כשלון משפטי לענבל אור במאבק מול עובדיה לשעבר

אור חויבה לשלם פיצויים והוצאות בסך 720 אלף שקל ל-4 עובדיה לשעבר בגין אי-תשלום הפרשי שכר, פיצויי פיטורים, שעות נוספות וכן בונוסים וזכויות אחרות ■ ביה"ד דחה גם את תביעת הנגד שהגישה אור נגד העובדים

ענבל אור / צילום: איל יצהר
ענבל אור / צילום: איל יצהר

מכה משפטית ליזמית הנדל"ן ענבל אור במאבק מול עובדיה לשעבר: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב חייב אתמול (א') את אור וחברתה אור סיטי נדל"ן לשלם ל-4 עובדים לשעבר פיצויים והוצאות בסך כולל של 720 אלף שקל, שתבעו אותה ב-2011 על אי-תשלום הפרשי שכר, אי-תשלום פיצויי פיטורים, שעות נוספות וכן בונוסים וזכויות אחרות שהובטחו להם לטענתם על-ידי ענבל אור אך לא שולמו להם מעולם.

במקביל, בית הדין דחה את תביעת הנגד שהגישה אור נגד 4 העובדים בגין לשון הרע זמן קצר לאחר שהם תבעו אותה, ומתח עליה ביקורת נוקבת. אור, כזכור, תבעה את העובדים הבכירים לשעבר ב-2.5 מיליון שקל, מספר ימים לאחר שהם תבעו אותה ב-2 מיליון שקל, כולל דרישה להרמת מסך שנדחתה על-ידי בית הדין.

העובדים הבכירים לשעבר - לרבות מנהל הכספים רותם זילברמן, מנהל המכירות גיא חיימי ומנהל השיווק דן טבקמן - תבעו את אור באמצעות עורכי הדין תדהר צור ואלי פרזד ממשרד תדהר צור, בטענה כי פוטרו שלא כדין, "תוך הצגת מצגי-שווא ללא כל שימוע כנדרש וללא כל סיבה חוקית או עניינית". כמו כן, נטען כי לא שולמו להם כספים המגיעים להם לפי חוק כאמור.

אור, בתביעת הנגד, טענה כי תביעת העובדים היא "שקרית ומשוללת יסוד". לדברי אור, "5 העובדים עשו ניצול בוטה לרעה בכוחה של התקשורת במטרה להכפיש ולגרום נזק של ממש, באמצעות פרסומים שקריים, מכפישים ומבזים, המכילים טענות קשות וחמורות נגד התובעות, אשר אין בינן לבין המציאות דבר".

בית הדין קבע כי אור התחייבה לשלם לעובדיה סכומים שונים במטרה להמריץ אותם בעבודה, ונהגה בדיעבד להתכחש להתחייבויותיה. בית הדין חייב את אור לשלם פיצויים לכל אחד מהעובדים, כולל הוצאות משפט.

באשר לתביעת לשון הרע שהגישה אור נגד העובדים, בית הדין קבע כי היא אינה יותר מאשר תביעת-סרק ראוותנית ודרמטית, שכל תכליתה להטיל מורא על העובדים שתבעו את זכויותיהם. "לתובעת אצה הדרך להציב מכשול, או לכל הפחות תמרור אזהרה בפני העובדים, לאחר שאלה הגישו כנגדה את תביעת הזכויות", נכתב בפסק הדין.

עוד נכתב כי "סכום התביעה שהגישה אור מאולץ, מלאכותי ובעיקר חסר כל קשר עם המציאות... אור החליטה לעשות שימוש בהליכים המשפטיים ככלי ניגוח טקטי בתובעים נגדה".

"בית הדין סבור כי יש להוקיע את התופעה ולשרש אותה ממחוזותינו, ואין דרך יעילה לעשות כן זולת פסיקת הוצאות ראויות", נכתב בסיכום.

לטענת עו"ד פרזד, סכום הפיצוי שנקבע נמוך מכפי שדרשה התביעה, למרות שהסכומים שאור הבטיחה לעובדים גבוהים בהרבה - וזאת ככל הנראה משום שההבטחות ניתנו על-ידה בעל-פה, ולכן תחשיב הפיצוי של בית הדין לא היה מקסימלי.

מחברת אור סיטי נדל"ן נמסר בתגובה: "מדובר בתביעה שהוגשה על-ידי התובעים לפני כ-5 שנים על סך כ-2 מיליון שקל בערכי קרן (כלשון התובעים...), ללא פיצויי הלנה, ריבית והצמדה. פסק הדין הגיע לידי החברה אך ברגעים אלה, והגם שהסכום שנפסק לטובת תובעים נמוך משמעותית מסכום התביעה המופרך מראשיתו, הרי שבכוונת החברה ללמוד את פסק הדין היטב ולפעול להגשת ערעור מתאים. כמו כן, אנו מבקשים להדגיש כי בית המשפט דחה את התביעה שהוגשה נגד ענבל אור אישית".