שנת שיא במכירות הסמארטפונים בישראל - מי מוביל?

נתוני IDC שהגיעו לידי "גלובס": מתחילת השנה נמכרו בישראל קרוב ל-2.4 מיליון סמארטפונים ■ רוב הישראלים עדיין מחזיקים אייפונים או סמסונג גלקסי, אבל יותר ויותר קונים LG וסמארטפונים סיניים

בשנת 2015 מסתמנת כשנת שיא במכירות הסמארטפונים בארץ - כך בהתבסס על נתוני חברת המחקר IDC ישראל שהגיעו לידי "גלובס". IDC אוספת את נתוני המכירות של יצרניות הסמארטפונים המובילות מיבואני הסלולר הרשמיים, מחברות ומחנויות הסלולר, ולפי נתוניה, נמכרו שם מתחילת השנה קרוב ל-2.4 מיליון סמארטפונים.

ברבעון השלישי נמכרו 802 אלף מכשירים, ברבעון השני 805 אלף ובראשון 788 אלף - כך שהשנה תסתיים כנראה עם מכירות של כ-3.2 מיליון סמארטפונים, במדינה שבה גם כך כמעט לכל אזרח מגיל 8 עד 80 יש סלולרי. זאת, בלי לחשב את המכשירים הנקנים בחו"ל.

ומה אוהבים הישראלים? לאורך השנים, הטעם שלהם עקבי, אלא שברבעון האחרון ייתכן שמתחילה תזוזה. כבר תקופה ארוכה חולקות סמסונג ואפל ביניהן את נתח השוק המרכזי של מכירות הסמארטפונים בישראל, אך מהנתונים עולה שברבעון האחרון קנו הישראלים קצת פחות סמסונג וקצת יותר LG ומכשירים של יצרניות סיניות.

ברבעון האחרון ירד נתח השוק של סמסונג מ-38.5% ל-30%, בעוד שאפל שמרה על נתח השוק עם 30.5% ותופסת את המקום הראשון (ברבעון הקודם היה נתח השוק שלה 30.4%). זו הפעם השנייה שאפל מצליחה להגיע למקום הראשון במכירות הסמארטפונים בישראל. במילים אחרות, אפל מצליחה לשמור על ביקוש קשיח, ואילו סמסונג מאבדת נתח שוק - וזאת למרות שאפל השיקה את האייפונים החדשים רק ברבעון הנוכחי, בעוד שסמסונג השיקה באמצע הרבעון השני דגמי גלקסי S6 חדשים ולקראת סוף הרבעון השלישי את ה-Note 5. לאור זאת, סביר שאפל תמשיך להגדיל את נתח השוק שלה ברבעון הרביעי.

אלא שאפל אינה הבעיה היחידה של סמסונג, ובה בעת שהיא סופגת מכה מלמעלה, עליה גם להביט למטה, לעבר נתח השוק ההולך וגדל של LG. היצרנית הדרום-קוריאנית ממשיכה להשיק סמארטפוני דגל מצוינים ומגדילה באופן קבוע את נתח השוק שלה, העומד כרגע על 23%, לעומת 14.5% ברבעון המקביל אשתקד. LG ממשיכה להגדיל את נתח השוק שלה, ואתמול (א') השיקה את פאבלט (הכלאה של סמארטפון וטאבלט) הדגל שלה V10. מדובר בקטגוריה חדשה של מכשירים ב-LG, אשר תנסה להתחרות בסדרת Note של סמסונג. דגמי Note נחשבים למוצלחים מאוד ויש להם ביקוש קבוע וקהל מעריצים מרוצה, ששומר להם נאמנות ומשדרג מדגם לדגם. אם LG תצליח לפגוע בסמסונג בקטגוריה הזו, מדובר במכה לא קלה.

הישראלים גם נחשפו מחדש לסמארטפונים של החברה הסינית וואווי (Huawei), שביולי האחרון השיקה מחדש את המותג בישראל במקביל להשקת סמארטפון הדגל P8. כדי להגיע לכיסי הצרכנים, החברה השקיעה 15 מיליון שקל בקמפיין שיווקי, אשר כלל פרסום חוצות, טלוויזיה ואינטרנט בכיכובם של השחקנית גל גדות והזמר מוקי, ומתן חסות למכבי תל-אביב ולשבוע האופנה. כמו כן, החברה הציגה רף חדש של תגמול למוכרנים בחברת אורנג', אשר עמד על 300 שקל למוכרן על כל מכירת מכשיר (בחברות הסלולר נוהגים בכל חודש לתגמל את המוכרנים על מכירת סמארטפון של יצרנית מסוימת). זה עבד, והישראלים פתחו את הארנק: וואווי הצליחה להגדיל את נתח השוק מ-0.8% ברבעון 3 בשנת 2014 ל-4%, ודחקה למטה את HTC וסוני. למעשה, וואווי מוכיחה שכאשר יש לך תקציב שיווק עצום, אתה יכול לבצע חדירה מהירה ולהגדיל את המודעות למותג. עם זאת, היא עדיין רחוקה מהמקום השלישי.

יצרנית סינית אחרת, אשר כמעט שלא הייתה קיימת בשנה שעברה, היא מייזו (Meizu). החברה, המוכרת את מוצריה רק ברשת באג, לא נספרה בכלל בנתוני IDC ברבעון הראשון של 2015 ועכשיו מדורגת במקום החמישי עם נתח שוק של 2.9%. ברבעון השני של השנה נתח השוק שלה עמד על 0.6%. מייזו היא דוגמה קלאסית לאופן שבו מותג סיני צריך למכור את עצמו בארץ. לחברה אין תקציב שיווק והיא לא נמכרת בחברות הסלולר, רק ברשת באג. באג היא היבואנית הרשמית של מייזו. בבאג מקדמים את המוצרים רק בקטלוגים שהם מצרפים לעיתוני סוף השבוע (פעם בכמה חודשים), ודואגים לשיווק ויראלי של הסמארטפונים וליחסי ציבור מוצלחים, שהוכיחו שגם בלי תקציב שיווק, אפשר למכור סמארטפונים טובים ב-1,000-2,000 שקל.

מה קורה בעולם?

לפי נתוני IDC בעולם, סמסונג מובילה את השוק עם 23.8% לעומת 23.9% ברבעון המקביל אשתקד. אפל שנייה עם נתח שוק נמוך בהרבה מזה שבישראל - 13.5% לעומת 11.8%. בשונה מישראל, בעולם, חברת LG לא מדורגת בחמישייה הראשונה, אלא יצרניות סיניות, וזאת בשל שקלול נתוני המכירות בסין. וואווי שלישית עם 7.5%, ולנובו, המחזיקה גם את מוטרולה, עם 5.3%. שיאומי עם 5.2%.

הישראלים הם צרכנים נאמנים, ונראה שחברות שלא יבצעו השקעה כלשהי בשיווק ובשכנוע, יתקשו מאוד לחדור ללבם ולכיסם, אלא אם כן יציעו עסקה אטרקטיבית, כמו הסמארטפונים של מייזו.

אילו סמארטפונים קנינו בשלושת הרבעונים הראשונים
 אילו סמארטפונים קנינו בשלושת הרבעונים הראשונים

יצרניות סמארטפונים
 יצרניות סמארטפונים