השופינג של נובמבר: כל המבצעים החמים וההנחות השוות

הצרכנים הישראלים מאוד אוהבים שופינג, וקשה להם לעמוד בפיתוי שמציבים ימי המכירות המרוכזים שהחלו לאפיין את חודש נובמבר בשנים האחרונות ■ "גלובס" בודק אילו מבצעים והנחות אפשר למצוא - ומה כדאי לזכור

קשה להיות צרכן חסכן בנובמבר. אל חגיגת הקניות האמריקאית המכונה Black Friday, שקיבלה עם השנים צביון בינלאומי וגם תוספת בדמות הסייבר מאנדיי (Ciber Monday), הצטרפו בשנה שעברה גם יום הרווקים הסיני, שמקודם בארץ בעיקר על-ידי אתר צ'יינה ביי, ומיזם Shopping.il - שמקודם על-ידי גוגל ונעשה השנה בשיתוף ישראכרט. כל בהלת הקניות הזאת שמנתבת את הצרכנים לגהץ את כרטיס האשראי ללא הפסקה באינטרנט, הכניסה את הקניונים ואת רשתות האופנה לפניקה - כך שבימים אלה מציעות רשתות האופנה המובילות הנחות עצומות על מגוון פריטי חורף בקניונים שונים (למשל בקניוני עזריאלי עד 12.11).

למה נובמבר? כשמדובר בבלאק פריידיי, הרי שמדובר במסורת של שנים ארוכות: סוף השבוע הראשון שאחרי חג ההודיה מסמל למעשה את פתיחת עונת הקניות שמגיעה לשיחה בחג המולד. אצל הסינים, נוהגים מאות מיליוני רווקים לחגוג את היום הזה - ואתרי הסחר הממולחים היטיבו להבין שבעולם המערבי רק מחפשים סיבה למסיבה, כך שכדאי לייצא את תרבות השופינג הזאת החוצה. גוגל מצדה זיהתה כנראה שהצרכנים בשלים בימים אלה לשופינג יותר מתמיד, ולאור ההצלחה של השנה שעברה החליטו שם לקדם מהלך דומה גם השנה. רשתות האופנה והקניונים, מצדם, סובלים בתקופה זו מהאטה גדולה בקניות, שנובעת בין היתר מהעובדה שהצרכנים כבר נטולי מזומנים אחרי חודשים ארוכים של הוצאות (יולי-אוגוסט וחגי תשרי). בנוסף, הם חוששים - ובצדק - שאת המזומנים שעוד נותרו בידיהם הם יעדיפו להוציא באתרי אינטרנט בינלאומיים. זאת, הן משום שבישראל מחירי תחילת החורף בדרך כלל גבוהים, והן משום שיותר ויותר צרכנים ישראלים גם ככה נוהגים לקנות באתרי אופנה מחו"ל, והידיעה שיש כעת מבצעי הנחה אטרקטיביים במיוחד רק תעודד את הנהירה לשם. לכן, הקדימו הרשתות והקניונים את מבצעי החורף שלהם ומציעים בימים אלה מחירים מצחיקים על פריטי חורף.

מי שביקר אתמול בקניונים, למשל קניון בעזריאלי בתל-אביב או במודיעין, נאלץ לפלס את דרכו בין הדוכנים שהוציאו כל רשתות האופנה הגדולות. רנואר, גולף, סליו, קסטרו, פוקס וזיפ הן רק חלק מהרשתות שהבינו שכדי להילחם בנדידת הצרכנים מהקניון לאינטרנט, עליהן להציע את פריטי החורף כבר עכשיו במחירים נוחים. כך למשל, קפוצ'ון של פוקס לילדות נמכר ב-19 שקל בלבד, מעיל חורפי מעוצב של זיפ, שמחירו המקורי היה 480 שקל, נמכר ב-100 שקל, וחולצות של רנואר נמכרו ב-50 שקל לפריט.

ולא רק רשתות האופנה הגדולות - הנחות יש גם באתרים אחרים: באתר Adika מבטיחים הנחה של עד 70% על פריטים שונים (המבצע יתקיים ב-26 עד 30 בנובמבר). באתר Stuffstore.co.il תוענק עד 70% הנחה על פריטים שונים כולל שליח חינם (בקנייה מ-100 שקל). טווח המחירים אחרי הנחה נע בין 40 ל-250 שקל, המכירה עד מחר (ה-12.11). באתר הנעליים Shoeshu.co.il מציעים עד 50% על דגמים שונים.

