סל דפנסיבי: כשהמניות בשמיים וסחורות ואינפלציה באדמה

בזמנים כאלה, עדיף להיות סלקטיביים ולהתרכז בתעודות סל סקטוריאליות ■ המומלצות: בתחומי האנרגיה, הטכנולוגיה, הפיננסים והפנאי ■  תעודות סל או קרנות נאמנות ?

דולר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

התזה המרכזית ששלטה בשווקים בשנים האחרונות הייתה ששוקי המניות יעלו, מאחר שהפחתת הריבית לרמות אפסיות לא הותירה אלטרנטיבה סולידית ראויה ולכן כספי המשקיעים ינותבו למניות.

אלא שהתזה הזו החלה להתערער השנה. בעוד שבשנים האחרונות המגמות החיוביות הקיפו את כל השווקים, השנה המשקיעים החלו להיות מעט יותר בררנים. המדדים בארה"ב נמצאים ברובם בתשואה שלילית מתחילת השנה, רוב מדדי אירופה רשמו אמנם תשואה חיובית (למעט אנגליה ושווייץ), אך תוך תנודתיות חדה מאוד והשווקים המתעוררים חוו שנה קשה למדי.

הכסף הזול והיעדר אלטרנטיבות תמכו בשוקי המניות וסייעו להם להעפיל לרמות שיא תוך שהמשקיעים מגדילים את הסיכון בתיק ההשקעות שלהם במידה ניכרת. השנה נדרשה כבר סלקטיביות.

לדוגמה, מי ששם את כספו בתעודת סל על מדד ה-500 S&P, רשם תשואה שלילית של כ-2% (נכון ל-13.11) לעומת מי שבחר להיות קצת יותר בררן ונמנע מהשקעה בסקטור האנרגיה והעדיף על פניו את סקטור הטכנולוגיה. אותם הדברים אמורים בהבדלי הביצועים של המדדים באירופה ובמידה רבה יותר בשווקים המתעוררים, שבחירה נכונה במדדי המניות (למשל, סין על פני ברזיל) יכולה הייתה להניב תשואות יותר משמעותיות.

שנת 2016 נפתחת כשמרבית מדדי המניות בעולם נסחרים במחירים שנמצאים ברמות גבוהות ביחס לממוצע הרב שנתי. במקביל, תחזיות הצמיחה צופות עלייה מתונה מאוד בשיעורי הצמיחה בעולם במקרה הטוב או סטגנציה במקרה הרע.

נתוני הסחר העולמי, האינפלציה הנמוכה, פערי התוצר הגבוהים ומחירי שפל של הסחורות התעשייתיות, כל אלו מצביעים על כך ש-2016 צפויה להיות שנה מאתגרת למרבית משקי העולם.

המשמעות מבחינת המשקיעים היא שהם ייאלצו להיות בררנים מאוד בבחירת ההשקעות שלהם גם בשנה הבאה. בררנות וסלקטיביות נשמעות אמנם כמו קלישאה, אך לעתים גם קלישאות משקפות מציאות. הדרך האופטימלית להתמודד עם האתגר של סלקטיביות, היא על-ידי הקצאה סקטוריאלית נכונה.

הכלי האופטימלי שיכול לסייע במשימה הזו, הוא שימוש בתעודות סל (ETF) סקטוריאליות. תיק של ETF נותן מענה לתנודתיות, להקטנת הסיכון ומעל לכל, בחירה נכונה של סקטורים יכולה להניב תשואת יתר על פני מדד יחס, בעיקר בתקופות בהן הסבירות לעלייה רוחבית של המדדים היא קטנה.

וול מארט ואמזון כמשל

בארה"ב ישנם ארבעה סקטורים אשר ממוצבים היטב מבחינת התמחור ותחזיות הצמיחה שלהם. הראשון הינו סקטור הטכנולוגיה. ייתכן שרק בעוד מספר שנים נכיר בזה שאנו נמצאים בעיצומה של מהפכה טכנולוגית. ענפי הסייבר, הטלפונים הסלולריים ואופן השימוש בהם, מכוניות אוטונומיות ועוד מספר רב של פיתוחים, מצביעים על כך שאנו חווים גל חדשנות טכנולוגי.

