אחרי נתוני השמאי הממשלתי: "מחירי הדירות רחוקים מלרדת"

"שוב יש ערב רב של ניתוחים שכל אחד מצביע על מגמות שונות" ■ תגובות לנתוני השמאי הממשלתי הראשי רבעון שלישי 2015

בנייה / צילום: איל יצהר
בנייה / צילום: איל יצהר

"עלייה של 13% במחירי הדירות בהרצליה זה המון והיא משקפת בדיוק את מצב הקרקעות בעיר. מצד אחד רשות מקרקעי ישראל אינה משווקת הרבה קרקעות בעיר ומצד שני גם קרקעות פרטיות יש מעט מאוד. אמנם שמעתי שמדברים על שיווק קרקעות בגליל ים אבל זה ייקח זמן. עד אז, כשאין הרבה קרקעות זמינות לבנייה הרי שמטבע הדברים המחירים עולים ואני מאמין שהם רק ימשיכו לעלות וכפי הנראה בשנה הקרובה המחירים בהרצליה אפילו יעלו בעוד כ- 5% לפחות", כך אמר היום אבי זיתוני, הבעלים של חברת א. זיתוני המקימה פרויקטים באזור השרון בתגובה לנתוני השמאי הממשלתי הראשי שהעידו כי המחירים ממשיכים לעלות.

על פי נתוני השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, מחירי הדירות רשמו עליה של 1.4% ברבעון השלישי של השנה לעומת הרבעון הקודם ועליה של לא פחות מ-6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. במקביל, העידו הנתונים גם על עלייה משמעותית בערים באר שבע (19%) אשקלון (13%) והרצליה (13%).

 

עו"ד אריאל נדלר, ראש מחלקת הנדל"ן במשרד ברנע ושות' התייחס גם הוא לנתוני השמאי הממשלתי ואמר: "מהנתונים נראה כי מוקדם עדיין להסיק מסקנות חד משמעיות לגבי התנהגות מחירי הדיור ועל מגמה אחידה. יחד עם זאת, נראה כי השינויים הקלים, הן למעלה והן למטה במחירים, מצביעים על כך שלמרות הפעילות הממשלתית עד כה, לנסות לבלום את עליית מחירי הדיור, אין עצירה בעליית המחירים, אלא להיפך. אני מאמין כי רק פתרון מקיף לבעיית מחירי הדיור אשר יכלול טיפול מעמיק ויסודי בהסרת חסמים להליכי תכנון ורישוי, להגדלת היצע קרקעות והגדלת כוח האדם בבנייה ישפיע על השוק".

"מחירי הדירות רחוקים מלרדת"

"למרות ההכרזות של משרד השיכון ומשרד האוצר כי מחירי הדירות בירידה, בפועל אין חדש תחת השמש. מחירי הדירות רחוקים מלרדת ונתון המבשר על עליה בקצב של 6% בשנה, שונה בתכלית ממה שהממשלה מבטיחה לציבור וממה שמכוונת הממשלה", כך אומרת היום שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין.

"בקשר לירידות המחירים בתל אביב ובירושלים, יש לזכור כי בדיקת השמאי הממשלתי מבוצעת על דירות ארבעה חדרים. נתון זה מלמד כי למשפחות הדורשות דירות ממוצעות למגורים ישנו קו אדום שמעליו קשה להן לעמוד בו. בדיקת השמאי אינה כוללת את שוק הדירות היוקרה הרותח של ערים אלו, ואנו עדים, לצערנו, לתופעה של דילול אוכלוסיות מעמד הביניים מתל אביב ומירושלים. אם הדוח היה כולל את שוק דירות היוקרה גם בערים אלו היינו עדים לעליות מחירים. ערים דוגמת באר שבע ואשקלון רושמות קפיצת מחירים שנתית של 19% ו-13% בהתאמה. נתונים אלו יכולים ללמד כי הביקושים לערים אלו ממשיכים לעלות ומשקפים מצב בו מחירי הדירות בשולי המרכז ובפריפריה ממשיכים לעלות ואט אט מצמצמים פער אל מול מחירי הדירות מרכז הארץ. הבעיה בשוק הנדל"ן הייתה ונשארה פער גדול מדי בין הביקוש להיצע.

"עד שלא תשתחרר לשוק כמות מכובדת של קרקעות לבניית דירות שוק הנדל"ן ומחירי הדירות לא ישתנו. הציבור אינו מגלה אמונה וסבלנות גדולה להבטחות הממשלה, שגם אם יתממשו חלקית, יעברו מספר שנים".

מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן, רוני כהן, אמר בתגובה לנתוני השמאי הממשלתי כי אחת הבעיות בענף היא שאין מסד נתונים אחיד: "שוב יש ערב רב של ניתוחים שכל אחד מצביע על מגמות שונות. נתוני השמאי מוכחים שמשרד השיכון פועל יותר כמשרד דוברות כאשר אין קשר בין הנתונים שהוא פרסם למציאות. בשטח אנחנו לא מבחינים בירידת מחירים. ואין סיבה שתהיה ירידת מחירים כי עדיין למרות הדיבורים על 70 אלף דירות, בפועל יצאו רק 3 מכרזים במחיר למשתכן שיתחילו להיבנות וימסרו ללקוחות הזכאים בעוד זמן רב ובינתיים הביקושים גבוהים מההיצע".

ערן רולס יו"ר מרכז הבניה הישראלי התייחס אף הוא לנתונים ואמר היום: "תוכנית מחיר למשתכן היא תוכנית טובה אבל הניסיונות להראות כאילו המחירים כבר יורדים ולהבטיח שעוד השנה יתפרסמו מכרזים ל-70 אלף דירות במחיר למשתכן יוצרים נזק בשוק ויוצרים ציפייה לפעולות שספק אם יתרחשו בזמן הקרוב. גם אם יצליחו לשווק השנה 25 אלף דירות זה תהיה הצלחה גדולה מבחינת הממשלה. אף גורם מקצועי בענף לא מצפה שהמחירים ירדו מעכשיו לעכשיו אבל ההבטחות יוצרות נזק בשוק. הממשלה צריכה להתרכז בהוצאת כמה שיותר מכרזים בזמן הקרוב ובינתיים היזמים צריכים לצאת עכשיו במבצעים אטרקטיביים לקראת סוף השנה על מנת למכור את מלאי הדירות הקיים. הקפאה של השוק עכשיו עלולה ליצור את אותו אפקט של מע"מ אפס של ירידה בביקושים וירידה בהתחלות שהביא בסופו של דבר דווקא לעליית מחירים".