שופינג il

כ-300 חנויות - חלקן רשתות גדולות, חלקן חנויות קטנות וחלק אתרי סחר מקוון - לוקחים חלק בשני ימי המכירות שמובילה גוגל בשיתוף עם ישראכרט. לשם כך הוקם אתר ייעודי (Shoppingil.co.il), שמוביל אל אתרי החנויות השונות. בשנה שעברה איגד האתר 150 חנויות שהציעו הנחות משתנות ומשתלמות במידה כזו או אחרת. מנתוני גוגל, ביקרו בו אז כחצי מיליון ישראלים. היקף המכירות עמד על כ-20 מיליון שקל בשני ימי המכירה - סכום ששיקף פעילות הגדולה פי 6 לעומת יום רגיל. בנוסף, כ-67% מהרוכשים סיפרו שקנו באתר ישראלי שלא הכירו. הערכת גוגל היא שהשנה היקף המכירות יעמוד על 30 מיליון שקל לפחות, ונתונים שנאספו כמה שעות אחרי פתיחת האתר מלמדים שהייתה להם סיבה טובה להיות אופטימיים: באתר באליגם, אחד משלושת אתרי השופינג הגדולים שמשתתף בשופינג.il, דיווחו כי כבר בתחילת היום חל זינוק של מאות אחוזים ברכישות בכל הקטגוריות, ובמיוחד שואבי אבק ושטיחים. בשעות הבוקר דווח כי אתר שופינג.il ואתר BigDeal קרסו לזמן קצר בשל עומס בכמות הגולשים.

אילו הנחות? ההנחות מגוונות, ובדיקה מגלה שחלקן אטרקטיביות וחלקן ייתנו כנראה בקרוב במסגרת מכירות סוף העונה. לדוגמה, בשעות הבוקר במסגרת "מבצע השעה" הוצע מעיל של קסטרו ב-50% הנחה (ב-100 במקום ב-200 שקל), מעיל טרנץ' של רנואר נמכר ב-120 שקל במקום ב-400 שקל ופיג'מות ילדים של דלתא ב-30 שקל במקום ב-100 שקל. מבצע אחר ואטרקטיבי למדי כלל עדשות מגע יומיות (אקיוב מויסט) ב-74 שקל דרך סופר-פארם.

בתי עסק נוספים המשתתפים במכירת האתר כוללים את טויס אר א, המציע (בדומה לשנה שעברה) מטבח צעצוע ב-70 שקל במקום ב-150 שקל (משלוח עד הבית יוסיף 30 שקל לעסקה). עוד בתחום הצעצועים מוצעות ערכות לגו שונות בהנחה המגיעה ל-50%. עד כמה הישראלים פתוחים לרכוש מכונית אונליין לא ברור, אולם דגמי פג'ו שונים מוצעים באתר בהנחה של כ-10,000 שקל (נזכיר כי גם תחום הרכב הוא ענף משופע הנחות במסגרת מועדוני צרכנות וימי מכירה מיוחדים).

למעשה, כמעט ואין בית עסק בתחום האופנה שלא קופץ על המציאה להעניק הנחה תחת אמתלה או תירוץ כלשהו בדרך אל מכירת סוף העונה הקרבה ובאה. חלק מההנחות מוענקות בימים אלה ממש ויש שיוענקו בגל ההנחות של הבלאק פרידיי שייערך בסוף החודש, בהן מותג התיקים Full Spot, שיעניק 20% הנחה על כל פריטי החנות. כך למשל תיק Obag יעלה 450 שקל במקום 560 שקל ושעוני יד ב-130 שקל במקום ב-160 שקל.

■ מה עוד חשוב לדעת? כדאי לשקלל את עלויות המשלוח. הקנייה מתבצעת באתרים המוכרים ולא באתר הייעודי. אם בחרתם כמה מוצרים, כל קנייה מתבצעת בנפרד - מה שמסרבל את התהליך. שימו לב שרוב האתרים דורשים הרשמה לפני הקנייה, כלומר מסירת פרטים.

