועורכי הדין, לא בדיוק שני המגזרים שישנו את התוכניות ואת כתובת המשרד בגלל שבירושלים עושים שרירים. לכל היותר, הם יכניסו מיטה ומקרר למשרד הוותיק כדי לשכנע את מי שצריך שמדובר בדירת מגורים.