די במבט על שיעורי הצמיחה של ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון לעומת הדעיכה במכירות של וול מארט על מנת להבין עד כמה השינוי באופן הצריכה שלנו הוא דרמטי. למרות העלייה הנאה שרשמו חברות הטכנולוגיה ב-2015, נראה שהן עדיין מתומחרות במחירים ראויים כלכלית ביחס לתחזיות הצמיחה שלהן. תעודות סל כמו XLK, IYW ו-VGT מאפשרות חשיפה טובה לסקטור הטכנולוגיה.

המרוץ לבנקים

סקטור הפיננסים אמור אף הוא להציג ביצועים נאים בשנה הבאה. עליית הריבית הצפויה, עקום התשואות התלול והעלייה במתן אשראי עסקי וצרכני, עשויים להשפיע לחיוב על סקטור הפיננסים ובעיקר על הבנקים. בחינה של המחירים היחסיים של הבנקים, בעיקר הגדולים, מעלה שאלו נסחרים במחירים אטרקטיביים. למשל, ג'יי פי מורגן (JPM) נסחר במכפיל רווח עתידי של 11, מכפיל הון 1.1 ותשואת הדיבידנד שלו עומדת על קרוב ל-3%. שלוש תעודות סל מעניקות חשיפה לסקטור: XLF, KRE ו-VFH.

השיפור במצבו הכלכלי של הצרכן האמריקאי תומך בהחזקה במשקל יתר בסקטור של חברות בתחום של המוצרים בני קיימא (Consumer Discretionary). חברות מתחומים כמו הבידור והפנאי, רכב ותיירות ייהנו מהמשך העלייה בנטייה של הצרכן האמריקאי לצרוך יותר מוצרים שקשורים באיכות החיים. מכפיל הרווח העתידי של הסקטור הוא 18 לערך, אולם יש קושי בשימוש במכפיל הרווח זה, מאחר ונכללות בו חברות כמו אמזון שנסחרת במכפיל תלת-ספרתי לצד פורד שנסחרת במכפיל עתידי של 9. מבין תעודות הסל שמכסות את הסקטור, אציין את VCR, XLY, ו-XRT.

הסקטור האחרון המומלץ הוא האנרגיה. החברות בתחום חוו שנה קשה מאוד, לאור הירידה החדה במחירי הנפט. השינוי במחיר הנפט אילץ את החברות להתאים את עצמן למציאות החדשה, בין היתר על ידי הקטנת כוח האדם וצמצום ההשקעות. באופן טבעי, סביבה כל כך סוערת גורמת לחברות הקטנות והממונפות להילחם על הישרדותן ויוצרת הזדמנות לחברות הגדולות. סביר להניח שבשנת 2016 ענף האנרגיה יחווה גל של מיזוגים ורכישות בין החברות ה"חזקות" ל"חלשות". כל זאת בהנחה שמחיר הנפט יתייצב על המחיר הנוכחי של 45 דולר לכל הפחות. החשיפה לסקטור מתאפשרת על ידי אחזקה בשתי תעודות סל - VDE ו-PXI.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי באפסילון. הודעה זו אינה מהווה הצעה ו/או הזמנה לקבלת הצעות, ו/או שיווק השקעות של יחידות השתתפות בקרנות נאמנות ו/או מוצרים פיננסיים אחרים (להלן: "המוצרים") ו/או משום המלצה ו/או תחליף לייעוץ השקעות ו/או מס בקשר למוצרים. הפרסומים היחידים המחייבים למוצרים כאמור הינם התשקיפים הרלוונטיים והדיווחים המיידיים המפורסמים במערכת גילוי נאות אלקטרוני (מגנ"א). אין בתשואות בעבר התחייבות של מנהל הקרן להשגת תשואה כלשהי בעתיד

מחיר הנפט ותעודת הסל
 מחיר הנפט ותעודת הסל