"הניסיון לעצור את העלאת המחירים בהוט וב-yes - פופוליזם"

בכיר במועצה לשעבר: "יפעת בן-חי-שגב ידעה שאין לה סמכות, אבל יצאה בהצהרות לתקשורת, והחמור מכל - היא הפילה את זה על הממונה על ההגבלים" ■ בכיר אחר: "המועצה מעולם לא מנעה העלאת מחירים"

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ראויה לציון טוב על הצעקה שהרימה בעקבות העלאת המחירים בהוט וב-yes. מגיע לה ציון פחות טוב על כך שלא בדקה עד הסוף האם היא באמת תוכל למנוע את העלאת המחירים והאם כדאי להיכנס לקרב שסופו ידוע מראש.

כפי שזה נראה, הסיכוי למנוע את העלאת המחירים הוא נמוך מאוד, בהיעדר תמיכה של שר תקשורת. מה גם שהפנייה של בן-חי-שגב לרשות ההגבלים הייתה יכולה להתבצע בשקט וללא כותרות, ואז היא הייתה מגלה שהיא לא יכולה להיעזר ברשות, שלה אין סמכויות להתערב בהעלאות מחיר.

מכיוון שבן-חי-שגב פרסמה את פנייתה לתקשורת, גם רשות ההגבלים פרסמה שהיא חסרת סמכות להתערב - והתוצאה לא מכובדת מבחינת המועצה.

לפני כשבועיים הודיעה yes על העלאת מחירים ב-5 שקלים לחודש לשירות ה-VOD שלה, מ-24.90 שקל ל-29.90 שקל. המהלך של yes בוצע בעיתוי הכי גרוע שאפשר מבחינתה. חברת-האם שלה בזק פרסמה באותו שבוע כי היא מעדכנת את תחזית הרווח שלה בעוד 200 מיליון שקל, ל-1.7 מיליארד שקל ב-2015.

חוסר הרגישות של קבוצת בזק במקרה הזה זועק לשמיים, כי איך אפשר להסביר העלאת מחיר - וממש באותו זמן לעדכן שהקבוצה הולכת להרוויח עוד 200 מיליון שקל, כאשר כל החברות בשוק התקשורת מדשדשות?

בשוק התקשורת תמיד מטילים ספק באמיתות ההפרדה המבנית בבזק, אבל לעתים זה באמת כך. yes רצתה להעלות מחירים כי חשבה שזה נכון מבחינתה, גם אם התזמון מבחינת בזק הוא גרוע. רון אילון, מנכ"ל yes, לחץ ולחץ על העלאת מחיר מזה כמה חודשים. כשזה סוף-סוף קרה, הוא נפל לבור שטמנה לו הוט.

הוט, בתרגיל מחוכם מצידה, ניצלה את העובדה ש-yes העלתה מחיר, ומיד אחריה הודיעה אף היא על העלאת מחיר. הוט למעשה כרכה את העלאת המחירים אצלה בזו של yes, כך שאם שתיהן מותקפות יחד, הן יצטרכו גם להתגונן יחד.

yes יצאה חבולה מהמהלך כי הוט עשתה לה תרגיל, ומצד שני היא גם חטפה ביקורת בגלל בזק. מה גם שהעלאת המחיר ב-yes היא מינורית יחסית להוט, שהעלתה את המחיר לכל הלקוחות ב-5% בממוצע, כך ש-yes יצאה קירחת מכאן ומכאן.

הוט, לעומת זאת, השיגה את שלה, למרות שחודשים לפני ההודעה של yes על העלאת מחירים, היא תיכננה להעלות מחירים בעצמה.

"הוט ו-yes מאוד רווחיות"

מה זה אומר מבחינת המועצה? שהטענה של תיאום מחירים בין החברות לא היה ולא נברא, ולכן גם הפנייה שלה לרשות ההגבלים העסקיים היא בעייתית. היא יכלה לפנות בצורה דיסקרטית. אבל לשבחה צריך לומר שבן-חי-שגב לא מוכנה להיות יותר חותמת גומי. זה שכל העלאות המחירים אושרו בעבר לא רלוונטי מבחינתה.

