הוועד הראשון בפירמות רוה"ח בשלבי התאגדות סופיים

מהלך ההתאגדות בארנסט אנד יאנג ישראל החל בפגישת קפה בין 3 רואי חשבון בפירמה, בה התלוננו על שכרם הנמוך (מתחת ל-5,000 שקל) ועל העובדה שאין להם מקום ישיבה קבוע, מחשב נייח ותנאי עבודה נוחים

דרמה בשוק ראיית החשבון: התאגדות העובדים הראשונה יוצאת לדרך, בפירמת רואי החשבון הגדולה בארץ, ארנסט אנד יאנג (EY ישראל).

הבוקר (ד') קיבלו עובדי פירמת רואי החשבון הודעות המכריזות על הקמת ועד עובדים בפירמה. "Wake up EY! זה הזמן להתאגד ולהשפיע על העתיד של כולנו. התאגדות עובדי EY יוצאת לדרך!", נכתב בהודעה.

במקביל, נפתח בפייסבוק דף רשמי תחת הכותרת "התאגדות עובדי EY - כולנו שותפים לדרך", ובראש העמוד מתנוססת תמונתם של יוזמי המהלך, חברי הוועד - לראשונה בגלוי. בהודעות שקיבלו עובדי הפירמה הבוקר, מפנים חברי הוועד את העובדים לדף הצטרפות רשמי לוועד ובו הליך הרשמה קצר להסתדרות.

נזכיר כי גל התאגדויות העובדים בפירמות רואי החשבון נחשף לראשונה ב"גלובס" לפני כחצי שנה, כאשר עובדי פירמות שונות ב-"ביג 5" החלו פועלים להקמת ועד.

כפי שנחשף ב"גלובס", הראשונים לפתוח במהלך היו עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג ישראל (EY ישראל). זאת, תוך העלאת טענות חמורות נגד הנהלת הפירמה בנוגע לשכר הנמוך ולתנאי העבודה.

יום לאחר מכן נפתח מהלך דומה גם בקרב עובדי פירמת רואי החשבון KPMG סומך-חייקין, אף היא מהפירמות המובילות בישראל. בהמשך, תוך ימים ספורים פתחו במהלך להקמת ועד גם בפירמות רואי החשבון Pwc קסלמן-וקסלמן ודלויט, ובהמשך "נדבקו" גם עובדי BDO זיו-האפט ברוח ההתאגדות.

במסגרת ההתארגנות ב-EY ישראל שוגר במאי השנה מייל אנונימי למרבית עובדי המשרד, שבו נקראו העובדים להביע תמיכה בהקמת ועד עובדים, על-ידי שיגור מייל לתיבה ייעודית שנועדה לצורך גיוס קולות העובדים. עד שעות הערב באותו יום התקבלו בתיבה כ-300 מיילים, ובשעות הצהריים המוקדמות ביום למחרת כבר נרשמה היענות של מעל 400 עובדים שביקשו להצטרף לוועד.

המהלך החל בפגישת קפה בין 3 חברים, רואי חשבון בפירמה, במהלכה התלוננו, בפעם המי יודע כמה, על שכרם הנמוך (מתחת ל-5,000 שקל) ועל העובדה שאין להם מקום ישיבה קבוע, מחשב נייח ותנאי עבודה נוחים. כל זאת, כאשר הפירמה גורפת רווחי-עתק מעסקאות שהם שותפים לגיבושן. אז הוצת בראשם של השלושה רעיון להתחיל להניע תהליך של הקמת ועד עובדים, שיטפל בבעיות הללו.

לצורך כך הקימו השלושה אתר מיוחד שנקרא "ועד עובדים - EY ישראל" וניסחו את המייל שהפנו לעובדי הפירמה. במייל פירטו יוזמי המהלך את הטענות הקשות שליקטו מהעובדים, אשר יוצרת אצלם תחושת תסכול וניצול, וכתבו: "האם בחברות המובילות בעולם קורים הדברים הבאים? עובדים מביאים מביתם ציוד משרדי כגון מסכי מחשב ומחשבונים פיננסיים; לעובדים עם ותק של מעל שנתיים אין מקום ישיבה; שכר הבסיס (עליו מחושבות השעות הנוספות והתשלומים הסוציאליים) של מתמחה מתחיל הוא 4,700 שקל (25.13 שקל לשעה), כאשר השכר הכולל הוא 5,300 שקל".