יום הרווקים הסיני

בישראל מקודם יום הרווקים הסיני בעיקר על-ידי אתר צ'יינה ביי, אשר מנסה לקדם את תרבות רכישת מוצרי הטכנולוגיה והרהיטים מסין. צ'יינה ביי מציע כל השנה לרכוש את המוצרים של היצרניות הסיניות בזול, גם במחירים הנמוכים יותר מאלו שבחנויות המקומיות בישראל (הנמכרים דרך יבואנים רשמיים).

■ האם משתלם לקנות? תלוי מה. בדיקה מגלה שמי שמתכנן גם ככה לקנות סמארטפון של חברות כמו שיאומי, OnePlus או וואווי, יכול לרכוש את המוצר בעסקה משתלמת מאוד. בצ'יינה ביי מציעים מכשירים ב-10 שקל, אבל מדובר במעט יחידות.

בצ'יינה ביי הציעו גם מגוון סמארטפונים במחירים נמוכים מאוד שהגיעו גם ל-80% הנחה, אך הבעיה היא המסים שהצרכן המקומי יצטרך לשלם בארץ (מס קנייה ומע"מ) - שמגיעים ל-35%. כך, לקוח שרוכש ביום הרווקים הסינים בצ'יינה ביי סמארטפון מדגם 2 של OnePlus, ישלם על המכשיר 350 שקל במקום 1,750 שקל, אך יצטרך לשלם למדינה עוד 610 שקל. הסיבה היא שהמדינה גובה מיסים לפי המחיר המקורי ולא לפי ההנחה. מהסיבה הזו, צריך לזכור שמחירי המוצרים באתרים הנמצאים מחו"ל מאוד אטרקטיביים, אבל המדינה מקשה על הצרכנים ליהנות מהם.

■ מבצעים לדוגמה: סמארטפון של וואווי P8 נמכר בצ'יינה ביי ב-545 שקל לפני מיסים (במקום 2,720 שקל), ואחר מיסי המדינה המחירי קופץ ל-1,500 שקל. צריך לציין שהיבואן המקומי בארץ, אלפא טלקום, מוכר את ה-P8 באופן קבוע ב-2,000 שקל.

לא רק אתרים סיניים, גם רשתות מקומיות מוכרות קפצו על העגלה. ברשת דינמיקה סלולר נמכר היום גלקסי S6 של סמסונג בגרסת 64 ג'יגה במחיר של 2,750 שקל במקום 3,760 שקל, ו-G3 של חברת LG בגרסת 16 ג'יגה נמכר ב-1,400 שקל במקום 1,800 שקל. מדובר במחירים משתלמים.

בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי

מי שמתעתד להגיע לארצות-הברית או לאירופה בסוף החודש יזכה לראות מקרוב חגיגת קניות מה היא, אבל בשנים האחרונות אפשר ליהנות בתאריכים אלה ממבצעים אטרקטיביים - בעיקר בתחום הטכנולוגיה - גם בארץ, בין אם בחנויות כמו באג ובין אם באתרי הסחר הגדולים אמאזון וכו'

בשנה שעברה מכרה רשת באג לפטופים בהנחה בגובה המע"מ והציעה הנחות של מאות שקלים על אוזניות ביטס וסמארפונים. ברשת בסט מובייל נמכר אז גלקסי S5 במחיר 2,400 שקל במקום 2,555 שקל. בוואלה שופס מכרו לפטופ אסוס מדגם טרנספורמר בוק T100 במחיר של 1,510 שקל במקום 1,780 שקל וטלוויזיית LG בגודל 39 אינץ' מדגם LN560Y ב-1,850 שקל במקום 2,180 שקל.

■ האם משתלם לקנות? ברוב המקרים רשת באג מציעה מבצעים אטרקטיביים מאוד בתחום הטכנולוגי, והצפי שגם השנה יהיה כדאי לחכות לרכישת סמארטפון או מוצרים אחרים.

■ מבצעים לדוגמה: חברת ביקונקט תציע בבלאק פריידי מבצעים על מוצרי אודיו. רמקול אלחוטי של פיליפס מדגם SB2000B יימכר ב-170 שקל במקום 500 שקל. אוזניות פיליפס SHL5205PK - ב-100 שקל במקום 400 שקל. בוואלה שופס יימכר רובוט שואב אבק מדגם רומבה 660 ב-1,650 שקל במקום 2,000 שקל, וגם מכונת תספורת רמינגטון מסדרת Pro Power ב-100 שקל במקום 200 שקל. בניופאן יציעו מסך 50 אינץ' מדגם B7100A של האייר במחיר 2,600 שקל במקום 3,200.