לדברי בכיר במועצת הכבלים לשעבר, ההתנהלות של בן-חי-שגב היא פופוליזם לשמו. למועצה יש סמכויות לעצור העלאת מחירים במקרים קיצוניים של אפליה, הטיה וכו', ולצורך כך היא חייבת שיתוף-פעולה של משרד התקשורת ושל שר התקשורת - שיתוף-פעולה שאין לה כרגע. 

לדברי הבכיר, מועצת הכבלים מעולם לא מנעה העלאת מחירים ולא התערבה, משום שהיא הבינה שפיקוח מחירים הוא בעייתי מאוד ולא משיג תוצאות טובות עבור הצרכנים.

האם המועצה יודעת להתערב בהחלטה להעלות מחירים של סרט ב-5 שקלים, או לקבוע שממיר מקליט צריך לעלות איקס שקלים? למועצה אין כלים להתערב ולבדוק דברים כאלה, ולכן המחוקק הבין שהחברות צריכות לדווח מראש על העלאת מחיר רק כדי שהמועצה תוכל לעיין בהעלאה ולוודא שהיא לא מפלה או קיצונית בצורה כלשהי. גם במקרה כזה המועצה נזקקת לתמיכת השר. כאמור, בהעלאת המחירים האחרונה - זה לא המקרה.

לדברי בכיר אחר במועצת הכבלים והלוויין, "מה שבן-חי-שגב עשתה הוא פופוליסטי, מכיוון שבעצם היא ידעה שאין לה סמכות, אבל בכל זאת יצאה בהצהרות לתקשורת, והדבר החמור מכל - היא הפילה את זה על הממונה על ההגבלים העסקיים. כל רגולטור יכול לעשות את התרגיל הזה ולהגיד 'עצרו, אני פונה לממונה'. להיות גיבור על הממונה ולהשתמש בו - זו גבורה קטנה מאוד. אם היא חושבת שהיא צריכה להתערב במחירים, אז שתתקן את הסמכויות שלה או שתתכבד ותעשה צעדים שבתחום סמכותה. עובדה שהממונה הבין שעושים בו שימוש וניפנף אותה. זה גם מוזיל את מעמד הרשות".

לדברי צח קסוטו, שותף מייסד בחברת הייעוץ הכלכלי בטא פייננס, ההתמודדות עם העלאות מחירים בשוק הטלוויזיה צריכה להיפתר באמצעות הגברת התחרות ולא דרך פיקוח על המחירים. "חרף כניסת מוצרים תחליפיים, דוגמת עידן פלוס וסלקום TV, מחירי הטלוויזיה לא יורדים. ומי שחושב שהם לא יכולים לרדת, טועה. מבט על הדוחות הכספיים של הוט ו-yes לשנים האחרונות מלמד על רווחיות EBITDA של כ-35%. החברות אמנם נדרשות להשקעות משמעותיות במהלך העסקים השוטף ולהוצאות מימון, אך הן עדיין מאוד רווחיות ותזרימיות".

לדבריו, "יש הרבה מאוד מדינות לא גדולות באירופה שתושביהן נהנים ממספר מפעילי טלוויזיה רב-ערוצית 'וירטואליים' (ללא תשתית), חלקם במחירי רצפה ממש, שלא דמיינו שקיימים, בדיוק כמו בסלולר. יש להניח שלא ירחק היום שבו נזכה לראות שחקנים נוספים, חלקם סקטוריאליים.

"שוב נזכיר כי ככל הנראה, הכניסה לענף תהיה קלה יחסית בשל היעדר רגולציה (הרי אין השקעה בתשתית). האם כל הסיפור הזה הולך להוזיל לנו את חשבון הטלוויזיה? והאם אנחנו צפויים לתוכן איכותי ומגוון יותר על המסך? יש בהחלט מקום לאופטימיות.

"לטעמי, מי שרואה לעיני רוחו התגלמות נוספת דוגמת ענף הסלולר, שבו כולנו נשלם על טלוויזיה עשרות שקלים בודדים עלול להתאכזב, אך אפשר להניח שכולנו נקבל עסקה טובה יותר, בשילוב של איכות ומחיר".