יוזמי המהלך הבטיחו לעובדים שישלחו מייל תמיכה בהקמת ועד כי פרטיהם יישארו חסויים במקרה שהרישום יהיה נמוך מ-50%. על-פי הקבוע בחוק ההסכמים הקיבוציים, הקמת ועד עובדים דורשת הסכמה של לפחות 33.3% מעובדי המשרד, אך היוזמים מבקשים להגיע לרישום של יותר מ-50% מעובדי המשרד כדי להתחיל בתהליך הקמת הוועד, שראשיתו הוא עריכת בחירות דמוקרטיות כדי לבחור את נציגיו.

בחצי השנה האחרונה התנהל המהלך מתחת לרדאר, וכך גם נוהלו המגעים מול ההסתדרות. חלק מהיוזמים המקוריים פרשו, ואחרים הצטרפו לוועד - וכעת גויסו מספיק קולות על-מנת להכריז על הקמתו של הוועד בפירמה. 

מ-EY ישראל נמסר בתגובה: "הנהלת EY ישראל מכבדת את זכותו של כל עובד לבחור האם להצטרף או שלא להצטרף להתאגדות. אם וככל שיוקם ועד, נדבר עם הנציגות הנבחרת ונפעל בשיתוף-פעולה מלא לטובת העובדים והפירמה". 

"זו דרמה לשוק. זה ישפיע על תנאי ההעסקה בענף"

בשנים האחרונות חשף "גלובס" את הבעיות במקצוע ראיית החשבון, שהובילו לכך שהמקצוע, שנחשב בעבר לחלומה החדש של כל אם יהודייה עבור בנה, סובל כיום מתדמית בעייתית, של שוק מוצף שלא מתגמל כראוי את הנכנסים בשעריו, לפחות לא בשנים הראשונות.

בין היתר דיווחנו בשנים האחרונות על בעיית ההצפה של בוגרי חשבונאות הגורמת לכך שמדי שנה מאות מתמחים אינם מוצאים מקום התמחות ראוי, ו/או עובדים בתנאי שכר גרועים.

עובדי הפירמות הגדולות המנסים להתאגד טוענים כי עודף ההיצע של עובדים גורם ליחס לא ראוי מצד הפירמות כלפי העובדים, בעיקר בתחום השכר ותנאי ההעסקה. לדבריהם, השכר מאוד נמוך והעלאות השכר מגוחכות, אך הציפיות מהם גבוהות והעבודה מרובה.

בהנהלות של פירמות רואי החשבון ניסו לשדר "עסקים כרגיל" נוכח הרצון עובדיהם להתאגד, ולא נרשמו ניסיונות בוטים לסיכול המהלך. לפי ההלכה הפסוקה, להנהלות של החברות שעובדיהן מנסים להתאגד, אסור להתערב ולעשות פעולות לסיכול המהלך.

ל"גלובס" נודע כי בחלק מהמשרדים קיבלו עובדים הטבות שונות, והייתה היענות לדרישות "קטנות" שהעלו עובדים, בהן הדרישה למסך מחשב נייח ולא נייד ועוד. אך מהלכים אלה לא הצליחו להשקיט את רוחם של מרבית העובדים. כעת, תולים עובדי פירמת ארנסט אנד יאנג את יהבם בוועד הקורם עור וגידים, ומקווים כי הוא ישנה את השוק.

האומנם? האם לוועד העובדים שיוקם תהיה השפעה דרמטית על תנאיהם ושכרם של העובדים? והאם צעד ההתארגנות יהווה מהלך מדבק שימריץ את ההתארגנויות הרדומות בשאר הפירמות?

רואה חשבון בכיר מפירמה מובילה בארץ, שגם בה דבקה רוח ההתאגדות, מסכים כי מדובר במהלך דרמטי בענף. "זו דרמה לשוק. זה ישפיע על הענף, על תנאי ההעסקה בו ועל היחס לעובדים, שבגלל עודף מתמחים והיצע עובדים במשרדים הגדולים בשנים האחרונות, התנאים מאוד התדרדרו, כולל תשומת-הלב האישית והיחס האנושי".

לדברי רואה החשבון הבכיר, "העובדים הצעירים מקבלים היום יחס של עובדי קבלן. זו אמירה עצובה, אבל אמיתית. למרות שהם בדיוק ההיפך מעובדי קבלן, ההתייחסות מתחילה להיות דומה לכך, ואין לזה שום קשר למה שהמקצוע הזה מייצג".

להערכתו, "ועד עובדים ייצב את השוק, ויעמיד אותו במקום סביר יותר בהתייחסות ובתנאי העבודה, לרבות בנושאים כמו איך מטפלים בעובדים והיחס להון האנושי".

אולם, מנגד, הוא סבור כי המהלך ישפיע פחות על רמת השכר. "אולי זה ישפיע מעט על השכר, אבל לא באופן דרמטי".