גם אתר הפארם החדש ברייקר (Breaker.co.il) יציע בתאריכים 27-28 בנובמבר הנחות וביטול דמי המשלוח. כך למשל, מכונת גילוח פיליפס pt920 תימכר ב-40% הנחה - 300 שקל במקום 500, ומכונת תספורת של בראון דגם קרוזר 6, תימכר ב-200 שקל במקום 350 שקל. מעבר לים, אמזון התחילה כבר עכשיו במבצעים לקראת בלאק פריידי בעמוד מיוחד שמוקדש ליום המכירות הזה. למשל, שלט חכם אוניברסלי של לוג'יטק נמכר ב-75 דולר במקום 130 דולר והרמקול-עוזרת קולית חכמה של אמזון במחיר של 150 דולר במקום 180 דולר. ניתן גם למצוא מכונות גילוח של פיליפס במחירים נמוכים של עד 50% הנחה. באתר בסט ביי האמריקאי מציעים אייפד אייר 2 בגרסת WiFi עם 16 ג'יגה ב-400 דולר במקום 500 דולר, וגם טאבלט סרפס פרו 3 של מיקרוסופט עם 128 ג'יגה ב-750 דולר במקום 800. על המחירים הללו יש להוסיף 8% מס מקומי, וכמובן את המסים הנגבים בכניסה לישראל.

40% מהמוצרים הסיניים מזויפים?

הנתונים מלמדים על אלפי ישראלים שקונים באתרים סיניים - ועל זינוק חד במספר הרוכשים ביום הרווקים הסיניים. זאת, למרות שלא תמיד אותם רוכשים מרוצים, ויש לא מעט תלונות על בגדים שהגיעו במידות לא נכונות, נרתיקים מקולקלים לסלולר ועוד. התלונות האלה לא אופייניות רק לישראלים. הגארדיאן הבריטי פרסם לאחרונה דוח מעניין שפורסם על-ידי רויטרס בשנחאי בנוגע למוצרים מזויפים הנמכרים בסין. הידיעה מצטטת את סוכנות הידיעות הרשמית Xinhua בסין, ולפיה יותר מ-40% מהמוצרים שנמכרו אונליין בשנת 2014 בסין היו או מזויפים או באיכות גרועה. למעשה, גורמים רשמיים בסין קיבלו לידיהם החודש דוח שלפיו פחות מ-59% מהפריטים שנמכרו באינטרנט בשנה שעברה היו מקוריים או באיכות טובה. סין מנסה להילחם בתופעת הזיופים, משום שהדבר מייצר כאב ראש לא קטן למותגים בינלאומיים שמבקשים לפעול בשוק הסיני, כמו אפל למשל. כך למשל, ענקית הקניות המקוונת עליבאבא משקיעה לא מעט בלובי כדי להישאר מחוץ לרשימה השחורה של המוצרים המזויפים שמפרסמת ארה"ב, וזאת בגלל תלונות שהיו על מוצרים מזויפים שנמכרו דרך האתר. הדוח קרא להגדיל את הפיקוח והבקרה כך שזכויות הקונים והמוכרים יהיו מוגנות.

יום ללא קניות

אל מול טרפת הקניות קמה מחאה נגד תרבות הצריכה, שהביקורת כלפיה במידה רבה מוצדקת, בדמות יום ללא קניות שבמסגרתו המשימה היא להימנע, למשך יום אחד מקניות. לא מדובר בסתם יום אחד, אלא דווקא ביום שבו הצרכנים מסתערים על החנויות: בארצות-הברית היום הזה מתקיים ביום שישי השחור שיצוין בסוף החודש. לטרפת הקניות יש משמעות סביבתית אדירה בייצור פסולת עודפת הנערמת על כדור הארץ. פעילי סביבה קוראים לצרכנים להניח בצד את הטרפת ואת הפיתוי להנחות ודווקא לא לקנות ביום הזה לצד קריאה לצמצם צריכה בכלל לאורך כל ימות השנה - במזון ובכל תחום אחר שבו רובנו קונים הרבה מעבר למה שאנחנו זקוקים לו באמת.